Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gazer75 skrev (58 minutter siden):

Heile oppdelinga var, og er, eit fordyrande element om du spør meg. Var vel noko som kom via EØS frå EU.

Tja, jeg tror ikke det er store forskjellen. Disse virtuelle kraftselskapene kjøper bulk og selger smått til hvermansen, driver kundeservice og førsteledd innkreving. Det er jo noe som ellers måtte vært under ekte kraftselskap. Har du noen indikasjon på at de virtuelle har høyere kostnader eller profitt enn de ekte?

Markedet for kundefakturering og oppfølging på kundenivå tror jeg er en business som har blitt ganske automatisert med tida. Det går stort sett av seg selv. Så det gir egentlig mening å slå sammen, sånn at f.eks 20 kundebehandlere kan betjene 1 million husstander i stedet for at det er 100 kraftselskap som betjener 10 000 husstander hver, med kanskje 5 ansatte per selskap (de som er dedikert til kundebehandling).

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (2 timer siden):

Tidligere hadde begge monopol på sitt område, nå kan man velge kraftleverandør hvor som helst i landet. Nettselskaper har fremdeles monopol.

Ja kraftselskapene var også netteiere i sitt område, noe som jo var helt naturlig. 

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (1 time siden):

Tja, jeg tror ikke det er store forskjellen. Disse virtuelle kraftselskapene kjøper bulk og selger smått til hvermansen, driver kundeservice og førsteledd innkreving. Det er jo noe som ellers måtte vært under ekte kraftselskap. Har du noen indikasjon på at de virtuelle har høyere kostnader eller profitt enn de ekte?

Markedet for kundefakturering og oppfølging på kundenivå tror jeg er en business som har blitt ganske automatisert med tida. Det går stort sett av seg selv. Så det gir egentlig mening å slå sammen, sånn at f.eks 20 kundebehandlere kan betjene 1 million husstander i stedet for at det er 100 kraftselskap som betjener 10 000 husstander hver, med kanskje 5 ansatte per selskap (de som er dedikert til kundebehandling).

At strømprodusent slipper å sende ut faktura, stemmer jo ikke. Vi må tross alt betale nettleie. Ergo må de ha kontroll på kunder, fakturaadresse, målernummer, på vårt forbruk, hvorvidt vi har betalt regninger eller ei, +++. 

Men strømmen må vi kjøpe via andre, helt korrekt. De må også ha kontroll på kundene sine; håndtere faktura, målernummer, +++. 

Hvorvidt det totaltsett blir billigere for meg å ha to ulike aktører å forholde meg til, som hver må ha sine support-apparater m.m., vet jeg lite om. Kanskje? Kanskje ikke? Om ikke annet, har dagens ordning hvertfall skapt noen (egentlig overflødige) arbeidsplasser.

Det finnes mange ulike strømprodusenter (nettselskaper) i dette landet, og mange av de er sikkert mindre lokale lag. Men, merk; det finnes ENDA FLER kraftleverandører! Hvordan i alle dager? Hva skal vi med disse ~150 selskapene? 

Det hadde holdt leeenge med 3-5 ulike aktører. Det eneste som skiller de ad, er logoen de putter på fakturaen. Alt annet er helt likt! Okay, kanskje ikke helt; noen aktører prøver å svindle kundene sine med tøysete tilleggsprodukter de aldri har bedt om, andre prøver å ta betalt for sine app'er, og noen bundler strøm sammen med telefoni eller lignende mot en (lav) rabatt. 

Sitat

Ved utgangen av 2022 var det registrert 126 nettselskaper, 147 kraftleverandører […] i Elhub.

https://elhub.no/kraftmarkedsaret-2022/

Endret av qualbeen
Skrevet
qualbeen skrev (1 time siden):

Sitat

Ved utgangen av 2022 var det registrert 126 nettselskaper, 147 kraftleverandører […] i Elhub.

https://elhub.no/kraftmarkedsaret-2022/

Er rundt 70 som har privatkundar i dag. Mange har fusjonert sidan 2022.
Denne lista skal vere ganske komplett: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_nettselskap

Det er også industrinett og produksjonsnett som ikkje er med i lista over.
Nesten alle selskap som har større kraftproduksjon driv også reine produksjonslinjer for å få krafta ut.
Ein del av dette er små 22kV linjer for å styre damluker osv langt inne på fjellet. Desse kan i nokre tilfelle forsyne hytter.

Er litt tullete at vi har så mange selskap i eit lite land som Norge.
Nettselskapa burde vore fjerna frå kraftkonserna og teke over av fylka og så dekka sitt fylke. Vi treng ikkje mange titals selskap som skal ha sin eigen administrasjon og planlegging. Mange av dei små må sikkert også hyre inn ekstern hjelp som kostar flesk.

Det har jo allereie vore mange fusjonar siste åra. BBK (eigd av Eviny) her i vest har absorbert 3-4 andre selskap. Elvia på austlandet har også absorbert mange. Glitre Nett vart til etter at Agder energi og Glitre energi fusjonerte til Å Energi.

• Liker 2
Skrevet
Gazer75 skrev (2 minutter siden):

Det har jo allereie vore mange fusjonar siste åra. BBK (eigd av Eviny) her i vest har absorbert 3-4 andre selskap. Elvia på austlandet har også absorbert mange. Glitre Nett vart til etter at Agder energi og Glitre energi fusjonerte til Å Energi.

Endel av disse sammenslåingene er vel ett resultat av ett ønske om og rasjonalisere alle disse nettselskapene som ble unødig kostbare i drift, er vel NVE? Som har pushet.

Skrevet
Gazer75 skrev (5 minutter siden):
Sitat

Ei kraftutbygging vil bety alt for bygda. Det blir fleire lokale arbeidsplassar og håpet er at fleire vil flytta hit, helst familiar med ungar, seier Skogland, som også driv lokalbutikken i bygda.

Berre i byggeperioden kan det bli 200 lokale arbeidsplassar, ifølge NVE.

Og hva har disse plasser ETTER at alt er ferdig? 10-12 arbeidsplasser, yngre folk som ikke finner partner og bosetter seg fast der?

Been there, seen that. Same song, different notes..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...