Gå til innhold

Her skal pris for hurtiglading svinge med strømprisen


Anbefalte innlegg

7 hours ago, qualbeen said:

Min bil lader om natten. Evnt. varme herfra får jeg dessverre ekstremt lite glede av neste morgen.

Ved hurtiglading, hvor du tross alt skal ut å kjøre videre få minutter etterpå, kan spillvarme være mer kjærkomment. Hvertfall her i kalde nord.

Hvor mye varme det er snakk om, er jeg uansett mer usikker på. Dersom du har prøvd å oppholde deg i en bil som hurtiglader om vinteren, merker du at temperaturen synker uhyggelig kjapt. 

Men bilen får kansje glede av den under selve ladingen, da den kansje ikke må bruke like mye energi på å holde batteriet varmt.

Er det skikkelig kaldt og jeg lader med 2kW må bilen min hele tiden stoppe lading å bruke energi på å varme batteriet istedenfor siden det ikke kan lades når det er fryst. Lader jeg med 11kW så trengs ikke dette da varmetapet er nok til å holde batteriet på plussgrader. Nå bruker min bil også spillvarmen fra ombordsladeren til å varme batteriet med og det er det vel langt fra alle biler som gjør.

Mange forsjellige scenarioer og løsninger der ute. Men all varmetap i forbindelse med lading er ikke alltid rent tap.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (9 timer siden):

Hvor mye varme det er snakk om, er jeg uansett mer usikker på. Dersom du har prøvd å oppholde deg i en bil som hurtiglader om vinteren, merker du at temperaturen synker uhyggelig kjapt. 

Spørs på bilen.. ;) 

Noen bilers klimaanlegg kan bare gjøre en ting om gangen. Så når klimaanlegget er opptatt med å kjøle batteriet kan det ikke samtidig holde fornuftig temperatur i kupeen.

Andre biler har litt mer kapable varme- og kjøleanlegg, som kan varme *og* kjøle samtidig. Noen har laget egen 'varmebuss' for å flytte varme/kulde mellom bilens komponenter(inkl kupe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klimaanlegg? Her var jo påstand at varme fra kun lading, kan benyttes i kupe. Med klimaanlegget aktivt forventer jeg at det er godt og varmt mens jeg lader, ja. 

Men, så var det jo et interessant innspill rundt at spillvarme også bidrar til bedre driftstemperatur i batteri. Spesielt om vinteren. Det argumentet kjøper jeg! Slettes ikke dumt at batteriet genererer litt varme til seg selv midtvinters! 

Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Klimaanlegg? Her var jo påstand at varme fra kun lading, kan benyttes i kupe. Med klimaanlegget aktivt forventer jeg at det er godt og varmt mens jeg lader, ja. ! 

Noen biler har vann til luft varmepumpe. Holder batteriet plussgrader har varmepumpen oppvarmet kjølevann å jobbe med og vil være mye mere effektiv enn om den brukte kald uteluft. Så da vil man bruke vesentlig mindre strøm på å holde varmen i kupeen. Så på en måte hjelper spillvarmen etter lading der og.

Andre biler klare ikke å kjøle kupe og batteri samtidig engang. Som BMW I4. Er det en varm sommerdag og man sitter i bilen med AC på mens man hurtiglader "koker" batteriet grunnet manglende kjøling og bilen lader saktere + bilen går i "skilpaddemodus" når man er ferdigladet..

Så variert hvor gjennomtenkt systemene til produsentene er.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Er det skikkelig kaldt og jeg lader med 2kW må bilen min hele tiden stoppe lading å bruke energi på å varme batteriet istedenfor siden det ikke kan lades når det er fryst.

Hva slags bil er dette? Kan ikke se at dette skjer på min bil (Hyundai Ioniq)
Siden jeg hadde datablad for batteriene jeg har i båten måtte jeg sjekke dette, og disse cellene lar seg fint saktelade når de er under 0 grader, faktisk kan de ta imot 10A ved -25 grader, 25A ved -10 grader
(Celler fra  Mitsubishi i-miev, men kan ikke tenke meg at de skal være mye bedre enn "nye" li-ion celler)

Yuasa-LEV50N-data-sheet.thumb.jpg.fd649b9f52b59e77e94258c599b1933d.jpg

Lenke til kommentar
6 minutes ago, jr_605 said:

Hva slags bil er dette? Kan ikke se at dette skjer på min bil (Hyundai Ioniq)
Siden jeg hadde datablad for batteriene jeg har i båten måtte jeg sjekke dette, og disse cellene lar seg fint saktelade når de er under 0 grader, faktisk kan de ta imot 10A ved -25 grader, 25A ved -10 grader
(Celler fra  Mitsubishi i-miev, men kan ikke tenke meg at de skal være mye bedre enn "nye" li-ion celler)

Yuasa-LEV50N-data-sheet.thumb.jpg.fd649b9f52b59e77e94258c599b1933d.jpg

Mange forsjellige kjemier der ute, samt varierte mengder kobolt. Ioniq 5 klarer vel å pushe hele 50kW ved 0 graders batteri. Hvor sunt det er kan vel diskuteres 

Bilen jeg snakker om er en Tesla Model 3. Den nekter å levere strøm til batteriet før det holder minst 2 varmegrader, og leverer ikke full AC effekt (11kW) før batteriet holder 12 plussgrader. For å få full effekt på hurtiglader (250kW) må batteriet holde rundt 50 grader.

