Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (6 timer siden):

Uansett - dette viser jo at våre politikere ikke evner å gjøre de rette grepene. Målet er edelt ,men de roter det til - og det blir sikkert noen skriverier i avisen etterhvert..Så får vi se hva det hele ender opp med. Uansett..man får bare 5000 kWh hver mnd å "leke" seg med. Hadde jeg bodd i en kommune som f.eks Tokke

image.thumb.png.cac0535fc8e6f4c21e03b935a8a3a921.png

Det er bare å lene seg tilbake og la pengene renne inn etter at man har sagt ja-takk til Norgespris.....

Ja, det stemmer at Tokke kommune har hatt en makspris på strøm, men den var på 39 øre per kWh (før moms og avgifter) i slutten av 2024. I februar 2025 ble denne prisen økt til 41 øre per kWh. Denne ordningen forutsetter at man har en strømavtale med Vest-Telemark kraftlag, og er en del av kommunens satsing på å gi billig og stabil strøm til innbyggere, bedrifter og hytteeiere i kommunen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ruskepus skrev (13 timer siden):

En spesielt interessert særing har fulgt denne tråden. Skjønner ikke helt denne greia, for hvem må egentlig betale for denne hakken? Staten?. Og blir litt usikker, for er det mulig å rote det til så ille? Så lite intelligente folk kan vel ikke få lov til å jobbe med så viktige, og store beløp? 

Bor i NO1, kan noen tipse om beste 3 års fastpriskontrakt? For det er vel bedre med lange kontrakter og økende spotpris over tid? Og hvis Simen gidder lage noen flere eksempler på "lønnsomheten" ved forskjellige senarioer vill det vært fint.

Men tror dette bare er "valgfett" som sønnen min sier, for vi vil neppe få lov av EU til å være så dumme.

Bruk prissøketjenester som bytt.no eller forbrukerrådet sin. Velg fastpris.

Usikkerheten på lang sikt går på flere ting enn framtidig spotpris: Hva blir norgespris etter prislås-tiden til 31.12.2026? Og vil smutthullet bli så populært at sannsynligheten for at det tettes øker? Tegner du veldig langsiktig avtale (5-10 år) så vil også inflasjon gi et lite bidrag til prisnivået på spot, som ikke fastprisen får. (3%/år inflasjon i 10 år gir over 34% totalt med renters rentereffekten, for det siste året)

Lønnsomhet er egentlig et ganske vanskelig regnestykke for du må vite prisen hver time i mange år framover for å få et godt prisbilde. Å se bakover har store usikkerheter rundt om det vil gjenta seg. Selv om man kommer fram til at det ville lønt seg siste 3 år så er det veldig usikkert om det vil bli noe lignende de neste 3.

Hvis du setter opp et diagram, så kan du forsøke å gjette hvor mange % av din kraft, du kjøper for hvert trinn på prisstigen og regne ut sluttprisen ved hver avtaletype.

I tillegg til ren lønnsomhet, så mener jeg det også handler om risiko. Å sikre seg mot risiko for ekstremt høye priser. Det blir et slags pristak for de som absolutt ikke tåler en høy regning eller tre i privatøkonomien. De som lever helt på kniveggen og har tom konto i det neste lønn kommer inn.

Endret av Simen1
Skrevet
Frank Olsen skrev (13 timer siden):

Her er hva Copilot sier om regnestykket ditt @Simen1

Du burde gi vedkommende sparken for der var det mye ønsketenkning og moraltenkning rundt hvordan det burde vært..

Hva sier du Frank Olsen om regnestykket da? Gjerne med kilder som kan matche troverdigheten til stortingsvedtaket som er linket et par ganger.

Skrevet
Ruskepus skrev (13 timer siden):

En spesielt interessert særing har fulgt denne tråden. Skjønner ikke helt denne greia, for hvem må egentlig betale for denne hakken? Staten?. Og blir litt usikker, for er det mulig å rote det til så ille? Så lite intelligente folk kan vel ikke få lov til å jobbe med så viktige, og store beløp? 

Bor i NO1, kan noen tipse om beste 3 års fastpriskontrakt? For det er vel bedre med lange kontrakter og økende spotpris over tid? Og hvis Simen gidder lage noen flere eksempler på "lønnsomheten" ved forskjellige senarioer vill det vært fint.

Men tror dette bare er "valgfett" som sønnen min sier, for vi vil neppe få lov av EU til å være så dumme.

Betimelig spørsmål så lenge tilliten til strømmarkedet er tynnslitt etter flere år med ustabile priser, underinvesteringer i nettet, prissmltte og overstyring fra EU.

