Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Tror man kan göra det. 

Du kan välja norgespris -> du får tilbake skillnaden mellan spot och 40 öre oberoende av vad du har för avtal med leverantör.

Du väljer avtal med kraft leverantör, spot pris, fast pris, eller noe annat. Detta är obeoroende av om du har Norges pris eller ikke. 

Jag kan i alla fall ikke finna noe i reglerna som tyder på att det ikke blir så. 

Takk..endelig en som skjønner det. Folk får jo ikke med seg dette...men her ligger jo en fin skandale å venter på å bli oppdaget. Tenk deg folk med konsesjonsavtaler som velger Norgespris...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (3 minutter siden):
Kapittel 3 Ordning for sikring av strømpris (Norgespris)
§ 8 Ordning for sikring av strømpris

På forespørsel fra nettkunden skal nettselskapet tilby deltagelse i ordning for sikring av strømpris. Nettkunder som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, kan delta i ordningen. Nettkundens målepunkt bindes ut prisperioden hvis nettkunden velger å inngå avtale om sikring av strømpris. Nettkunden taper rett til strømstønad i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.

Ja..da er man over på norgespris...og mister dagens stødnad som kapper prisen oppover...

Sikring av strømpris er navnet på Norgespris...skjønner?

Endret av obygda
  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Jarmo said:
Kapittel 3 Ordning for sikring av strømpris (Norgespris)
§ 8 Ordning for sikring av strømpris

På forespørsel fra nettkunden skal nettselskapet tilby deltagelse i ordning for sikring av strømpris. Nettkunder som har husholdnings- eller fritidsboligforbruk, kan delta i ordningen. Nettkundens målepunkt bindes ut prisperioden hvis nettkunden velger å inngå avtale om sikring av strømpris. Nettkunden taper rett til strømstønad i samme tidsrom som nettkunden deltar i ordning for sikring av strømpris.

Ja, det där sier att du kan välja mellan strömstönad, 10% över 75 öre eller Norgespris. 

Det sier inget om vad du har för avtal med din strömleverandör. 

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Du må velge mellom 2 støtteordninger. Staten har kun støtteordninger..ingen kraftavtaler de tilbyr husholdninger. Så MÅ du ha en kraftavtale med et kraftselskap. Den kan være spot pluss/minus påslag...ELLER en fastprisavtale 

Mulig jeg peser fælt om dette..men staten tilbyr ingen kraft avtaler. Gjør du ingenting får du dagens støtteordning...velger du støtteordningen Norgespris får du løpende støtte som er utgjør forskjellen mellom faktisk spotpris og 40 øre..er faktisk spotpris < 40 øre får du en ekstra regning fra nettselskapet.

5 muligheter, variable fastpris med begrensinger. tidsbegrenset fastpris, spot, eller Norgespris. Den 5. gjelder konsesjonskraft hvor kommuner kan bestemme leveringsbestemmelser selv.

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

5 muligheter, variable fastpris med begrensinger. tidsbegrenset fastpris, spot, eller Norgespris. Den 5. gjelder konsesjonskraft hvor kommuner kan bestemme leveringsbestemmelser selv.

Nei. Du blander inn kraftavtaler her...du kan KUN velge mellom 2 støtteordninger...så MÅ du supplere med en kraftavtale...les alt sakte...

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Ja, det där sier att du kan välja mellan strömstönad, 10% över 75 öre eller Norgespris. 

Sitat

Les tråden engang til, der står det helt tydelig hva jeg har og hva jeg får.

Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Nei. Du blander inn kraftavtaler her...du kan KUN velge mellom 2 støtteordninger...så MÅ du supplere med en kraftavtale...les alt sakte...

Og begge er allerede forklart.

Skrevet

Nei..du tar feil. Les lovteksten..den omhandler støtteordning. Den omhandler ikke kraftavtaler

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Nei..du tar feil. Les lovteksten..den omhandler støtteordning. Den omhandler ikke kraftavtaler

Siterte ikke deg da. 

Skrevet
1 minute ago, Jarmo said:

Du siterar en paragraf och jag svarar på det som står i den paragrafen. Jag menade absolut inget om DITT avtal men kunde kanske skrivet kundens avtal eller noe liknande för att vara tydligare. 

Skrevet

Og begge er allerede forklart.

Jeg prøver bare å forklare dette ut fra slik lovteksten fremstår.

Du kan beholde dagens støtte...eller hoppe over på en annen...Det er det.

Kraftavtaler er noe  helt annet

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har allerede et regneark og diagrammer jeg kan bruke, så jeg lager bare et par nye kolonner for hhv Norgespris basert på spotavtale og Norgespris basert på en fastprisavtale på 1 kr og 0,5 kr og kjører en liten simulering:

Strmpris6.september.thumb.png.ce7c16fa92860239d63e6e880d3542e4.png

Hvis man har 3 leiligheter og kan sjonglere vilt med hvilken måler man henter strøm fra så kan man jo se for seg at man har ett av hvert abonnement og til enhver tid bruker strøm fra det billigste.

Kombinasjonen Norgespris og fastpris avslører også at man får invertert prissignal. Man får billig strøm når det er dyrt og vise versa.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg har allerede et regneark og diagrammer jeg kan bruke, så jeg lager bare et par nye kolonner for hhv Norgespris basert på spotavtale og Norgespris basert på en fastprisavtale på 1 kr og 0,5 kr og kjører en liten simulering:

Strmpris6.september.thumb.png.ed28f576f31d6d0f6c517c3bd68373a6.png

Hvis man har 3 leiligheter og kan sjonglere vilt med hvilken måler man henter strøm fra så kan man jo se for seg at man har ett av hvert abonnement og til enhver tid bruker strøm fra det billigste.

