Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Etterhvert som AMD kommer på banen og de første og mest sultne har fått kjøpt 4090-kort tipper jeg at man kan få kjøpt mange typer 4090 mellom 21490 og 21990kr.

RTX 4080 tror jeg blir tvunget ned i pris etterhvert, bare se på Komplett og Proshop som enda har basis-modeller til MSRP på lager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
per parker skrev (3 timer siden):

Så over 10000 mer enn hva 4080 kostet i helga? Enda påstår alle att 4090 er bedre ytelse pr krone enn 4080??

Dersom man får kjøpt RTX 4090 til rundt 22k etterhvert er det snakk om en prisøkning på 6500kr (42%) fra billigste 4080 for ca 30-40% ekstra ytelse (for mitt bruk i gaming).

Går fortsatt ikke opp i opp mtp price-to-performance, men om jeg ser på totalprisen for min nye build, som blir ca 37000kr med billigste RTX 4080 (uten rabatt på kort), er det kun snakk om 17% mer totalkostnad for 30-40% mer ytelse å gå for RTX 4090 i stedet for RTX 4080.

Problemet nå er at tidligere var price-to-performance langt fra lineært, halo-produkter var akkurat det og kun for de som absolutt ville ha det beste. Mens nå med 4000-serien er dette langt mer lineært, så om man ser på totalkostnaden for en ny build ender man opp med at man får mer for pengene jo mer man bruker på skjermkortet.

Endret av Voro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Butikkene har fått restock. Prisene kommer ikke mye ned. 4070/Ti vil komme som tilsvar på 7900 XTX og 4090 Ti vil legge seg i topp. Når 4090 selger ut skal det ikke være et problem å ta mer betalt for 4090 Ti. Når du mener at prisene skal ned glemmer du at AMD ikke har et tilsvar til 4090 og et umerkelig workstation- marked.  For mellomstore aktører er 4090 ei en budsjettrakett. Proffkortene koster 40-120k Da er et kraftkort som 4090 løp og kjøp for alle disse. 4090 har begrensninger i forhold til proffkort, men for de fleste skapere et ikke dette ei begrensning som gjør at de møter en vegg. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Butikkene har fått restock. Prisene kommer ikke mye ned. 4070/Ti vil komme som tilsvar på 7900 XTX og 4090 Ti vil legge seg i topp. Når 4090 selger ut skal det ikke være et problem å ta mer betalt for 4090 Ti. Når du mener at prisene skal ned glemmer du at AMD ikke har et tilsvar til 4090 og et umerkelig workstation- marked.  For mellomstore aktører er 4090 ei en budsjettrakett. Proffkortene koster 40-120k Da er et kraftkort som 4090 løp og kjøp for alle disse. 4090 har begrensninger i forhold til proffkort, men for de fleste skapere et ikke dette ei begrensning som gjør at de møter en vegg. 

Tenker på at prisen på RTX 4080 skal ned, ikke 4090, da RX7900XTX blir et godt motsvar på 4080 og at de sliter med salg av 4080 verden over.

Personlig tviler jeg på at det kommer noe 4090ti kort med det første og at markedet for 4090-kort priset over 24k blir mettet etter noen måneder. Noe som vil føre til at flere butikker vil selge kortene med mer nøktern avanse, mer likt påslaget på andre skjermkort.

Edit: dog dette er fullstendig synsing akkurat som for deg og alle andre her på forumet...

Endret av Voro
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Voro said:

Dersom man får kjøpt RTX 4090 til rundt 22k etterhvert er det snakk om en prisøkning på 6500kr (42%) fra billigste 4080 for ca 30-40% ekstra ytelse (for mitt bruk i gaming).

Gjennomsnittsforskjellen i spill er 25% i 2160P. Atskillig mindre i 1440P og 1080P. Folk flest har ikke den oppløsninga og den beste skjermen til spill på markedet vil være 1440P med 0,03 ms GtG. Jeg tviler på at skjermsituasjonen vil endre seg raskt da denne skjermen kommer fra den ledende produsenten av OLED-paneler. Det vil ta tid før det kommer 2160P @ 240 Hz OLED og selv da har NVIDIA valgt å ikke ha nyere versjoner av utgangene på kortene. Selv 144Hz krever komprimering.

