Gå til innhold

Deling av utgifter


Anbefalte innlegg

simen929 skrev (1 time siden):

Edit: Man kan si at vi har en slags blanding av 1 og 2. Jeg spanderer en del ettersom jeg har mer å rutte med. Eksempelvis deler av ferie, noen middager ute etc ila et år.

Der kjenner jeg meg igjen. Når vi er på ferier og bestiller takeaway blir det sånn fra min side å.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Me samlar alt av fellesutgifter og betalar det prosentmessig etter inntekt. Personlege utgifter dekker den enkelte og det ein har til overs kan brukast som ein vil. Dvs. at om den eine har 1m i inntekt og den andre 500k, så er fellesutgiftene delt 66/33. I den potten er mat, utgifter til born, barnehage, straum, husleige, internett, parkering, drivstoff, diverse abonnement osv.

Bustad er delt iht. eigarforhold og nedskrive i sambuarkontrakt.

Lenke til kommentar
StianGN skrev (På 4.8.2022 den 6.59):

Jeg eier 61% og ho 39%, lånet er 50/50. 

Jeg har en passat 2015 og ho en tiguan 2018. Ca 3000kr/mnd i lån og rundt 900kr i forsikring. +-50 kr forskjell på bilene 

Min bil er drøyere på diesel enn hennes er på bensin. Derfor bruker vi min bil mest når vi drar på tur. 

80% stilling, 3uker kveld og 1 uke dag, slik har det vært i 7mnd. 

 

Da burde du betale 61 % av huslånet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
StianGN skrev (På 4.8.2022 den 6.59):

Jeg eier 61% og ho 39%, lånet er 50/50. 

Jeg har en passat 2015 og ho en tiguan 2018. Ca 3000kr/mnd i lån og rundt 900kr i forsikring. +-50 kr forskjell på bilene 

Min bil er drøyere på diesel enn hennes er på bensin. Derfor bruker vi min bil mest når vi drar på tur. 

80% stilling, 3uker kveld og 1 uke dag, slik har det vært i 7mnd. 

 

Du eier 61% men hun betaler 50% av lånet? Det er jo ikke helt greit..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Dette er vell definisjonen på ikke felles økonomi? Altså at en har en felles konto med x kroner og så har en resten selv?

Hmm, enten har da flere misforstått fellesøkonomi eller eg har ordlagt meg feil. 

 

Altså vi slår vår økonomi sammen uavhengig av inntekt, setter så inn det som kreves av husholdningen vedrørende mat, strøm, lån etc. 

Noen av pengene går til en "vedlikeholdskonto" der bil, hus rep osv er dekket. 

 

Resten deles likt mellom oss. 

Kan vel ikkje bli mer felles enn det? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (1 minutt siden):

Hmm, enten har da flere misforstått fellesøkonomi eller eg har ordlagt meg feil. 

 

Altså vi slår vår økonomi sammen uavhengig av inntekt, setter så inn det som kreves av husholdningen vedrørende mat, strøm, lån etc. 

Noen av pengene går til en "vedlikeholdskonto" der bil, hus rep osv er dekket. 

 

Resten deles likt mellom oss. 

Kan vel ikkje bli mer felles enn det? 

 

 

Ah, da var det jeg som missforsto:) absolutt felles det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
StianGN skrev (1 time siden):

Jeg la inn egenkapital, ho la ikke inn noe. 

Derfor 50/50 på boliglån. 

Så lenge det stemmer med eigarforhold i grunnboka eller sambuarkontrakt og den enkelte betalar for sin del av lånet så er det riktig. Å betale på lån er både betaling av kostnader (renter) og sparing (avdrag), så der skal ein berre følgje fordelinga på papiret.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Så lenge det stemmer med eigarforhold i grunnboka eller sambuarkontrakt og den enkelte betalar for sin del av lånet så er det riktig. Å betale på lån er både betaling av kostnader (renter) og sparing (avdrag), så der skal ein berre følgje fordelinga på papiret.

Det er slik det står i grunnboka 👍 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
StianGN skrev (På 3.8.2022 den 22.40):

Noen mener dette ikke er rettferdig fordeling. Jeg klarer ikke å sette meg inn i den tanke gangen. 

Hvis dere gifter dere så skal dere ved lov dele den felles potten av inntekter likt mellom dere. Ekteskapsloven er i grunn basert på et gammelt kjønnsrollemønster med hjemmeværende husmødre som gjør mye ulønnet arbeid hjemme mens mannen jobber familiens inntekt og er mer "gjest" hjemme. Tanken er at arbeidet hjemme skal telle likt som arbeid borte og dermed pengene også likt. Ekteskapsloven harmonerer dårlig med moderne husstander der begge er i likeverdig arbeid og gjør like mye arbeid hjemme.

Hvis dere deler likt på arbeidet så virker den biten rettferdig. Dvs. dere trenger ikke vaske kasseroller 50/50 og dele alle andre oppgaver 50/50 for at det skal være lik arbeidmengde og rettferdig. Det kan også være oppgaver dere deler 100/0 og like stor mengde andre oppgaver som deles 0/100. Menn og kvinner har jo gjerne ulike favorittoppgaver.

Hvorfor tar hun seg ikke bare arbeid med samme lønn som du? Da hadde det blitt mer rettferdig på den økonomiske siden.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (6 timer siden):
StianGN skrev (På 4.8.2022 den 6.59):

Jeg eier 61% og ho 39%, lånet er 50/50.

Da burde du betale 61 % av huslånet også.

Ikke hvis han gikk inn med en egenkapital på 22% av boligverdien, mens hun gikk inn med null. Da har begge 39% av boligen lånefinansiert og skal betale 50/50 på lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...