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

Dette kunne jo myndighetene løst på en meget enkel måte. Det er bare å beregne Norgespris-støtten fra Nord Pool månedssnitt og ikke timepris. Dvs. at om månedssnittet ble f.eks 70 øre eks. mva. så får alle 30 øre eks. mva. tilbake. Resultatet er at det ville lønt seg å spare på strømmen i dyre timer og bruke mye i billige timer. Nettopp den oppførselen man ønsker. 

Så hvis nord pool månedssnitt blir 3 kr i desember får alle får 2,6 kr i støtte fra staten, inklusive de som har fastpris på 1 kr. Da er det bare å fyre for kråka hele desember og se på at julebonusen renner inn fra staten på neste faktura..

De som har spotprisavtale vil da få 2,6 kr i støtte fra staten per kWh de bruker, selv om de bare bruker strøm første uka i desember når spotprisen er 1 kr, mens de siste 3 ukene av desember reiser de på juleferie til Granka og stiller termostaten på 5 grader og bruker praktisk talt ingenting. Dvs. de får i praksis 2,6 kr/kWh fra staten som de betaler 1 kr i spotpris for.

Poenget mitt er at det er så mange smutthull her ved å utnytte at støtten beregnes basert på prisen X mens husstanden betaler strøm basert på prisen Y. Dermed oppstår det muligheter for å utnytte differansen X-Y. Går ma bort fra dette og støtter proporsjonalt med den prisen man faktisk betaler, f.eks ved å fjerne mva så blir det aldri noen differanse. Da blir det X - a% av X. Man får en %-rabatt per kWh til faktisk pris. Videre vil incentivet til strømsparing følge prisdynamikken bedre om man fjerner fenomenet innslagspunkt.

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (9 timer siden):

Ifølge en kartlegging av nordmenns fyringsvaner gjort av Norstat i 2024, fyrer 20 prosent av norske husholdninger med ved på de kaldeste vinterdagene. Avgitt varme fra en vedovn er 5 kW i snitt, som betyr at vedfyring bidrar med 2.6 GW under topplasttimene i strømnettet. Det tilsvarer 11 prosent av historisk makslast i Norge. I praksis betyr dette at vedovner fungerer som en slags nasjonal kraftreserve.

Javisst! 👍

Vedfyring har mange viktige funksjoner:

• Effektreserve på dager med ekstremkulde. Fungerer både som effektreserve i kraftnettet lokalt, nasjonalt og for kraftprodusentene.
  • Energireserve i år med uvanlig lite nedbør. Ved kan erstatte mange prosent av energibruken i husstandene dersom fyllingsgraden blir lav og prisen høy.
  • Beredskap i både fredstid og krisetid. Lange perioder uten strøm kan folk bokstavelig fryse i hjel, uansett om det er en bygd som har mistet strøm pga ras eller Putin har avskåret kraftnettet i NO1 fra omverden.

Ved har høy energitetthet og er trygt å lagre i store mengder. Billig er det også. Vedovn burde bli påbudt i alle nye boliger pga de tre punktene. Varmepumper burde også bli påbudt i alle nye boliger for å øke kraftoverskuddet vårt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Så hvis nord pool månedssnitt blir 3 kr i desember får alle får 2,6 kr i støtte fra staten, inklusive de som har fastpris på 1 kr. Da er det bare å fyre for kråka hele desember og se på at julebonusen renner inn fra staten på neste faktura..

Fastprishullet er lett å tette. Det er bare å kreve at man må ha spotprisavtale for å få Norgespris. Enkelt å kontrollere, kraftselger kan melde inn til Elhub hva slags avtale kunden har.

Skrevet

De som har spotprisavtale vil da få 2,6 kr i støtte fra staten per kWh de bruker, selv om de bare bruker strøm første uka i desember når spotprisen er 1 kr, mens de siste 3 ukene av desember reiser de på juleferie til Granka og stiller termostaten på 5 grader og bruker praktisk talt ingenting. Dvs. de får i praksis 2,6 kr/kWh fra staten som de betaler 1 kr i spotpris for.

Da har de jo bare brukt strøm når den er billig og spart på den når den er dyr. Akkurat slik oppførsel som skal belønnes, selv om det kanskje ikke ble gjort med vilje i ditt eksempel ;)

Skrevet

Du burde gi vedkommende sparken for der var det mye ønsketenkning og moraltenkning rundt hvordan det burde vært..

Hva sier du Frank Olsen om regnestykket da? Gjerne med kilder som kan matche troverdigheten til stortingsvedtaket som er linket et par ganger.