Lenke til kommentar

 

18 minutes ago, Voro said:

Edit: dog dette er fullstendig synsing akkurat som for deg og alle andre her på forumet...

Alle på forumet har like lang erfaring og like mye innsikt. /ironi

Når ytelsestallene for produktivitet er på bordet og mye bedre i tillegg til at oppgaver som ikke var mulig på 3090 nå er en realitet,  er det ikke synsing at skapere vil kjøpe så mange kort som mulig i lange tider. Videoredigering er markant forbedret. Opptak i høy framerate er mulig noe det i liten enhet ingen grad var på 3090. Utviklere elsker også disse kortene. Det er ikke lite hvor mye bedre Unreal Engine og diverse modellering kjører på de nye kortene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Gjennomsnittsforskjellen i spill er 25% i 2160P. Atskillig mindre i 1440P og 1080P. Folk flest har ikke den oppløsninga og den beste skjermen til spill på markedet vil være 1440P med 0,03 ms GtG. Jeg tviler på at skjermsituasjonen vil endre seg raskt da denne skjermen kommer fra den ledende produsenten av OLED-paneler. Det vil ta tid før det kommer 2160P @ 240 Hz OLED og selv da har NVIDIA valgt å ikke ha nyere versjoner av utgangene på kortene. Selv 144Hz krever komprimering.

Merk parantesen der jeg poengterer at det er for MITT bruk og ikke i snitt over alle spill/brukstilfeller.

Lenke til kommentar

Du prøver å fremstille 4090 som bedre enn det er. Hvis det er 40% bedre for deg skulle andre tro at det var det for dem også.

NVIDIA er smarte. Skulle 4090 skalere med kommende prosessorer må folk likevel kjøpe neste generasjon kort på grunn av DP 1.4 i nåværende. De har helgardert seg ved at kortene ikke støtter PCIe 5.0, men maks 4.0x16. Dette gir begrensninger på eksisterende og kommende plattformer.

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/pcie-lanes-not-possible-for-16-lanes-for-gpu-along-with-a-pcie-5-nvme-drive-on-z790-meg-ace.380592/

AMD fikk pepper fra flere hold for at de brukte flere minutter i presentasjonen av RDNA3 til å poengtere at de hadde oppdaterte utganger på kortene. De solgte det inn for hva det er verdt og litt til,  men NVIDIA skulle ha fått mer pepper for DP 1.4.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (14 timer siden):

Jeg er skeptisk til at de kke viser min FPS.

Århundrets kommentar:


Det jeg tenker er om saken er at noen har vært heldigere i silikonlotteriet enn andre. Techtubers som baserer konklusjoner på noe de har testet på étt eneste kort, bør tas med ei stor klype salt.

Har testa my UV og ytelsesdropp på min fps pleier å samsvare godt med dropp på avg i de spillene jeg har testa. 40-serien ser ut til å ha nesten like gode UV egenskaper som 20 og 30-serien der du kunne kjøre 20-serien på 700mv@1470-1600 og overklokke vram litt for 88-90% av stock ytelse og 40-50% mindre strøm eller 30-serien hvor du kunne kjøre 725-750mv (avhengig av vram volt floor) på 1530-1700 med litt vram OC og få 88-92% ytelse for 40% lavere strømtrekk. Litt usikker på vram voltfloor på 40-serien, men sikkert under 800mv, fint for ITX eller silentbuilds (jeg er stor fan av sistnevnte).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Voro said:

Etterhvert som AMD kommer på banen og de første og mest sultne har fått kjøpt 4090-kort tipper jeg at man kan få kjøpt mange typer 4090 mellom 21490 og 21990kr.

RTX 4080 tror jeg blir tvunget ned i pris etterhvert, bare se på Komplett og Proshop som enda har basis-modeller til MSRP på lager.