Kombinasjonen Norgespris og fastpris avslører også at man får invertert prissignal. Man får billig strøm når det er dyrt og vise versa.

Takk..en til som forstår dette.

Bra @Simen1

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Du kan beholde dagens støtte...eller hoppe over på en annen...Det er det.

Ja det kan jeg, har jo sagt det. Jeg blir overført til spot etter 1. oktober, med vanlig strømstøtte. Siden avtalen med variable fastpris utgår.

Skrevet (endret)
obygda skrev (19 minutter siden):

Takk..en til som forstår dette.

Bra @Simen1

Et par momenter til: Spotprisen går sjeldent under 0 og de få gangene den er det så er det bare litt under null. Det prismekanismer som bremser prisen fra å synke under null (mange typer kraftverk kan jo bare stenge ned eller la vannet/vinden renne forbi så de slipper de negative priser). Det betyr at man med fastpris + norgespris praktisk talt får et pristak når spot er rundt 0. Konkret blir taket fastprisen + norgesprisen. F.eks med fastpris på 1 kr får man et tak på 1,4 kr. Strømprisen vil veldig sjeldent gå over det når man har en sånn avtale. Med fastpris på 50 øre blir pristaket 90 øre.

I motsatt ende så kan spotprisen potensielt gå til himmels. Det er egentlig ingen tak for spotpris men vi kan se for oss en pristopp i desember på 5 kr. Da vil kombinasjonen fastpris + norgespris utløse en voldsom støtte, til tross for at man bare betaler fastpris. Er spot 5 kr og fastprisen 1 kr så utløser det en støtte på 4,6 kr. Nettoen blir da 1-4,6 = -3,6 kr. Eller med fastpris 0,5 kr, da blir nettoen -4,1 kr. Siden det ikke finnes noe pristak på spot så vil det heller ikke finnes noen prisbunn på kombinasjonen fastpris + norgespris. Så dette er egentlig en voldsom failsafe angående pris.

Dette er jo helt vanvittig! Jeg kan ikke se for meg at dette smutthullet blir stående åpent veldig lenge. Løp og kjøp en 3-årsavtale?

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Et par momenter til: Spotprisen er sjeldent noe særlig under 0 og de få gangene den er det så er det bare litt under null. Veldig ofte er det mekanismer som "bremser" prisen fra å synke under null. Det betyr at man med fastpris + norgespris praktisk talt får et pristak når spot er rundt 0. Konkret blir taket fastprisen + norgesprisen. F.eks med fastpris på 1 kr får man et tak på 1,4 kr. Strømprisen vil veldig sjeldent gå over det når man har en sånn avtale. Med fastpris på 50 øre blir pristaket 90 øre.

I motsatt ende så kan spotprisen potensielt gå til himmels. Det er egentlig ingen tak for spotpris men vi kan se for oss en pristopp i desember på 5 kr. Da vil kombinasjonen fastpris + norgespris utløse en voldsom støtte, til tross for at man bare betaler fastpris. Er spot 5 kr og fastprisen 1 kr så utløser det en støtte på 4,6 kr. Nettoen blir da 1-4,6 = -3,6 kr. Eller med fastpris 0,5 kr, da blir nettoen -4,1 kr. Siden det ikke finnes noe pristak på spot så vil det heller ikke finnes noen prisbunn på kombinasjonen fastpris + norgespris. Så dette er egentlig en voldsom failsafe angående pris.

Dette er jo helt vanvittig! Jeg kan ikke se for meg at dette smutthullet blir stående åpent veldig lenge. Løp og kjøp en 3-årsavtale?

Akkurat..og når prisen er ekstremt lav..rundt 0..så er forbruket som regel lavt.......Så man risikerer i praksis bare høy sommerpris....Og ditto lavere vinterpris....Så fastprisavtaler sammen med Norgespris kan ha noe for seg gjennom vinteren i alle fall....

Edit: Om vi har forstått alt rett her - så har vi samtidig lært noe viktig. Det er at våre politikere ikke forstår en skitt. 

Edit2 : Da snakker jeg først og fremst om vår nåværende regjering..som det ser ut som vi skal beholde ennå en periode

Endret av obygda
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Siden det ikke finnes noe pristak på spot så vil det heller ikke finnes noen prisbunn på kombinasjonen fastpris + norgespris.

Tja, stemmer dette? Jeg mente makspris på Nordpool var €5000/MWh? Eller er det gjort om nå?

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet

Jeg ser jeg får tilbud om fastpris til 43 øre her oppe i nord. Dvs. et pristak på 83 øre. Med dagens ekstremt lave priser (5 øre) så ender jeg opp med ca 80 øre. Men hvis spot blir 1 kr til vinteren så får jeg -17 øre og blir spot 2 kr så får jeg tilbake ca 117 øre for hver kWh jeg bruker.

Hvis jeg signerer fastpris nå - og hacker alle damlukene så alt vannet renner ut - så kan jeg bli millionær! :p

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Tja, stemmer dette? Jeg mente makspris på Nordpool var €5000/MWh? Eller er det gjort om nå?

Det er makspris ja..så det finnes en grense........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...