Nei, jeg er enn så lenge enig med deg jeg @Simen1, inntil det motsatte eventuelt skulle bli bevist 🙂
Å sparke "kunstig intelligens" er vel ikke så enkelt......??

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden):

Fastprishullet er lett å tette. Det er bare å kreve at man må ha spotprisavtale for å få Norgespris. Enkelt å kontrollere, kraftselger kan melde inn til Elhub hva slags avtale kunden har.

Da kommer EU og sier at slike koblinger ikke er lov...Det er nemlig brudd på Acer avtalen...flere forslag?

Skrevet

Jeg regnet litt igjen på ulike støttemodeller og bruker spot fra NO2 16. juni - 8. september som grunnlag. Jeg skulle gjerne hatt større beregningsgrunnlag, men det er dessverre det jeg har. Priser for husholdninger med helt jevnt forbruk. Uten nettleie.

• Spot + uten strømstøtte + mva: 99,51 øre/kWh
  • Spot + med strømstøtte + mva: 83,63 øre/kWh
  • Spot + ny støtteordning: strømstøtte erstattet av mva-fritak: 79,61 øre/kWh
  • Fastpris 1 kr + norgespris-støtte på 40 øre + mva: 75,49 øre/kWh
  • Spot + norgespris-støtte på 40 øre + mva: 50 øre/kWh
  • Fastpris 1 kr + norgespris-støtte på 60 øre + mva: 100,49 øre/kWh
  • Spot + norgespris-støtte på 60 øre + mva: 75 øre/kWh

En norgespris på 40 øre + mva er så lukurativt at det er urealistisk at den skal bestå utover prislås-tiden. Jeg spår derfor en økning fra 40 til 60 øre fra 1.1.2027. Legg merke til at mva-fritaket som jeg brainstormet fram som forslag gir billigere strøm enn dagens strømstøtteordning, for prisene i NO2 i denne perioden.

@Frank Olsen Det er veldig enkelt å gi KI sparken: slutte å bruke det.

• Liker 1
Skrevet

Angående å tjene penger på fastpris+Norgespris. Det var jo et lignende hull med strømstøtten i starten og det ble tettet. Derfor virker det merkelig at de ikke har lagt inn noen sperrer eller noe mot dette i Norgespris.

Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg regnet litt igjen på ulike støttemodeller og bruker spot fra NO2 16. juni - 8. september som grunnlag. Jeg skulle gjerne hatt større beregningsgrunnlag, men det er dessverre det jeg har. Priser for husholdninger med helt jevnt forbruk. Uten nettleie.

En norgespris på 40 øre + mva er så lukurativt at det er urealistisk at den skal bestå utover prislås-tiden. Jeg spår derfor en økning fra 40 til 60 øre fra 1.1.2027. Legg merke til at mva-fritaket som jeg brainstormet fram som forslag gir billigere strøm enn dagens strømstøtteordning, for prisene i NO2 i denne perioden.

Hvordan slår energiledd og kapasitetsledd ut da @Simen1 ?

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (49 minutter siden):

Angående å tjene penger på fastpris+Norgespris. Det var jo et lignende hull med strømstøtten i starten og det ble tettet. Derfor virker det merkelig at de ikke har lagt inn noen sperrer eller noe mot dette i Norgespris.

Norgespris har fast pris. 40 øre + MVA. Alt under tar Staten, alt over tar Staten rekningen mellom spot og 40 øre.

Forbrukere får ingenting mer eller mindre. Strømselgere tar sine påslag og andre kostnader. Disse får forbrukere i tillegg.

Endret av Jarmo
Skrevet
9 minutes ago, Jarmo said:

Norgespris har fast pris. 40 øre + MVA. Alt under tar Staten, alt over tar Staten rekningen mellom spot og 40 øre.

Forbrukere får ingenting mer eller mindre. Strømselgere tar sine påslag og andre kostnader. Disse får forbrukere i tillegg.

Det er slik jeg også tolket det. Så teorien med fastpris for å tjene penger virker merkelig.

Skrevet (endret)
Frank Olsen skrev (13 minutter siden):
Simen1 skrev (4 timer siden):

Hvordan slår energiledd og kapasitetsledd ut da @Simen1 ?

Se uthevet.

Det er en del av den nettleien jeg holder utenfor disse beregningene.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Det er slik jeg også tolket det. Så teorien med fastpris for å tjene penger virker merkelig.

Etter den aller første modellen fikk jeg mest utbetalt til nettleiekonto var nesten 1900,- minus for min del. Dette skjer ikke mer, nettleien forbli den samme som du har nå. Uten godskriving, den blir 0.

Endret av Jarmo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...