Gå til innhold

Oppgradere fra SSHD til SSD


Anbefalte innlegg

Jeg har en "Komplett Gamer Crazy Black Friday" stasjonær PC (spec listet nedenfor) fra 2015 som kjører Windows på Seagate Desktop 1TB 3.5" SSHD.

Jeg trenger litt hjelp til å finne en rimelig SSD på rundt 250-500gb som er kompartibel med resten av oppsettet mitt. SSD skal kjøre Windows og software, samt noen spill.

Hva er letteste måte å flytte Windows fra en harddisk til en annen?

For min PC, har jeg mulighet til å bruke de to 1TB SSHD som lagring mens jeg har en tredje SSD hardisk som kjører Windows?

PC Specs:

 

Varenr: 858656 / Prodnr: SL-680001-BKRD

     
 

Varenr: 858655 / Prodnr: SL-670000-BK-NC

     
 

Varenr: 824390 / Prodnr: FD-CA-DEF-R5-BK

     
 

Varenr: 847390 / Prodnr: CP-9020097-EU

     
 

Varenr: 826586 / Prodnr: BX80646I54690K

     
 

Varenr: 769187 / Prodnr: CW-9060010-WW

     
 

Varenr: 794115 / Prodnr: B85M-E45

     
 

Varenr: 744179 / Prodnr: BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

     
 

Varenr: 844145 / Prodnr: TURBO-GTX970-OC-4GD5

     
 

Varenr: 825199 / Prodnr: ST1000DX001

     
 

Varenr: 653050 / Prodnr: ST1000DM003

     
 

Varenr: 850639 / Prodnr: KK3-00009

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du esken som fulgte med PC-en, der det ligger en ekstra SATA-kabel?

Du sier 250-500GB. Den disken du kjører Windows på, hvor mye data er det på den?

I utgangspunktet ville jeg ikke vurdert noe på under 500 GB. Ikke all verdens prisforskjell kontra 250. Du får ellers en god SSD på 1TB til cirka tusenlappen.

Når det gjelder flytting av eksisterende installasjon av Windows, har en del SSD-leverandører True Image eller andre tilsvarende programmer tilgjengelig for nedlasting.  Slik var det i hvert fall for noen år tilbake. Det er ellers enkelte gratisprogrammer også tilgjengelig for dette (eks. Clonezilla). Samsung har vel også funksjonalitet for dette i sin SSD-programvare, uten at jeg har testet det.

Når du skal klone, må det da være slik at du faktisk har plass på SSD-en til den gamle installasjonen. Hvis det ellers er en gammel Windows-installasjon du har, kan det være at den har godt av å kanskje få en nyinstallasjon for å bli kvitt en del gammel grums? Ellers ikke noe problem å bruke harddiskene i tillegg. Etter kloning eller før reinstallasjon av Windows på SSD, må sette opp at SSD-en skal være lagringsenheten pc-en skal starte opp fra. Dette gjøres i BIOS.

Hva du handler her er omtrent strengt tatt ikke nøye. Det du er på jakt etter er en standard 2,5" SATA SSD. Eksempler blir Samsung 870-serien (finner du en rimelig i 860-serien er det helt greit også), Crucial MX500, Kingston A400, WD Blue etc... 

I praksis er det ikke de store praktiske ytelsesforskjellene mellom SSD-ene fra de kjente aktørene her.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Zenly said:

Tusen takk for godt svar!

Nei, tror ikke jeg har boksen liggende. Kan jeg kjøpe en ekstra SATA-kabel seperat eller kommer en SSD med denne?

 

Har ikke tidligere sett at harddisker og SSD-er har blitt levert med kabel. Men koster ikke mange kronene antar jeg. 

Normalt sett har Komplett brukt å levere med en eske sammen med de pc-ene de bygger, der de ekstra kablene som følger med hovedkortet originalt ligger (samt skruer til kabinettet, f.eks. for montering av SSD, harddisker m.m.).

Lenke til kommentar

Hei. Nei. Det kommer ikke S-ATA kabler med SSD`ene, men det kjøper man enkelt på komplett. Eller andre butikker der man selger datakomponenter selvfølgelig.

Hvis du allikevel skal kjøpe SSD, så kan du like godt ta med f. eks 2x 16 GB sett med RAM samtidig. 8 GB RAM er ALT for lite på Windows 10/11.

Endret av wil
Lenke til kommentar
On 7/10/2022 at 12:04 AM, wil said:

Hei. Nei. Det kommer ikke S-ATA kabler med SSD`ene, men det kjøper man enkelt på komplett. Eller andre butikker der man selger datakomponenter selvfølgelig.