Nvidia setter så godt som aldri ned prisene. Når AMD balleknuser 4080 om noen dager så kommer vi nok til å se en 4080ti som legger seg rundt dagens 4080 på pris og som tetter det enorme gapet mellom 4080 og 4090.

Men mer spennende blir det å følge markedet generelt..  salget av GPU'er har kollapset fullstendig og man må ti år pluss tilbake for å finne tilsvarende svake tall

Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 minutter siden):

Hvis det går ut over min eller frametime vil jeg si at det er no go.

Jeg kjører 80% power. Da blir det litt over 250W og nice.

I SOTTR og noen andre bencher dropper som sagt min fps med ca samme som avg, jeg har ikke testa frametime, men når av og min skalerer lineært gjør trolig FT og det :) powerlimit kan være verdt det, men du bør kjøre en liten OC oppå da siden Nvidia legger inn stor sikkerhetsmargin på volt vs frekvens (typisk 200MHz på 30-serien), derav vil en god undervolt som regel yte bedre og være mer effektiv enn powerlimit, men sistnevnte krasjer aldri spillet pga for lite strøm.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, scuderia said:

Nvidia setter så godt som aldri ned prisene. Når AMD balleknuser 4080 om noen dager så kommer vi nok til å se en 4080ti som legger seg rundt dagens 4080 på pris og som tetter det enorme gapet mellom 4080 og 4090.

Men mer spennende blir det å følge markedet generelt..  salget av GPU'er har kollapset fullstendig og man må ti år pluss tilbake for å finne tilsvarende svake tall

Selg ikke skinnet før bjørnen er...

NVIDIA er bekreftet levert i spill, produktivitet/skaping. AMD skal treffe på mange punkter. Grafikkort er mer en rasterytelse. To DP på referansekortene, det samme som sist, tyder på lite utvikling og da kan det gjelder øvrige funksjoner. Enten vil de levere eller så fortsetter historien der de var. 

Jeg er åpen for at AMD kan komme til å levere denne gangen, men jeg vil helst vente to uker og se at de leverer enn å ta det for gitt. Det har straffet seg før å ta noe for gitt fra AMD.

I dataverden kan man måle verdier. Da slipper men å gjette eller håpe.

Problemet til AMD har ikke vært at de ikke slår eller matcher NVIDIA, men at de ikke har greid å levere tilfredsstillende funksjonalitet i det hele tatt. I alle fall ikke for prosumere.

For å vinne markedsandeler må AMD bli mer en ei fattigmannsløsning for folk som kun betyr seg om rasterization. De må ha flere bein å stå på. Det kan vel ikke kalles rimelige produkter lenger heller for de har kostet flesk i siste generasjoners CPU og grafikkort. "Vi har ingen fortrinn og vi vil ha markedsandeler. Kjøp AMD." Ikke det beste slagordet.

Hvis de ikke leverer på skaping og heller ikke på RT, da blir det vanskelig å stå stødig på en fot.

Snart får man se hvilke kort AMD har i ermet. Ordspill tiltenkt. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Selg ikke skinnet før bjørnen er...

NVIDIA er bekreftet levert i spill, produktivitet/skaping. AMD skal treffe på mange punkter. Grafikkort er mer en rasterytelse. To DP på referansekortene, det samme som sist, tyder på lite utvikling og da kan det gjelder øvrige funksjoner. Enten vil de levere eller så fortsetter historien der de var. 

Jeg er åpen for at AMD kan komme til å levere denne gangen, men jeg vil helst vente to uker og se at de leverer enn å ta det for gitt. Det har straffet seg før å ta noe for gitt fra AMD.

I dataverden kan man måle verdier. Da slipper men å gjette eller håpe.

Problemet til AMD har ikke vært at de ikke slår eller matcher NVIDIA, men at de ikke har greid å levere tilfredsstillende funksjonalitet i det hele tatt. I alle fall ikke for prosumere.

