Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (15 timer siden):

Den prisen hadde vi allerede på 2010 tallet. Har du glemt inflasjon og økte el-avgifter + økt relatert mva osv?

Ja vi har hatt inflasjon, eg kan strekke meg til 35 øre/kWh 

Screenshot_20250801-142113_Samsung Internet.jpg

Endret av HF-
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (3 minutter siden):

Ja vi har hatt inflasjon, eg kan strekke meg til 35 øre/kWh 

Screenshot_20250801-142113_Samsung Internet.jpg

Grafen viser Nord pool priser. Står under.

Skrevet
Jarmo skrev (15 minutter siden):

Grafen viser Nord pool priser. Står under.

Ja, ka so? 

Det er gjennomsnittlige strømpriser i no1, det står over

Skrevet (endret)
HF- skrev (35 minutter siden):

Ja, ka so? 

Det er gjennomsnittlige strømpriser i no1, det står over

Jeg hadde Norske priser i mine poster. Nord Pool, uten avgifter osv.

Edit: helt glemt at strømselskaper skal ha sitt også..

Endret av Jarmo
Skrevet

Statnett har planer om mykje nettutbygging framover, men det spørs om det er nok til å fjerne alle flaskehalsane i dagens nett

Screenshot_20250708-124200_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

Statnett har planer om mykje nettutbygging framover, men det spørs om det er nok til å fjerne alle flaskehalsane i dagens nett

Vi bør fjerne store flaskehalser, men å fjerne alle flaskehalser hadde kostet veldig veldig mye og så mye nettleie vil vi rett og sett ikke betale. Så jeg ber bare om å være pragmatisk og finne et godt kompromiss mellom total utjevning av kraftpriser og voldsomt høy nettleie.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Vi bør fjerne store flaskehalser, men å fjerne alle flaskehalser hadde kostet veldig veldig mye og så mye nettleie vil vi rett og sett ikke betale. Så jeg ber bare om å være pragmatisk og finne et godt kompromiss mellom total utjevning av kraftpriser og voldsomt høy nettleie.

Først og fremst over Sognefjorden og videre. Er under arbeidet nå men ikke ferdig før ca. 2030. Ting tar tid. Husker jeg riktig..

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (1 time siden):

Først og fremst over Sognefjorden og videre. Er under arbeidet nå men ikke ferdig før ca. 2030. Ting tar tid. Husker jeg riktig..

Håper det er veldig overdimensjonert når de først bygger. 

Skrevet
Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Håper det er veldig overdimensjonert når de først bygger. 

Vel, dei bygde Ørskog - Fardal med 2000 MW kapasitet for så å berre ta i bruk 500. Gjenstår å sjå om dei auker effekten når Sogndal - Aurland er ferdig 

Skrevet
HF- skrev (På 31.7.2025 den 20.17):

Noke som har endra seg med straumproduksjonen i Sør-Norge, no5 har større produksjon enn no2 no, til tross for stor eksport

Screenshot_20250731-201141_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20250731-201210_Samsung Internet.jpg

Det som er endra er hyppigheita for oppdatering av tabellen "strømproduksjon per region"

My bad

Skrevet (endret)
HF- skrev (1 time siden):

Eksporten pågår for full guffe

Vannet i magasinene i Sør-Norge ser ut til å ha en forventet langsiktig gjennomsnittsverdi på rundt 70 øre. Akkurat nå kl 23-00 er prisene i Danmark, Nederland og Tyskland langt over det, så da er det smart å eksportere. Her ser vi at prissmitte hever prisnivået i NO2 til ca 19 øre over vannverdien.

Screenshot2025-08-01at23-38-53NordPoolDay-aheadmap.png.149c6400d7f51436255311a7bf14d68f.png

I går kl 14-15 var prisene i Danmark, Nederland og Tyskland lavere enn vannverdien og da er det smart å importere. Her ser vi at prissmitte trekker ned prisen i NO2 til ca 16 øre under vannverdien.

Screenshot2025-08-01at23-40-45NordPoolDay-aheadmap.png.b427a1a256b9adf167d82969e7d88f3a.png

Vannverdien antyder at vi kan forvente å kjøpe kraft fra Europa for et gjennomsnitt på rundt den verdien senere i år. Altså billigere enn det vi nå selger kraft for.

Endret av Simen1
Skrevet
8 minutes ago, Simen1 said:

Vannet i magasinene i Sør-Norge ser ut til å ha en forventet langsiktig gjennomsnittsverdi på rundt 70 øre. Akkurat nå kl 23-00 er prisene i Danmark, Nederland og Tyskland langt over det, så da er det smart å eksportere. Her ser vi at prissmitte hever prisnivået i NO2 til ca 19 øre over vannverdien.

Screenshot2025-08-01at23-38-53NordPoolDay-aheadmap.png.149c6400d7f51436255311a7bf14d68f.png

I går kl 14-15 var prisene i Danmark, Nederland og Tyskland lavere enn vannverdien og da er det smart å importere. Her ser vi at prissmitte trekker ned prisen i NO2 til ca 16 øre under vannverdien.

Screenshot2025-08-01at23-40-45NordPoolDay-aheadmap.png.b427a1a256b9adf167d82969e7d88f3a.png

Vannverdien antyder at vi kan forvente å kjøpe kraft fra Europa for et gjennomsnitt på rundt den verdien senere i år. Altså billigere enn det vi nå selger kraft for.

Angående ditt bruk av prissmitte. 

Själva vannverdien är en stor del av prismittan eftersom möjligheten av att kunne eksportera och sälja dyrt är med på att bestämma vann verdien. 

Med färre kablar hade vannverdien garanterat varit lavare och priset alltså lavare. Mer vann hade det också varit i magasinen vilket också påverker vannverdien. 

• Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (16 minutter siden):

Själva vannverdien är en stor del av prismittan eftersom möjligheten av att kunne eksportera och sälja dyrt är med på att bestämma vann verdien. 

Javisst. Men vannverdien påvirkes mye tregere og vi kan kjøpe tilbake kraft senere for en pris som anslås lavere enn nåværende pris. I det prisanslaget ligger det også inne at magasinene fyller seg selv i varierende tempo og at dette gjelder en større mengde kraft enn det vi potensielt må importere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...