Gå til innhold

Datasenter som utvinner kryptovaluta flytter til Nord-Norge på grunn av strømprisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kakeshoma skrev (40 minutter siden):

Så lenge man risikerer at en pizza til x crypto er verdt 50kr en dag og 5000kr den neste, så er krypto like søppel som vanlig cash money imho. Bortsett fra at vanlig cash money ikke er søppel i det store og hele.

Blockchain-produkter kan være så mangt, men akkurat cryptovaluta klarer jeg ennå ikke se hvorfor er så fantastisk.

Men sikkert bare jeg som ikke forstår.

Alle valutaer har noe substans bak seg. Vi har gull i banken og sikkert store verdier som er reelle. Dollar og Pund har sikkert noe tilsvarende. Alle vet at verdien at valutaen blir påvirket at om verdien på verdiene de representerer endrer seg. Robust system.

Om jeg skulle sette sparepengene mine i en valuta hva er det som styrer verdien av bitcoin?   

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Et varmt bad kan jo faktisk kalles en verdi. Selv om tyskland for eksempel har stengt ned en masse offentlige bassenger i sommer

Hvem har glede av at en masse datakraft bruker uhorvelige mengder strøm for å knekke en kode som var ment som en spøk? Hvor ligger verdiskapningen? 

Noen vil jo forby biler som bruker kjemisk energi. De gir jo beviselig verdiskapning og er til nytte for mange.

 

For noen har gaming en verdi. Kjørt på en fet PC med digert grafikkort som sluker masse strøm. Andre synes gaming er helt forkastelig og ville sikkert forbudt det om de kunne. Samme maskin kan brukes til å utvinne bitcoin. Skal du begynne å bestemme hva folk kan bruke maskinene sine og strømmen sin til er vi helt på ville veier synes jeg. Om noen har mer glede av å utvinne bitcoin enn å game synes jeg vi skal la de få lov til det. 

Så kan man diskutere om datasentre skal ha redusert el-avgift i det hele tatt. Kanskje greit å droppe det for alle?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Kjørt på en fet PC med digert grafikkort som sluker masse strøm. Andre synes gaming er helt forkastelig og ville sikkert forbudt det om de kunne. Samme maskin kan brukes til å utvinne bitcoin

Btc med gpu er nok lenge siden det var aktuelt, vært kun asic der nå i mange, mange år. De fleste gpu går nok på eth. Kostnaden kan nok diskuteres, men man må huske at all strøm som brukes til dette blir varme som man ofte drar nytte av, særlig i de deler av landet som ligger litt lenger nord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

For noen har gaming en verdi. Kjørt på en fet PC med digert grafikkort som sluker masse strøm. Andre synes gaming er helt forkastelig og ville sikkert forbudt det om de kunne. Samme maskin kan brukes til å utvinne bitcoin. Skal du begynne å bestemme hva folk kan bruke maskinene sine og strømmen sin til er vi helt på ville veier synes jeg. Om noen har mer glede av å utvinne bitcoin enn å game synes jeg vi skal la de få lov til det. 

Så kan man diskutere om datasentre skal ha redusert el-avgift i det hele tatt. Kanskje greit å droppe det for alle?

Gaming har verdi. Det er underholdning. Så lenge man ikke sitter ute å gamer har jeg ikke noe i mot det. Varmen fra PC holder rommet varmt. Påvirker egentlig ikke strømforbruk. Husker at for en stund siden sa politikerne at vi brukte mere strøm pga hjemme pc er.

Poenget er at de avgir varme som man ellers måtte ha fått via panelovner el

Ellers så er det mange nyttige ting vi trenger data kraft til. Google og andre aktører trenger voldsomme mengder energi. 

Mener du virkelig at vi skal si ja til å bruke 66tWh for å drive bitcoin graving? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsipielt er jeg imot å forby næringer. Selv om jeg personlig ikke ser hvilken verdi kryptovaluta tilfører samfunnet, så har det verdi for noen og det skaper verdi for andre. Det selges maskinvare, strøm, tekniske tjeneser og eiendom. Det man derimot kan gjøre er å tillegge særskatt på utvinning av kryptovaluta, på linje med grunnrenteskatten for kraftprodusenter eller særskatten for olje -og gassutvinning. Det vil gjøre det betraktelig mindre attraktivt for små, useriøse døgnflueaktører å drive med dette.

Fordelen med det "datasenteret" som er avbildet, er at det vil redusere nettleia betraktelig der jeg bor. Og akkurat dét liker jeg. Men utover det er valget av lokasjon heller dårlig. Det er nært bebyggelse og de som bor i nærheten påstår de er plaget av støy. Hele saken har blitt en krangel om hvorvidt det er tung industri (området er regulert til lett industri) og om dette er kraftkrevende industri og om kraftkrevende industri er tung industri. I det siste spørsmålet bør det komme en klar definisjon på lett, tung og kraftkrevende industri, eller så kommer det til å bli mange flere slike krangler. 

 

Lenke til kommentar

Det burde i det minste stilles krav til fornuftig bruk av restvarme, og støydemping. Apparatene som brukes er termodynamisk og industrielt sett, ganske lite utviklet, med masse små vifter som surrer på høyt turtall og skaper støy. Mulig dette kan bedre seg noe, men det stopper likevel ikke argumentet om at dette er et vanvittig strømsluk i forhold til hvordan det kunne ha foregått. Denne Satoshi Nakamoto burde kommet på banen og endret koden til noe mer fornuftig. Tror neppe han så for seg at sluttproduktet av koden var en egen waferindustri som lager apparater som sluker flere prosent av verdens strømforbruk, og ikke har noen begrensninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Btc med gpu er nok lenge siden det var aktuelt, vært kun asic der nå i mange, mange år. De fleste gpu går nok på eth. Kostnaden kan nok diskuteres, men man må huske at all strøm som brukes til dette blir varme som man ofte drar nytte av, særlig i de deler av landet som ligger litt lenger nord.

Sorry, mente selvsagt Ethereum. Uten at det endrer saken. Og varme trenger vi ikke i sommerhalvåret, hjemme går kjøleaggregatene hver dag for tiden. Mer varme øker bare kjølebehovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...