Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nabo over bråker, tips?


Anbefalte innlegg

...

 

Oppdatering for de som er interessert. Snakket med mannen i husstanden som virka grei og forståelsesfull, skulle ta det opp med de andre som lagde bråk. Fikk dessverre motsatt effekt.

 

Hvordan det gikk: Det ble enda mer bråkete etter jeg gav beskjed. Overdriver hæltramping, spesielt rett før leggetid når de vet det er mest plagsomt. For andre som er havnet i samme situasjon: Bare å vedkjenne seg nederlaget og flytte ut. Kjøp aldri leilighet med noen over med mindre bygget er dimensjonert og 'kvalitetssikret' ang. støy. Hør ikke på megler som prøver å avfeie med å si 'litt støy må forventes'. Forvent istedet det værst tenkelige, selv om det var rolig på visning sier dette ingenting om hvordan det er ila en måned. Er det i tillegg kulturforskjell er det dødsdømt. Andre kulturer kan ha helt forskjellige koder eller 'uskrevne regler'. Aldri mer.

Endret av kjoelepasta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Folk blir irritert, fornærma og får grudges av de mest tullete ting i dag. Noen vil bare ha vilja si og får de den ikke så lager de heller dårlig naboskap som om man var en klikk på ungdomsskolen. Noen er bortskjemte og tror de kan fortsette slik når de flytter hjemmefra. Slike lar seg ofte ikke prate med som voksne.

Ergo ikke bruk så mye energi på dette, det er begrenset hvor mye ansvar du har for utfallet. Bare sørg for å møte på vedkommende en dag ved søpla eller postkassa og forklar på en hyggelig og ikke-anklagende måte at det støyer en del nede hos deg. Hvis det ikke tas vel opp så er det ikke opp til deg hvordan det går. Men jeg ville tatt praten ansikt til ansikt med en hyggelig tone fremfor en lapp som er veldig upersonlig.

For alt vi vet kan det være hun danser zumba og at det er hennes treningsrutine om morningen. Men man er nødt til å tilpasse seg boforholdene man lever i. De fleste er ofte ikke klar over at ting støyer for andre og er man redd for å si noe så lever de fleste i uvitenhet.

Et annet tips er at enkelte ikke har lært seg å gå uten sko. De går på hælene, noe som skaper mye støy hos de som bor under.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det utlendinger? I så fall snakker vi dessverre om -KULTURKOLLISJON- og dette er ikke nødvendigvis så enkelt å hanskes med. Du må nesten se an mennesket og ta det derfra. Prøv å ta kontakt om noe helt annet bare for å få i gang en dialog mellom dere. Klarer du dette kan du lettere bare sånn i forbifarta skyte inn/nevne f.eks at "jeg hører dere er tidlig oppe om morraen" eller noe i den duren så kan det være at de tar hintet uten at de føler seg -KRENKET-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal være forsiktig meg å generalisere her men jeg har flere kvinnelig venner og bekjente fra sørøst asia (også mannlige) og de kan ofte ha denne type gange ja. De er også ofte fæle til å subbe 😛Måtte nesten flire litt på vegne av noen venner.

Bare slå av en hyggelig prat hvor du nevner det litt i en bisetning. Og som nevnes, ikke anklagende eller at de "taper ansikt" som SEA'nere ofte er opptatt av. Så går det nok flott.

PS.
Går de i tillegg med flipflops som de ofte gjør inne og har denne subbegangen så kan det gi litt hælsmell uten at de tenker over det. 

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det fort kan oppfattes som veldig sært å klage på at folk går. Samtidig skjønner jeg jo at det er et høyst reellt problem. 

Kanskje du skulle tatt det opp på akkurat den måten når du treffer naboen ved postkassa. "Du, jeg vet dette høres rart ut, men jeg hører veldig godt at dere går i leiligheten når dere er oppe tidlig og alt er stille. Må være dårlig isolert her eller noe.. Men kunne dere hatt det i bakhodet?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, kjoelepasta said:

Det er et blandet par. (Eldre norsk mann/Ung sørøst-asiatisk kvinne) Virker hyggelige egentlig, bare den gangen som kan være litt mye.

Akkurat som jeg trodde. Da bør du gå Veldig varsomt fram. Snakker av (dårlig) erfaring. Men tror det beste er om du klarer å smugle igjennom dette budskapet på en snill måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kjoelepasta said:

Jeg kjøpte en firemannsbolig/selveierleilighet tidligere på året. ....
Jeg har en mistanke/håp om at hun ikke vet at norske leiligheter har dårlig støydemping....

Hvor gammelt er bygget? Er det etasjeskiller i tre eller betong? Jeg har bodd i et par tilsvarende boliger med tre i etasjeskillet. Den ene var bygget ca 1995, den andre ca 2010. I begge hørte jeg godt når folk gikk i etasjen over meg, i den eldste hørte jeg også andre lyder, som pip fra mikro og rumlelyd fra skyvedørsgarderobe. Nå bor jeg i blokk fra ca 2010 med etasjeskille i betong, og hører ikke en lyd fra de over meg. Min erfaring er derfor at man må regne med å høre lyder fra de som bor over i bygg hvor etasjeskillet er i treverk. Man har to valg: Flytte eller "get used to it".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Myriad said:

Hvorfor kan det bli verre om du tar det opp? Du har jo muligheter til å generere lyder du også :)

Naboen over vil alltid ha overtaket. Eneste mestringsteknikken som funker for meg er sony støydempende øreklokker. Ulempen er at når man blir vant til å gå med slike, så tåler man knapt å være i leiligheten uten.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, kjoelepasta said:

Naboen over vil alltid ha overtaket. Eneste mestringsteknikken som funker for meg er sony støydempende øreklokker. Ulempen er at når man blir vant til å gå med slike, så tåler man knapt å være i leiligheten uten.

Er du veldig var for lyder når du sover? Det er et par ting jeg vet kan forebygge disse problemene til en viss grad. En ting er å alltid ha på gløtt enten vindu eller balkongdør i hver ende av leiligheten slik at det alltid er god ventilasjon. Lukker du igjen "alt" gir du heller ikke lyder noen vei ut. En annen ting er å bryte stillheten med noe som lager konstant lyd mens man sover så man ikke blir like var for lyder fra naboen. Et godt tips her er en bordvifte som du har gående over natten. Jo nærmere du er viften jo mindre var blir du andre lyder eller for å si det på en annen måte du tåler bedre andre lyder uten å bli vekt opp. Man bekjemper lyd med lyd. Selvfølgelig så er "sov i ro" ørepropper i silikon gode å ha på lur. En radio som står og går kan også avhjelpe, men det viktigste er egentlig at folk respekterer natteroen og at det skal være stille mellom kl.23 og 07. Dette er ganske vesentlig og her kan du faktisk kreve din rett om det er slik at du blir vekt tidligere. Før gjerne en logg så du har noe å vise til.  

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...