Gå til innhold

Musk vil bygge 12 fabrikker og produsere 100 millioner biler


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (2 minutter siden):

Sertifisering er jo småpenger i denne klassen, kanskje en halv milliard kroner, alt etter hvor mye av bilen som må resertifiseres.

Om ingen kjøper de som du påstår så er det en ganske stor kostnad. Så noe marked må det være.

Men klart,  det er ikke en mengde bil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Om ingen kjøper de som du påstår så er det en ganske stor kostnad. Så noe marked må det være.

Men klart,  det er ikke en mengde bil

Typisk kostnad for å utvikle en klasseleder i denne klassen er rundt 20-30mrd kroner, mao flere års R&D budsjett for Tesla, så nei det er småpenger. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Typisk kostnad for å utvikle en klasseleder i denne klassen er rundt 20-30mrd kroner, mao flere års R&D budsjett for Tesla, så nei det er småpenger. 

 

Fint fint, time will tell om de selger. Tesla vet jo dette allerede, siden de sitter på ordre detaljene. Så de har nok sett en gevinst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Fint fint, time will tell om de selger. Tesla vet jo dette allerede, siden de sitter på ordre detaljene. Så de har nok sett en gevinst. 

Selvfølgelig vil de få gevinst, ellers hadde de avlivet modellen. Men det er stor forskjell på gevinst og å bli verdens største bilprodusent. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg spår resesjon og dermed kollaps i salget av luksusbiler som S og X. Og at Roadster 2020 forblir et luftslott til minimum 2024. Cybertruck kommer sikkert i salg men kan slite med salgstallene. Skal de oppnå de hårete målene sine om antall biler så tror jeg de må få ut langt rimeligere biler veldig snart. En 20k$ model 2 kan kanskje redde antall-ambisjonene når leveransene starter.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig vil de få gevinst, ellers hadde de avlivet modellen. Men det er stor forskjell på gevinst og å bli verdens største bilprodusent. 

Ja det er vell heller ikke målet for model S. Det er vell den minste modellen som de planlegger som vill ta majoriteten. Etter planen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg spår resesjon og dermed kollaps i salget av luksusbiler som S og X. Og at Roadster 2020 forblir et luftslott til minimum 2024. Cybertruck kommer sikkert i salg men kan slite med salgstallene. Skal de oppnå de hårete målene sine om antall biler så tror jeg de må få ut langt rimeligere biler veldig snart. En 20k$ model 2 kan kanskje redde antall-ambisjonene når leveransene starter.

Selv en klasseledende 20k model (noe som er veldig urealistisk, det har aldri vært utviklet en bra småbil i USA) blir altfor dyrt hvis man ønsker å bli verdens største bilprodusent. Da må de ha minst en konkuransekraftig modell i 10-15k prisklassen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja det er vell heller ikke målet for model S. Det er vell den minste modellen som de planlegger som vill ta majoriteten. Etter planen.

Man blir ikke verdens største bilprodusent med 1 modell. Det har ikke vært mulig etter 1920.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har troen på tesla. Men at de blir størst i verden ser jeg på som usannsynlig i nær fremtid. 

Da er vi mer enige. Jeg har fremdeles troen på Tesla, men den troen har krympet voldsomt de siste årene. Det virker som at Musk har mistet interessen for merket i all SpaceX-suksessen og utviklingstakten virker å gå på tomgang. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, WiiBoy said:

Kjøre barn med venner på trening, kino, etc.. biler brukes stort sett uten bagasje 

Men da blir dett å ikke se skogen for trærne.
Poenget var at bilen faktisk er stor nok til at der er plass innvendig. Det er ikke tilfelle vis noen poster en "Teslakiller" som ofte er dyrere, har mindre rekkevidde og er mindre innvendig. 

Man kan sikkert få et klassisk benrykk og nevne personbilvarianten av varebilene, men litt av gimmicken er jo at vw buzz er jo ikke på markedet enda. Og eneste alternativ er jo kinesisk ala BYD.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 minutter siden):

Men da blir dett å ikke se skogen for trærne.
Poenget var at bilen faktisk er stor nok til at der er plass innvendig. Det er ikke tilfelle vis noen poster en "Teslakiller" som ofte er dyrere, har mindre rekkevidde og er mindre innvendig. 

Man kan sikkert få et klassisk benrykk og nevne personbilvarianten av varebilene, men litt av gimmicken er jo at vw buzz er jo ikke på markedet enda. Og eneste alternativ er jo kinesisk ala BYD.

Har 4-lingene fra Stallantis+Toyota, samt EQV og nye eVito (mindre "luksuriøs" utgave av EQV), om man vil ha plass til mange passasjerer OG bagasje. Noe kort rekkevidde på alle disse, så ID.Buzz ser tilsynelatende ut til å være rekkeviddekongen av disse. Men jeg venter med å konkludere til vi ser uavhengige tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...