Gå til innhold

Støre: Ser på strømordninger for næringslivet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Formelen for fyllingsgrad som følge av tilsig og tapping er veldig enkel. Men fyllingsgraden for tidlige år er jo ikke et mål på nedbøren alene. Tappingen er jo også en betydelig del av det regnestykket. Dersom NO2 fortsetter å tappe veldig lite så er det ikke utenkelig at fyllingsgraden går betydelig mer opp enn median fyllingsgrad selv om de har median nedbør.

Det enkleste er å forholde seg til hvor mange kubikk som mangler i magasinene, og hvor mange kubikk nedbør i form av vann man får samlet i magasinene innen frost og snø tar over i fjellet. Derfor forenkler jeg dette enda mer, og ser på manglende GWh ut fra mediankurven for fyllingsgrad/uke. Da finner jeg at vi ligger 3-4 uker på etterskudd i forhold til minimumskurve fyllingsgrad/uke. Og 10-11 uker på etterskudd i forhold til mediankurve for fyllingsgrad. Da har jeg et tørt år, og et middel år. De aller fleste år ligger nær medianen, og langt færre år ligger nær min og maks.

Da er det naturlig å bruke det samme for tilsiget/nedbøren; normalnedbøren for samme tidsrom. Helst median. Da hører man på værmeldingen ut over høsten hvordan det går. Mot normalt.

Jeg vet naturlig vis ikke hvordan nedbøren blir, men dette er statistisk det man kan forvente. Så er man sikker på at det blir mindre eller mer nedbør, og at tiden renner ut innen desember. 

Så er det tappingen som bestemmer hvor langt man skal tøye minimum I forhold til hva man har gjort tidligere. 

Endret av NERVI
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, FrihetensRegn said:

Heldigvis! Noen som vet når den er kommer i drift igjen? Slik at vi kan forberede oss...

Siste oppdatering 29. juli visar at oppstart er utsett til 1. september.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/9e5a1cde-6d80-4514-a2c8-2479b46d26cf/7

Ser også ut til at NSL er 50% redusert i 11 dagar frå 7. august pga vedlikehald på pol 2.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/7ddae035-e655-4b9b-bec5-a95cc2235b28/4

Endret av Gazer75
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...