Har og en Leaf og den kan lades ned til -12 eller så før batterivarmen aktiveres. Prøver dog passe på å lade den rett etter bruk så batteriet iallefall har litt temperatur.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (1 time siden):

Hva slags bil er dette? Kan ikke se at dette skjer på min bil (Hyundai Ioniq)
Siden jeg hadde datablad for batteriene jeg har i båten måtte jeg sjekke dette, og disse cellene lar seg fint saktelade når de er under 0 grader, faktisk kan de ta imot 10A ved -25 grader, 25A ved -10 grader
(Celler fra  Mitsubishi i-miev, men kan ikke tenke meg at de skal være mye bedre enn "nye" li-ion celler)

Yuasa-LEV50N-data-sheet.thumb.jpg.fd649b9f52b59e77e94258c599b1933d.jpg

Hyundai og KIa leverer noen av de beste systemene for å utnytte batteri og/eller kupé-luften til å varme/kjøle batteriene og kupéen uten å forbruke for mye energi. De problemene som nevnes her, er mer eller mindre ikke-eksisterende på disse bilene.

Riktignok var det vel en endring på systemene fra 28 kWh-versjonen av Ioniq, som gjorde de andre bilene enda bedre. Usikker på om de oppgraderte Ioniq 28 kWh-versjonen, men det var vel der de først kom med slik teknologi, som gjør den klasseledende på lavt energiforbruk.

Om jeg kobler inn AC mens jeg lader, opplever jeg aldri at den ikke klarer å levere varme i kupéen, med mindre jeg starter fra iskald bil. Og bilen lader, selv om den i visse tilfeller bruker noe av energien til å varme batteriet for å øke ladefarten.

Jeg får riktignok en advarsel om at innkoblet klimaanlegg vil forsinke ladingen, men det er jo bare å forvente når man både forbruker mer energi, og når anlegget må bruke av systemet for å både varme/vedlikeholde temp i bilen, samtidig som den skal styre batteritemp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Hyundai og KIa leverer noen av de beste systemene for å utnytte batteri og/eller kupé-luften til å varme/kjøle batteriene og kupéen uten å forbruke for mye energi. De problemene som nevnes her, er mer eller mindre ikke-eksisterende på disse bilene.

Riktignok var det vel en endring på systemene fra 28 kWh-versjonen av Ioniq, som gjorde de andre bilene enda bedre. Usikker på om de oppgraderte Ioniq 28 kWh-versjonen, men det var vel der de først kom med slik teknologi, som gjør den klasseledende på lavt energiforbruk.

Om jeg kobler inn AC mens jeg lader, opplever jeg aldri at den ikke klarer å levere varme i kupéen, med mindre jeg starter fra iskald bil. Og bilen lader, selv om den i visse tilfeller bruker noe av energien til å varme batteriet for å øke ladefarten.

Jeg får riktignok en advarsel om at innkoblet klimaanlegg vil forsinke ladingen, men det er jo bare å forvente når man både forbruker mer energi, og når anlegget må bruke av systemet for å både varme/vedlikeholde temp i bilen, samtidig som den skal styre batteritemp.

28kWt utgavene hadde vel bare luftkjølt batteri? Burde jo ikke ha så mye betydning for noe da.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

28kWt utgavene hadde vel bare luftkjølt batteri? Burde jo ikke ha så mye betydning for noe da.

28 kWh-pakken fås med aktiv varmer av batteriet og varmepumpe. Jeg er ganske så sikker på at den jobber sammen med batterikjølingen, selv om den er luftbasert, og som sagt i samband med PTC-heateren til kupé-varmen.

Det interessante er jo at 38 kWh-versjonen er væskekjølt, men er altså vanskeligere å holde kjølig under lading, som gjør at 38 kWh-versjonen lader så dårlig som den gjør. 28 kWh-versjonen støtter vel 60 eller 70 kWh, som gjør at den lader seg opp på ca 20 minutter på en lynlader.

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

https://www.tu.no/artikler/langt-storre-batteri-lavt-forbruk-og-pris-omtrent-som-vws-id-3-her-er-nye-ioniq/472818

"Forrige generasjon Ioniq hadde luftkjølt batterikjøling, men på den nye bruker vi væskekjøling. På grunn av varmeutviklingen som oppstår ved lading, må vi begrense ladekapasiteten, sier Jeongwoo Lee, som teamleder for Electric Vehicle Performance Department i Hyundai Motor Company."

Det som jeg har trukket ut fra alt jeg har lest, er altså at varmepumpe, aktiv varming, bedrer og mer komplett gjenbruk av varme fra/til batteri og kupé, bedre aerodynamikk og lavere vekt er grunnen til at den er suveren på forbruket. Og som sagt, mye av det den gjorde godt, er forbedret på Kona og de andre som bruker samme drivlinje på den.

Men væskekjøling og krav fra batterileverandør er nok hovedgrunnen til at disse ikke følger opp farten på batteriladingen fra Gen. 1 Ioniq som var suveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...