Hvis du allikevel skal kjøpe SSD, så kan du like godt ta med f. eks 2x 16 GB sett med RAM samtidig. 8 GB RAM er ALT for lite på Windows 10/11.

Hva slags type ram anbefaler du? Har du mulighet til å linke til noe som gir bra kapasitet og ikke er så dyrt? :)

Lenke til kommentar

Her er det snakk om DDR3-minne. Nå har ikke jeg sjekket prisene på dette, men kan godt være at utvalget begynner å bli ganske lite hos en del forhandlere og tradisjonelt sett kan eldre minne etter hvert bli ganske dyrt. Kan også være mulig at dette er noe man kan finne rimelig på Finn.no, selv om brukt her alltids kan være en liten risiko med tanke på om det evt. er feil på produktet.

Når det gjelder kjøp fra Finn (og for så vidt ellers også), husk at det er standard DDR3. Det er mye ECC-minne til salgs der, som du ikke kan bruke. Det du da trenger er DDR3 PC12800 aka DDR3-1600 i 240-pin-formfaktor.

Skal du evt. kjøpe nytt, så kan man godt kjøpe de produktseriene som normalt sett er ganske rimelig - f.eks. Kingston ValueRAM i stedet for Kingston HyperX. Crucial, Corsair etc. har også produktserier som ikke er ("ekstra unødvendig") påkostet med kjøleribber, brikker beregnet for overklokking osv. Personlig har jeg over ganske mange år nå kun forhold meg til minne fra Kingston, Crucial eller Corsair, som vel kan også sies til å være de tre mest kjente minnemodulleverandørene. Men skulle man komme over et godt tilbud fra andre, er det trolig ikke noe problem med det..

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper to sett av disse: CML16GX3M2A1600C10 fra Proshop.no og en Samsung 870 EVO 2.5" SSD - 1TB også fra Proshop.no, så kommer du langt.

Minnebrikkene er faktisk samme type brikker som jeg bruker i to av PC`ene mine, og de er bra synes jeg da.

Men det blir jo ikke gratis. Det blir i overkant av 3300 kr, så det er jo en vurderingssak da om man vil bruke så mye penger på en gammel PC. Men det er billigere enn å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, wil said:

Hvis du kjøper to sett av disse: CML16GX3M2A1600C10 fra Proshop.no og en Samsung 870 EVO 2.5" SSD - 1TB også fra Proshop.no, så kommer du langt.

Minnebrikkene er faktisk samme type brikker som jeg bruker i to av PC`ene mine, og de er bra synes jeg da.

Men det blir jo ikke gratis. Det blir i overkant av 3300 kr, så det er jo en vurderingssak da om man vil bruke så mye penger på en gammel PC. Men det er billigere enn å kjøpe nytt.

To sett? Hvis han tar 16GB minne i tillegg til det han har, kan det jo være at det holder i massevis. Et 16GB-kit + en OK SSD på ~500GB skulle vel bli ca. 1500 kr.

Men med tanke på evt. framtidig bruk, er jeg for så vidt enig med at en 1TB SSD kan være en OK investering. F.eks. hvis man senere velger å gjøre en større oppgradering av PC-en ellers.

Lenke til kommentar

Proshop har Kingston NV1 M.2 NVMe SSD - 500GB til 505 kr 

Med et sett Corsair Vengeance hukommelse - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pin til 971 kr så virker det som jeg får en bra oppgradering til en rimelig pris. 

 

Er det bare å ta ut ram og sette inn nye, eller er det noe viktig å vite angående ram bytte? 

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 8.7.2022 den 10.53):

 

Når det gjelder flytting av eksisterende installasjon av Windows, har en del SSD-leverandører True Image eller andre tilsvarende programmer tilgjengelig for nedlasting.  Slik var det i hvert fall for noen år tilbake. Det er ellers enkelte gratisprogrammer også tilgjengelig for dette (eks. Clonezilla). Samsung har vel også funksjonalitet for dette i sin SSD-programvare, uten at jeg har testet det.

 

Anbefaler å gå for en Samsung disk, og bruk deres overføringsprogram. Er meget enkelt å bruke, har testet noen andre også, og for en som ikke kan så mye så er det enkelt å bruke.

Men flytting er som regel enklest når harddisken man flytter til er like stor eller større enn den man flytter i fra, selv om det er mulig å flytte til mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...