For å vinne markedsandeler må AMD bli mer en ei fattigmannsløsning for folk som kun betyr seg om rasterization. De må ha flere bein å stå på. Det kan vel ikke kalles rimelige produkter lenger heller for de har kostet flesk i siste generasjoners CPU og grafikkort. "Vi har ingen fortrinn og vi vil ha markedsandeler. Kjøp AMD." Ikke det beste slagordet.

Hvis de ikke leverer på skaping og heller ikke på RT, da blir det vanskelig å stå stødig på en fot.

Snart får man se hvilke kort AMD har i ermet. Ordspill tiltenkt. 

Enig i at Nvidia har fordeler når det kommer til produktivitet på grunn av bedre utviklet software suite. Men for 90% av alle som kjøper GPU'er privat har dette null å si. Og når det kommer til RT så er dette fortsatt en gimmick og så godt som ingen bruker dette i RL. DLSS 2.0 var mye viktigere for 20x og 30x generasjonene enn RT. DLSS 3.0 er ren idioti og markedsjippo.

Rasterisation er fortsatt kongen når det kommer til GPU ytelse og å kalle det for "fattigmannsløsning" er bare tull. Nvidia sitt største fortrinn er mindeshare og nvidiabots som aldri kan tenke seg å kjøpe noe som helst annet (uansett pris tydeligvis). 

Vil AMD ta markedsandeler fra Nvidia denne generasjonen? Absolutt, Nvidia har skutt seg selv i trynet med prisingen sin men de vil fortsatt ha en dominerende stilling uansett. Om AMD skal lykkes er de nødt til å levere over flere generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke hva jeg mente med fattigmannslønsing. Det jeg kalte fattigmannsløsning er å kjøpe et dårligere produkt kun fordi det er billig.

AMD har lavere markedsandel av en årsak. De er ikke akkurat nyoppstartet heller. AMD kan velge å endre seg eller å fortsette i samme spor. AMD tar copy oig paste av forrige produkt, det burde man kun gjøre hvis man lykktes og det fremdeles er relevant. Å komme med 2xDP i 2022 er bare sjanseløst. 3xDP har man selv på et drøyt 8 år gammelt GTX 970.

Jeg har ikke informasjon om hvordan encode blir, men hvis de har tatt copy/paste av forrige generasjon og lagt til AV1 på toppen, blir det en fiasko. Jeg sier ikke at det er det de gjør nå, men de har gjort det hver gang før, så hvorfor ikke igjen.

Det jeg vil ha svar på er at når Lisa Su i presentasjonen sier at de satser sterkt på Gaming og Crator, er det fordi det klinger bra, mens de fortsetter som før, eller er det fordi de har skrotet tidligere konsepter og nå fokuserer på Gaming og Creator. Det var en god presentasjon av RDNA3, men har det substans eller var det tomme ord.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
2 hours ago, scuderia said:

Nvidia setter så godt som aldri ned prisene. Når AMD balleknuser 4080 om noen dager så kommer vi nok til å se en 4080ti som legger seg rundt dagens 4080 på pris og som tetter det enorme gapet mellom 4080 og 4090.

Men mer spennende blir det å følge markedet generelt..  salget av GPU'er har kollapset fullstendig og man må ti år pluss tilbake for å finne tilsvarende svake tall

*finne frem poppcorn 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De nye effektene er "breathtaking".

Jeg foretrekker som oftest spill som er 30-40 år gamle, men selv jeg ser hvor storslått dette nye er.

Dette var det fremste som var av sanntids raytracing for 31 år siden da jeg var en ung mann.
 

Quote

NOW WE HAVE TO SHIT
RAYTRACED OFCOURSE

Jeg husker det som om det var i går. Underkjeven gikk ned og sikkelet rant nedover hake og skjorte.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RT en gimmick 😂 Prøvd feks Cyberpunk 2077 med Ray Tracing? Man går ikke tilbake når man har prøvd det og det fungerer helt nydelig på RTX4090 med I9 13900 alt på maks. Blir enda bedre med DLSS3 støtte som kommer i neste patch.

Må være sånn begrenset Ray Tracing med bare skygger man har prøvd hvis man synes RT ikke er noe poeng. 

 

Endret av MuppetOwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...