Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men de har sagt veldig lite om hvorfor man fikk disse avvikene.

Ett annet problem er jo at Europa mangler ett solid nok nett, nettet er bygget for maksimal økonomisk effektivitet, ikke beredskap. Så det er veldig sårbart hvis store transmissionslinjer faller ut.

Europa, akuratt som Norge har laget ett byråkratisk og politisk system som lammer  bygging av infrastruktur, det er så mange hensyn, rettigheter og motstridende regelverk som gjør at de minste ting tar mange år og få ut i livet. Politisk makt er blitt såpass redusert via lovverk og juss at selv enkle problemer blir uløselige. Lite egnet system i verden som krever raskere og raskere beslutninger.

Skrevet
On 7/19/2025 at 12:52 PM, HF- said:

Nei ka kan en sei, tilkarringsbransjen gonna karre til seg. Sjølvsagt trist om solbransjen blir desimert men vi kan ikkje holde den kunstig i live

Det er å snu saken på hodet. Det er en kunstig markedssituasjon skapt av "Norgespris" som tar livet av bransjen. Regjeringen kunne enkelt gitt tilsvarende lettelser for strømkundene, uten å tukle med strømmarkedet. 

Skrevet
farnol skrev (7 minutter siden):

Det er å snu saken på hodet. Det er en kunstig markedssituasjon skapt av "Norgespris" som tar livet av bransjen. Regjeringen kunne enkelt gitt tilsvarende lettelser for strømkundene, uten å tukle med strømmarkedet. 

Hvorfor er Norgespris ett problem? Du får jo akuratt det samme for strømmen du selger da som nå.

Skrevet
agvg skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er Norgespris ett problem? Du får jo akuratt det samme for strømmen du selger da som nå.

Det du sparer mest på er den solstrømmen du bruker selv. Og med Norgespris sparer du mye mindre. Hadde man f.eks gått for MDGs forslag med en flat sum tilbakebetalt til alle husstander pr. måned hadde problematikken vært omgått. Da kunne du fortsatt spart 2-3 kroner per kWh i dyr-strøm-perioder. 

Skrevet

Solcelleanlegg ble overpriset til de grader etter strømkrisa, fikk noen tilbud som var helt latterlige, med prognoser som opererte med fantasipriser på kWh, man snakket om strømpris på 10kr kWh som selvsagt ville gjort ett slikt anlegg lønnsomt, mange falt for slik bløff fra selgerne. Sannheten er vel at lønnsomheten er veldig lav, har det ikke betalt seg ned på godt under 10år så er det lite interessant.

• Liker 2
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Det du sparer mest på er den solstrømmen du bruker selv. Og med Norgespris sparer du mye mindre. Hadde man f.eks gått for MDGs forslag med en flat sum tilbakebetalt til alle husstander pr. måned hadde problematikken vært omgått. Da kunne du fortsatt spart 2-3 kroner per kWh i dyr-strøm-perioder. 

Vel, du sparer nettleie, mange steder er den nokså dyr, og norgesprisen er jo ikke så veldig lav, særlig ikke på sommeren når spotprisen synker noe veldig. Og hvor ofte har man storproduksjon av solkraft når prisen er 2 - 3kr?

• Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, agvg said:

Engrosmarkedet påvirkes ved at det blir høyere forbruk ved pristopper, noe som driver prisene til næringslivet ytterligere opp i disse periodene, men for kraftprodusentene er den ikke noe stort problem. 

Nå dreier dette seg ikke om engrosmarkedet, men om bortfall av incentiver til satsing på egenproduksjon og energiøkonomisering i husholdningsmarkedet. Det er tett kobling mellom inntektsnivå og strømforbruk i Norge. Husholdningene med lav inntekt representerer minimal priselastisitet på både kort og lang sikt, og får lite støtte med regjeringens "Norgespris". Høyinntektsgruppene på den andre siden representere både kortsiktig priselastisitet med innslag av forbruk som ikke er strengt nødvendig, og langsiktig priselastisitet ved at de både har høyt nok forbruk til at investeringer i egenproduksjon og energiøkonomisering er lønnsomme og økonomi til å gjennomføre tiltakene – vel og merke uten "Norgespris". Høyinntektsgruppene får mest støtte og lønnsomheten i investeringene forsvinner. 

