Gå til innhold

Hjemmekino med null lyd


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg vil bare begynne med å si at jeg er fullstendig amøbe på emnet, og klarer derfor ikke se mulige selvfølgeligheter eller begrensninger i det jeg prøver på.

Så, over til problemet. Jeg har hatt en projektor over flere år, som jeg nå har flyttet til en nyoppusset kjellerstue. Projektoren er hengt opp, og jeg har lagt inn en hdmi-kabel i veggen slikt at jeg ikke trenger å se den kveile seg i rundt i rommet. Gikk til innkjøp av et enkelt surroundanlegg (JBL Bar 5.1 Surround) og fikk beskjed om å kjøpe en reciver av en litt mer datakompetent kamerat (sony str-dh590). Ingen av de spesielt dyre, og jeg ønsker heller ikke bruke for mye penger på det. HDMI-kabelen fra projektoren er koblet til reciveren, og reciveren og surround-planken er koblet sammen med en optisk kabel. Men det er absolutt null lyd. Når jeg kjører kalibrering, så får jeg errormelding og beskjed om at kalibreringsmikrofon kanskje ikke er koblet riktig og godt nok til (noe den er), eller at det ikke er kontakt med fronthøyttalerne. Nå har jeg jo bare planke og sub, så det  er ikke så mange høyttalere å spille på. Jeg er jo fullstendig grønn på dette, så jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre, hvorfor det ikke fungerer og hva som evnt er begrensingene i det jeg har kjøpt. Er det noen som har den ringeste anelse om hvor problemet ligger? Den optiske kabelen er også nyinnkjøpt i dag, så de burde jo også være i orden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror den kalibreringsfunksjonen er basert på at du skal ha passive høyttalere koblet direkte til receiveren, slik at signalnivåene på de ulike høyttalerutgangene kan (automatisk) bli justert riktig.

Du prøver å få dette til å fungere med et aktiv høyttalersystem, og det går nok ikke.

Men får du noe lyd ut av JBL-systemet i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg får lyd fra den om jeg spiller musikk fra telefonen min, men ikke noe via reciver på noe som helst vis, så jeg vet at de fungerer sånn sett. Hva er en eventuell løsning, få kjøpt noen passive høyttalere, og bytte inn nåværende anlegg? Tanken var å ha noen enkelt, samt trådløst så det ikke blir så veldig dominerende i kjellerstua

Lenke til kommentar

Ref mtp at jeg helt amøbe, så fulgte jeg bare ordre fra en mer kyndig kamerat, men forstår jo nå at det var en særs dårlig kommando å følge. Jeg prøvde en runde med kobling uten reciveren nå, og da funka den selvfølgelig....... Han skal få unngjelde ganske så greit nå!!! Men tusen takk for hjelp, dere fikk meg til å forsøke meg en gang til!

Lenke til kommentar

 

10 minutes ago, Pictutes said:

Ref mtp at jeg helt amøbe, så fulgte jeg bare ordre fra en mer kyndig kamerat, men forstår jo nå at det var en særs dårlig kommando å følge. Jeg prøvde en runde med kobling uten reciveren nå, og da funka den selvfølgelig....... Han skal få unngjelde ganske så greit nå!!! Men tusen takk for hjelp, dere fikk meg til å forsøke meg en gang til!

En lydplanke har innebygget forsterker. Skal du ha en forsterker i tillegg, må dette være fordi du ønsker å utvide anlegget med flere høyttalere. Det kan være et poeng. Kun lydplanke gir normalt ingen stor lydopplevelse, men er en enkel, billig og grei løsning, og selvsagt bedre enn TV-lyd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...