Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sikkerhetsklarering og forelegg


Gjest d4bac...aec

Anbefalte innlegg

Gjest d4bac...aec

Har tidligere vedtatt et lite forelegg for "§ 204.Innbrudd i datasystem"

Ser at ordinær vandelsattest skal fremvise dette i 3 år.

Jeg leser det da som at det kan være vanskelig å få sikkerhetsklarering, men gjelder dette alle klareringer som en begrenset sikkerhetsklarering?

Usikker hvor lenge dette vil følge meg og hvilken problematikk dette kan medføre på utenlandske reiser og klareringer i fremtiden?

Anonymous poster hash: d4bac...aec

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir nok en vurderingssak alt etter hvem som skal sikkerhetsklarere deg og hvordan de anser risiko.

Det at du er dømt for innbrudd i datasystem gjør vel at de fleste anser seg som mer sårbare hvis du får tilgang.

Skal du til USA vil du nok slite da de har en god datainnsamling som vurderes opp mot din egenattest, slik at du fort får et forklaringsproblem hvis du forsøker å lure dem. I tillegg får du problemer om du er ærlig.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med USA.

Har noe cannabistull. i fra ungdommen.

Hvis du har et rent rulleblad/vandelsattest, kan du bare reise.

Men har du noe gammelt, hele livet, maa du kontakte ambasaden i Oslo, be om et moete, der du stiller opp, sier hei. jeg heter Ola og er blitt en snill gutt og lover at det jeg gjorde, skal jeg aldri gjoere igjen,

Da faar du sannsynelig reise, men maa gjoere det samme neste gang igjen.

Jeg maa fly, frem og tilbake til Oslo og det her, kan du jo ikke gjore paa kvelden, eller i helga.

Lenke til kommentar

Det er to viktige ting som blir vurdert ved sikkerheitsklaring. 

Det fyrste er om det du har på rullebladet gjer at du ikkje kan stolast på. Dårleg impulskontroll og kriminell  bakgrunn gjer at du ikkje lenger har tillit til at du kan holde på hemmelegheiter. 

Det neste er om du har ein bakgrunn som uvedkomande kan bruke til å presse deg. Eit lovbrot som du ønsker å halde skjult vil være ein slik ting som uvedkommande kan bruke til utpressing. 

Så det dummaste du gjer når du no skal søke sikkerheitsklarering er å ikkje oppgi det du har på rullebladet. Er du open om at du har begått datainnbrudd så kan heller ingen presse deg ved å true med å røpe det til arveidsgivar og familie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...