Gå til innhold

Problematisk å kjøre totakter på 2 av 3 sylindre?


Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis er på hytta, hvor han er avhengig av båt. Den har en 3-sylindret totakt påhenger, 90 HK.
Plutselig begynte den å gå dårlig, han tror den går bare på to sylindre. Men han mangler verktøy for å få ut pluggen,  må kjøre et stykke i morgen. 
Så lurer han på om det kan være skadelig for motoren å kjøres en halvtime i lav fart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olja sirkulerer inni sylindrene. Dersom bensinen ikke blir brent mellom hver syklus vil den istedet havne 1) Ut i eksosen og 2) Ligge igjen i sylindren. Det som ligger igjen i sylindren vil blande seg med olja som sirkulerer, og dermed bli dratt med når olja renner ned i bunnen av motoren.

 

Det er forøvrig slik at motoren alltid vil brenne litt olje i.o.m at olja sirkulerer inni sylindrene. Dette gjør at istedet for at olja som ville blitt blandet med bensinen heller bare forsvinner som eksos, istedet for at den drar med seg bensin ned i bunn.

Skrevet

Er det slik at bensinen vasker vekk oljen så det blir dårlig smøring?
Før var det slik at 2-takts olje skulle blandes inn i bensintanken, men nå er det vel separat oljetank. Gjør det noen forskjell?

Skrevet

Når en motor ikke går på en sylinder vaskes sylinderveggen så godt som tørr for olje. Dette gjør selvfølgelig at slitasjen på denne sylinderen øker dramatisk. I tillegg vil mangelen på tettning gjøre at mye av kompresjonstrykket (Luft/bensinblandinga) blåses forbi stempelringene og dermed rett ned i veivhuset. Noe av dampen ventileres ut, noe kondenseres til bensin i olja.

Dagens 2takts bensin er som regel ferdigblandet med 2% helsyntetisk totaktsolje.

Skrevet
2 hours ago, 3l33t3 said:

Når en motor ikke går på en sylinder vaskes sylinderveggen så godt som tørr for olje. Dette gjør selvfølgelig at slitasjen på denne sylinderen øker dramatisk. I tillegg vil mangelen på tettning gjøre at mye av kompresjonstrykket (Luft/bensinblandinga) blåses forbi stempelringene og dermed rett ned i veivhuset. Noe av dampen ventileres ut, noe kondenseres til bensin i olja.

Dagens 2takts bensin er som regel ferdigblandet med 2% helsyntetisk totaktsolje.

"Ned i olja" ? Det er ikke et oljebad nede i veivhuset på en totakter. Det er hele greia at den får olje i bensinen som et alternativ til å ha smøring av olje i en sump.

Hvem i all verden tror du helt seriøst kjøper sånn moderne alkylatbensin til sin 90-hk påhenger? Det er vel ikke så mange som er ute etter å betale mest mulig for bensina, i tillegg er det jævlig upraktisk med alle de småkannene som brukes kun en gang.. Bensinpris på godt over 40 kroner vil man fort ende med hvis man bruker alkylatbensina du mener er normalen.

De fleste kjøper nok bensin på en helt vanlig bensinpumpe, så tilsetter de olje enten i oljetank eller direkte i bensinen avhengig av hva den aktuelle motoren skal ha.

Skrevet (endret)
4 hours ago, 3l33t3 said:

Når en motor ikke går på en sylinder vaskes sylinderveggen så godt som tørr for olje. Dette gjør selvfølgelig at slitasjen på denne sylinderen øker dramatisk. I tillegg vil mangelen på tettning gjøre at mye av kompresjonstrykket (Luft/bensinblandinga) blåses forbi stempelringene og dermed rett ned i veivhuset. Noe av dampen ventileres ut, noe kondenseres til bensin i olja.

Dette gjelder for 4-taktere. Ikke 2-taktere. De får hele tiden ny olje med bensinen. I tillegg så går bensinen og olja (og lufta) uansett først via veivhuset før den blir presset opp i sylinderen.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Skrevet
4 hours ago, 3l33t3 said:

Når en motor ikke går på en sylinder vaskes sylinderveggen så godt som tørr for olje.

Hvilken mekanisme foreslår du at gjør dette?

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Skrevet

Hadde samme problem på min 3sylindrede totakter for et par år siden. Kjørte med den hostende motoren de siste par turene inntil jeg tok høstservice. Viste seg å være en defekt coil. Nå går motoren like godt som en ny…..

Skrevet
Hårek skrev (19 timer siden):

En kompis er på hytta, hvor han er avhengig av båt. Den har en 3-sylindret totakt påhenger, 90 HK.
Plutselig begynte den å gå dårlig, han tror den går bare på to sylindre. Men han mangler verktøy for å få ut pluggen,  må kjøre et stykke i morgen. 
Så lurer han på om det kan være skadelig for motoren å kjøres en halvtime i lav fart?

Nei, det vil normalt ikke skade motoren å luffe tilbake med en sylinder i minus. Men, det gjør heller ikke motoren noe godt. 

  • Liker 1
Skrevet
Inspector skrev (På 7.8.2022 den 20.14):

Hadde samme problem på min 3sylindrede totakter for et par år siden. Kjørte med den hostende motoren de siste par turene inntil jeg tok høstservice. Viste seg å være en defekt coil. Nå går motoren like godt som en ny…..

Nå fikk jeg høre status. Det var coilen.

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Skrevet
Hårek skrev (1 time siden):

Nå fikk jeg høre status. Det var coilen.

Mercury Optimax ?

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Skrevet
Hårek skrev (8 minutter siden):

Ja, tror det er det. Kjent problem?

Ja iflg mitt serviceverksted vanlig for denne typen motorer

Skrevet
Inspector skrev (29 minutter siden):

Ja iflg mitt serviceverksted vanlig for denne typen motorer

Det er en Mariner Optimax 90 hk, ca 2005. Mariner og Mercury er vel det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...