Gå til innhold

"hva hvis" strømrasjonering - hva er vits å prøve av backupløsning for feks fryser/kjøleskap?


Anbefalte innlegg

Noen kommer sikkert til å le/tenke jeg bekymrer meg for mye, men jeg ble nyskjerrig. 

 

Si at det blir strømrasjonering, normalt vil man kunne la være å bruke kaffetrakter, tv, data osv i de periodene, så de er avslått. Men frys/kjøleskap inneholder jo mat som kan ødelegges, og som helst bør være på hele tiden - selv om de _kan_ klare seg i perioder uten strøm. Eller gjentatte av og på kan jo bety en risiko.

 

Hvis jeg ville hatt backup løsning - kunne feks Best pris på EcoFlow River 600 - Se priser før kjøp i Prisguiden vært noe å ha mellom? Den ville jo fungert som nødstrøm i en periode? jeg tittet på psu'er men det virker som de kan at best holde en eller to timer alt ettersom. 

Alternativt kan man jo gamble hvis man bor i leilighet og kutte alt annet forbruk slik at eget forbruk blir lavest mulig. Jeg sjekket eget forbruk for moro, og kunne se at slo jeg av alt som er på og som er nice to have ville jeg stå igjen med ca 2kwh forbruk per dag. (leilighet hvor vi bruker fjernvarme og kokes..)

Hva kan man bruke, og hva er vits å bruke? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømstans vil bli varslet på sms de ganger aktuelt. Lar man da kjøl og frys være lukket, så vil ikke planlagt  strømstans på 2-3 timer ha noe å si.

Selskspene vil ta hensyn til kjøl, frys og varme. Så utkobling over 2-3 timer er lite sannsynlig. 

Jeg vil heller minne om de som har elektrisk garage portåpner, uten å ha ordnet åpning uten strøm (den røde snoren). Hvis man ikke har dør inn til garagen og ikke ordnet snor

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

Strømstans vil sikkert bli varslet på sms de ganger aktuelt. Lar man da kjøl og frys, være lukket så vil ikke planlagt  strømstad på 2-3 timer ha noe å si.

Selskspene vil ta hensyn til kjøl, frys og varme. Så utkobling over 2-3 timer er lite sannsynlig. 

Ja, det stod noe et sted at hvis man feks la flaskevann der det var ledig plass/opptok noe plass ville det virke isolerende mer enn å la det være åpent. 

Jeg skriver dette dels fordi hvis noen senere søker, så finner de svar :)

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (5 minutter siden):

Ja, det stod noe et sted at hvis man feks la flaskevann der det var ledig plass/opptok noe plass ville det virke isolerende mer enn å la det være åpent. 

Jeg skriver dette dels fordi hvis noen senere søker, så finner de svar :)

Mye tomrom særlig i fryseboks/skap er energisløsende. Krøllet avispapir er kjent råd fra "gamle dager".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Christian86 skrev (På 9.7.2022 den 20.23):

Si at det blir strømrasjonering, normalt vil man kunne la være å bruke kaffetrakter, tv, data osv i de periodene, så de er avslått. Men frys/kjøleskap inneholder jo mat som kan ødelegges, og som helst bør være på hele tiden - selv om de _kan_ klare seg i perioder uten strøm.

det et to forskjellige typer strømrasjonering,

* husholdninger får tildelt en fastsatt menge strøm.

* periodevis total frakobling fra strømnettet.

-det siste alternativet skal visst være nærmest uaktuelt her i landet.

så, hvis man har strøm hele tiden under rasjoneringen, selv om det er en liten kvote, kan man jo prioritere kjøl/frys i heimen.

men kan selvsagt være kjekt å ha et strøm-aggregat uansett for å gardere seg.

 

Lenke til kommentar
Christian86 skrev (På 9.7.2022 den 20.23):

Noen kommer sikkert til å le/tenke jeg bekymrer meg for mye, men jeg ble nyskjerrig. 

 

Si at det blir strømrasjonering, normalt vil man kunne la være å bruke kaffetrakter, tv, data osv i de periodene, så de er avslått. Men frys/kjøleskap inneholder jo mat som kan ødelegges, og som helst bør være på hele tiden - selv om de _kan_ klare seg i perioder uten strøm. Eller gjentatte av og på kan jo bety en risiko.

 

Hvis jeg ville hatt backup løsning - kunne feks Best pris på EcoFlow River 600 - Se priser før kjøp i Prisguiden vært noe å ha mellom? Den ville jo fungert som nødstrøm i en periode? jeg tittet på psu'er men det virker som de kan at best holde en eller to timer alt ettersom. 

Alternativt kan man jo gamble hvis man bor i leilighet og kutte alt annet forbruk slik at eget forbruk blir lavest mulig. Jeg sjekket eget forbruk for moro, og kunne se at slo jeg av alt som er på og som er nice to have ville jeg stå igjen med ca 2kwh forbruk per dag. (leilighet hvor vi bruker fjernvarme og kokes..)

Hva kan man bruke, og hva er vits å bruke? 

Den powerbanken var liten og vil kun kunne drifte et kjøleskap i en times tid, ville heller ha bygd et portabelt solcelleanlegg på et par hundre ampertimer. Vil sannsynligvis hadd en totalkostnad på rundt 6000kr men vil kunne drifte et kjøleskap i 8-10 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...