Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av tidligere kjøreskolebil


Paccoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Paccoo skrev (Akkurat nå):

Hei. 

Sitter å ser litt på kjøp av en tidligere kjøreskolebil. Ekstra pedalsett er selvfølgelig demontert. Men hva kan være di negative sidene ved dette og ting man eventuelt burde se ekstra etter?

Jeg vet flere som har kjøpt kjøreskolebil. Problemfritt. Men jeg ville spurt spesifikt ift kollisjonsskader. Dvs, vurder hvilken girkasse det står i den. Er det en girkasse som er kjent for å være svak ville jeg vært forsiktig, men ellers ser jeg ikke noe problem med å kjøpe en slik bil.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Snakket med en kjøreskolelærer om slike biler og clush-slitasje og han sa det ikke var noe problem med nye biler. Spesifikt da diskuterte vi Ford Mondeo (mest sannsynlig 4.gen fra 2012).

Og det mer girkasse/clutch slitasje er kanskje ikke så problematisk når det er prat om automatkasse fra 2016 kansje?

Det første jeg tenkte på var om det var merker/skruehull etter ekstrautstyr i forbindelse med ekstra pedaler/speil/speedometer igrunn. Hvordan er disse ekstra pedalene egentlig koblet til på såpass nye biler der det meste går elektronisk egentlig? Er vel ikke waier/stag lenger?

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (12 minutter siden):

Og det mer girkasse/clutch slitasje er kanskje ikke så problematisk når det er prat om automatkasse fra 2016 kansje?

Det første jeg tenkte på var om det var merker/skruehull etter ekstrautstyr i forbindelse med ekstra pedaler/speil/speedometer igrunn. Hvordan er disse ekstra pedalene egentlig koblet til på såpass nye biler der det meste går elektronisk egentlig? Er vel ikke waier/stag lenger?

Kommer an på hvilken automat. Noen takler krypekjøring fint, noen tåler det ikke.

Feks DSG dobbelkløtsj I noen utgaver takler dette svært dårlig. Ford sine powershit er og svake, iallefall noen utgaver. Så her er det om å gjøre å ha tungen I rette munnen før du handler bil.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville kjøpt vag bil nesten uansett modell, særlig ikke tdi og dsg, veldig dårlig rykte på disse.

BMW 8-trinns er veldig bra, men noen av deres motorer har litt dårlig rykte. Helst kjøp 2015 og nyere. Og sjekk at service på girkasse er tatt hvis det er automat, man bør skifte olje og filter etter 100 til 120 tusen km på disse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (8 minutter siden):

Kommer an på hvilken automat. Noen takler krypekjøring fint, noen tåler det ikke.

Feks DSG dobbelkløtsj I noen utgaver takler dette svært dårlig. Ford sine powershit er og svake, iallefall noen utgaver. Så her er det om å gjøre å ha tungen I rette munnen før du handler bil.

Skjønner! Takk for infoen.

Er snakk om Audi S tronic kasse så usikker, men kjenner jeg blir litt skeptisk da ja.

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Tror ikke jeg ville kjøpt vag bil nesten uansett modell, særlig ikke tdi og dsg, veldig dårlig rykte på disse.

BMW 8-trinns er veldig bra, men noen av deres motorer har litt dårlig rykte. Helst kjøp 2015 og nyere. Og sjekk at service på girkasse er tatt hvis det er automat, man bør skifte olje og filter etter 100 til 120 tusen km på disse.

Ja, BMW er og i søkelyset.

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (1 time siden):

Sitter å ser litt på kjøp av en tidligere kjøreskolebil. ... Men hva kan være di negative sidene ved dette og ting man eventuelt burde se ekstra etter?

Jeg kjøpte en x-kjøreskolebil for noen år siden, en VAG med manuell. Ingen problemer med den, eneste jeg byttet de årene jeg hadde den var et hjullager bak. Var vel kjørt ca 170-180 kkm da jeg solgte den.

Lenke til kommentar
Paccoo skrev (53 minutter siden):

Skjønner! Takk for infoen.

Er snakk om Audi S tronic kasse så usikker, men kjenner jeg blir litt skeptisk da ja.

S-tronic er Audi sitt navn på dobbelkløtsj. Finn ut nøyaktig hvilken utgave girkasse det er snakk om. Noen er helt ok, andre er bare å styre unna. Jeg kan for lite om de forskjellige utgavene, men jeg ville ikke forkastet ideen om å kjøpe bilen før du vet om dette er en grei kasse eller ei.

Her fant jeg en liten oversikt, men om den stemmer vet ikke jeg.

https://club.autodoc.co.no/magazin/hva-er-s-tronic-girkassens-egenskaper-and-tekniske-parametere

 

En annen ting å være obs på er at Audi ikke er noe økonomimerke. Det har det aldri vært, og vil neppe noengang bli. Forvent høyere servicekostnader enn feks fra en Toyota i samme kategori bil.

Dette er det importøren selv som sier,  ikke noe jeg bare flåser ut. Det skal koste penger å eie en Audi, og sånn er det.

Ikke ett vondt ord om Audi, bare vær obs på denne filosofien til de.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Regner med at de velger biler som selges med høyre eller venstre ratt, og da skal det ikke være nødvendig med så mange modifikasjoner.

Vil tro Folkevogngruppen har samme løsning som mange andre fabrikanter, at bilen ny kan leveres som skolebil. Da er det flere ting som er tilpasset, som pedaler, og det er programmert inn i bilen. Dette må I så fall fjernes i rett rekkefølge, stort sett hos merkeverksted.

Jobben som er gjort på dette bør man få kvittering på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...