Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan ikke si opp forsikring før bilen er vraket?


Anbefalte innlegg

Jeg har en delebil som snart skal vrakes. I den forbindelse prøvde jeg i dag å si opp forsikringen over tlf, men forsikringsselskapet sa at det ikke var mulig så lenge bilen fortsatt eksisteres fysisk og jeg ikke kan vise til kvittering på vrakobjekt.

 

Hva er dette for noe? Dette er ikke en regel jeg er kjent med. Hva stopper meg fra å bare skru av skiltene og levere dem inn til biltilsynet? Den skal uansett aldri på veien igjen.

 

Eneste grunnen til at jeg ikke vraker den nå med en gang er fordi at jeg må få skrudd fra/ut alt som er av verdi på bilen (radio, fint hjulsett som er nesten nytt, batteri, musikkanlegg, osv)

 

Jeg så for meg at jeg kunne la bilen stå uten skilter og uten forsikringer men det var visst ikke lov.

 

Hva er dette for noe tull?

Endret av Deechon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Du kan si opp forsikringen selv når bilen har skilter om du så vil. 
Hvilket selskap er dette? Ring igjen... og se om du får tak i en ny person.

Bare tull - som du selv skriver. 

Tror ikke dette stemmer lenger. Hvis du eier et "forsikringspliktig" kjøretøy (hvor du har skilter på kjøretøyet), så risikerer du dagbøter hvis forsikringen ikke er i orden. Dette er en konsekvens av at fler og fler kjører biler uten godkjent EU-kontroll og dermed ikke godkjent forsikring.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/gebyr-for-uforsikret-kjoretoy/

Men ja, du kan helt fint levere inn skiltene til SVV og dermed si opp forsikringen. Men skiltene må altså inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cocola skrev (11 minutter siden):

Forsikringsselskapet har helt rett. Selv et kjøretøy uten skilter må ha minimum ansvarsforsikring.

Denne endringen kom i januar 2021.

Kilde? 

Har en nyere bil stående uten skilt

Betaler ikke forsikring på den, leverte inn skilt til vegvesenet, og fikk brev og sms om at forsikringen var sagt opp

Trenger ikke si opp forsikringen, blir avsluttet når skilt leveres

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...