Skrevet (endret)

@farnol

Når det kommer til strømsparing så er Norgespris uheldig, men for solceller kan jeg ikke forstå at det betyr mye, man selger jo på spotpris uansett, uten strømlagring blir lønnsomheten nokså svak, Norgespris gjør jo ingen stor forskjell for lønnsomheten.

At støtteordningene er mest lønnsomt for kjernevelgerne er jo normalen, man snakker om de fattige mens man deler ut til middelklassen.

Endret av agvg
Skrevet
farnol skrev (47 minutter siden):

Det er en kunstig markedssituasjon skapt av "Norgespris" som tar livet av bransjen.

Det er vel heller motsatt. Denne bransjen ønsker en kunstig høy strømpris, for å produsere enn vare Norge ikke trenger. 

• Liker 3
Skrevet
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Det er vel heller motsatt. Denne bransjen ønsker en kunstig høy strømpris, for å produsere enn vare Norge ikke trenger. 

Solcelleanlegg er jo veldig fornuftig i teorien, men lønnsomheten er for dårlig hvis du ikke bruker strømmen selv.

Skrevet

Solceller på private boliger har aldri vært spesielt lønnsomt. Generelt så er produksjonen er høy når forbruket er lavt. Det er lange nedbetalingstider, og i den perioden vil man potensielt måtte bytte kostbare deler (invertere). ROI på pengene i markedet (fond / kanskjer) er langt bedre.

For gøy så skaffet jeg meg et 400 Wp panel og en mikroinverter - og i min enebolig nå på sommeren ligger forbruket omtrent rundt 400W på det laveste (som er på dagtid). Da har jeg skalert det slik at det dekker mitt grunnforbruk. På dager med mye sol importerer jeg nå under 100W mellom kl 12 og kl 14. Panelet ligger forløpig bare på plenen og er ikke montert optimalt.

Fler paneler vil altså gjøre at jeg eksporterer strøm - og dagene nå med mye sol så er strømprisen selv i NO2 nede i 4 øre kWh ink mva. Å sette opp panaler for eksport er svært lite lønnsomt. Har ledig inngang på inverteren så et panel til er en mulighet og vinkle et mot morgen og et mot kveldssol - men fler enn det så blir det for stor overproduksjon.

Noen dager vil jeg kunne øke forbruket mens det er mye sol, men som regel ikke. Tilpassinger kan være å lade bil, varme varmtvann.

På den lille setupen her (som foreløpig ikke er montert permanent, det vil utløse mer kostnader) så er nedbetalingstiden rundt 7 år gitt kWh pris (ink nettleie) på 1 kr. Lengre om man kalkulerer hva kostnaden kunne gitt av avkastning i fond.

Private boliger med 5+ kWp anlegg må ha et spesielt forbruksmønster for å konsumere alt selv på dagtid. Alternativt integrert det tett mot varmtvann, batterier og lading av bil. Men alle disse ekstra bitene gjør inngangskosten mye høyere.

• Liker 2
Skrevet
agvg skrev (9 timer siden):

Vel, du sparer nettleie, mange steder er den nokså dyr, og norgesprisen er jo ikke så veldig lav, særlig ikke på sommeren når spotprisen synker noe veldig. Og hvor ofte har man storproduksjon av solkraft når prisen er 2 - 3kr?

Synker spotprisen noe veldig på sommeren? Ikke nå i hvert fall, jeg har gjennomsnittlig salgspris på drøye 47 øre hittil i juli i NO1. Det er omtrent det samme som jeg hadde i mars. 

