Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste måten å få oversikt over så mange feil med bilen som mulig


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg hører at jeg sannsynligvis har noen hjullager som må byttes. Så jeg lurte på hvordan er den beste/rimeligste måten å få en stor oversikt over "alt" som er feil med bilen?
Tenker litt som å sende bilen på f.eks verksted og få et overslag over alt som bør fikses (Hjullager, bremser, oppheng.....).

Jeg har tidligere tatt NAF garanti utløptstest og det gir meg jo ganske bra oversikt over feil med bilen. Er det best å ta en NAF utløpstest eller NAF kjøpstest, eller er det best å sende bilen på verksted og få de til å lage en oversikt?
NAF testen koster jo 2500, men det er vel ikke mer enn et par timer verksted diagnose. Nå bruker riktignok NAF ikke så mye mer enn 45 minutter / 1 time mener jeg da (så vidt jeg husker) så er dyr time.

Endret av nilshv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2000 kr/t pluss moms er ikke uvanlig timepris slik det har blitt...

Billigste måten er å kjøre vanlig årlig service på merkeverksted. De kjenner bilene godt og vet gjengangerfeilene som må plukkes ut for at bilen skal gå til neste år. Du kan selvfølgelig prøve å forhandle om pris på denne servicen.

Feil utvikler seg over tid, så du vil jo merke det før eller siden.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 minutter siden):

Billigste måten er å kjøre vanlig årlig service på merkeverksted. De kjenner bilene godt og vet gjengangerfeilene som må plukkes ut for at bilen skal gå til neste år. Du kan selvfølgelig prøve å forhandle om pris på denne servicen.

Støtter den. Når jeg hadde bmw og leverte den på bavaria fikk jeg alltid en liste over ting som kunne fikses med pristilbud. Egentlig en ganske fin ordning. 

Lenke til kommentar

For mange tror jeg det handler om ærlighet/tillit. Dvs, de stoler ikke på verkstedet. 

I disse tilfellene er naturligvis en sjekk hos 3. part greit. 

Men, med service så får man også rettet opp en del ting i løpet av de timene. Man tar av hjulene og bytter deler, fremfor å ta av hjulene bare for å se osv. Merkeverksted har også deler på lager, så om de setter av tid på de tingene du mistenker så blir det også gjort. 

Lenke til kommentar

Må si jeg har ikke hatt service på bil på veldig lenge, har byttet deler etterhvert.
Bytter filter selv, bytter og smører bremser selv.
Man betaler jo rundt 4 lapper for service, hva gjør de på service om de gir en liste med hva som er feil? Bremsebytte osv er jo tillegg i service prisen.

Vil en service av bilen nå (som ikke har hatt service på mange år) avdekke de feil som er, på samme måte som om jeg går til NAF eller verksted og får de til å gi et overslag?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ettersom det du etterspør her ikkje er "vanleg hyllevare" så bør du avtale direkte med verkstedet kva du ønsker utført.

Ein vanleg service omfattar vanlegvis berre det som står på servicesjekklista. Ein NAF utløpstest fokuserer på dei feila som du kan få tatt på garantien.
NAF sin komplette kjøpstest er nok det produktet som liknar mest på det du etterspør, men einaste forskjellen på komplett- og basistest er at den komplette testen også ser over karosseri og interiør, samt tek diagnoseutskrift. For den tilleggstenesta betalar du 1000 kr ekstra så det seier seg sjølv at det ikkje er ein veldig omfattande kontroll av karosseri og interiør.

Ved å gjere ein direkte avtale så kan du dikterer kva du ønsker at mekanikaren kontrollerer, og ikkje minst kor pirkete du vil at mekanikaren skal være på å rapportere om funn. Ofte så får du på dei standariserte kontrollane berre tilbakemelding på om kontrollpunktet er OK eller ikkje OK.
Slik som eg forstår deg så er du meir ute etter å få tatt full gjennomgang og ei vurdering av kva som må byttast med ein gong, kva som kan takast seinare, og kva som kjem til å vare i mange år til?

Lenke til kommentar
21 hours ago, The Avatar said:

Ettersom det du etterspør her ikkje er "vanleg hyllevare" så bør du avtale direkte med verkstedet kva du ønsker utført.

Ein vanleg service omfattar vanlegvis berre det som står på servicesjekklista. Ein NAF utløpstest fokuserer på dei feila som du kan få tatt på garantien.
NAF sin komplette kjøpstest er nok det produktet som liknar mest på det du etterspør, men einaste forskjellen på komplett- og basistest er at den komplette testen også ser over karosseri og interiør, samt tek diagnoseutskrift. For den tilleggstenesta betalar du 1000 kr ekstra så det seier seg sjølv at det ikkje er ein veldig omfattande kontroll av karosseri og interiør.

Ved å gjere ein direkte avtale så kan du dikterer kva du ønsker at mekanikaren kontrollerer, og ikkje minst kor pirkete du vil at mekanikaren skal være på å rapportere om funn. Ofte så får du på dei standariserte kontrollane berre tilbakemelding på om kontrollpunktet er OK eller ikkje OK.
Slik som eg forstår deg så er du meir ute etter å få tatt full gjennomgang og ei vurdering av kva som må byttast med ein gong, kva som kan takast seinare, og kva som kjem til å vare i mange år til?

 

Takk for godt svar. Ja noe slikt jeg er på jakt etter ja. En liste over hva som må byttes, rett og slett. En utvidet EU kontroll kan man si.
NAF kjøpstest er vel den jeg har mest tro på er det nærmeste jeg kommer ja, basis test. Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Ser du har fått svar, vil bare som en kommentar si at jeg aldri sender bilen på verksted utover eu-kontroll og service, om det da ikke oppstår et problem (jeg merker at noe er galt).

På bil eldre enn garanti tid bruker jeg da en slik redusert service for gamle biler (f.eks NAF Smartservice), i tillegg kommer selvfølgelig EU kontroll når det er tid for det. Må også passe på at registerreim og dieselfilter blir byttet når det skal.

Lenke til kommentar

Ev kan du gjøre som en kammerat av meg.
Levere inn bilen til et kjedeverksted (meek Meka, vianor, bosh eller lignende) som ikke er merkeversksted.
Gå inn og si: "Jeg ønsker å få kontrollert bilen ordentlig, jeg trenger en oversikt over hva som må gjøres på den. Hvor mye må jeg betale for dette?"

Dette er noe verksteder elsker.
Det trengs nesten ikke deler, mekanikerne gjør en slik jobb ganske kjapt, mer eller mindre ren profitt. Og er dem heldig får dem noe av jobbene som må gjøres


Hør mer lokale folk (folk på jobb/naboer/andre kjente) om hvilke verksteder de stoler på.

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...