Og på dagtid produserer anlegget mitt bra fra siste halvdel av februar til godt ut i november. Folk så på solcelleanlegg som en forsikring mot svært høye strømpriser, nå har vi fått den forsikringen gratis isteden. Da synker selvsagt salget.

Skrevet
MegaMann2 skrev (12 minutter siden):

Fler paneler vil altså gjøre at jeg eksporterer strøm - og dagene nå med mye sol så er strømprisen selv i NO2 nede i 4 øre kWh ink mva.

Slike priser ses kun noen få timer i helgedager. Ukedager er prisene "normale", også utenom de få timene midt på dagen i enkelte av helgene. Ja, i går (søndag) var prisen 3-4 øre i to timer her i NO1, men jeg fikk likevel nesten 30 øre i gjennomsnitt for strømmen jeg eksporterte. 

Jeg har ikke sjekket NO2, men prisene ligger sjelden under NO1 der. 

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Synker spotprisen noe veldig på sommeren? Ikke nå i hvert fall, jeg har gjennomsnittlig salgspris på drøye 47 øre hittil i juli i NO1. Det er omtrent det samme som jeg hadde i mars. 

Og på dagtid produserer anlegget mitt bra fra siste halvdel av februar til godt ut i november. Folk så på solcelleanlegg som en forsikring mot svært høye strømpriser, nå har vi fått den forsikringen gratis isteden. Da synker selvsagt salget.

Nei, du har nok rett i det, så litt på prisene.

Men det må skje noe med prisene på batterifronten i Norge, både for nettet og økonomien er jo det en ønskelig løsning.

Skrevet
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Slike priser ses kun noen få timer i helgedager. Ukedager er prisene "normale", også utenom de få timene midt på dagen i enkelte av helgene. Ja, i går (søndag) var prisen 3-4 øre i to timer her i NO1, men jeg fikk likevel nesten 30 øre i gjennomsnitt for strømmen jeg eksporterte. 

Jeg har ikke sjekket NO2, men prisene ligger sjelden under NO1 der. 

Det er sant, i ukedager har det i den siste spot uten mva vært godt over 70 øre i soltimene. Det vil jo kunne gi litt inntjening.

• Liker 1
Skrevet

Spennende å se utviklingen i magasinfylling på onsdag.
Gikk ned i forrige uke i NO2, som er ganske uvanlig for årstiden.
11,7 TWh netto eksport hittil i år, noe som er rekord i juli.

Heldigvis har vi kablene, som gir oss forsyningssikkerhet til vinteren?
Kan bli nok bli ekstreme priser for bedriftene i sør til vinteren.

Heftige priser i NO2 i morgen også, rart det der.
https://www.europower.no/kraftmarked/prisforskjellene-oker-videre-rets-storste-sprik-i-sor-norge/2-1-1848423

Sitat

Tirsdag stiger imidlertid prisforskjellene til rekordnivå for året.
Produsentene i NO2 får tre ganger bedre betalt for strømmen, enn de gjør i NO1.
Differansen på 60 øre/kWh tirsdag, er den største forskjellen i spotpris for et døgn så langt i år.

• Liker 2
Skrevet
sk0yern skrev (1 time siden):

Spennende å se utviklingen i magasinfylling på onsdag.
Gikk ned i forrige uke i NO2, som er ganske uvanlig for årstiden.
11,7 TWh netto eksport hittil i år, noe som er rekord i juli.

Heldigvis har vi kablene, som gir oss forsyningssikkerhet til vinteren?
Kan bli nok bli ekstreme priser for bedriftene i sør til vinteren.

Heftige priser i NO2 i morgen også, rart det der.
https://www.europower.no/kraftmarked/prisforskjellene-oker-videre-rets-storste-sprik-i-sor-norge/2-1-1848423

Det er som eg har sagt lenge no, no2 blir kasta under bussen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...