Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

knirke lyd fra bremser når bil ruller og bremser kobles inn


Anbefalte innlegg

hei,

når bilen bare ruller, ved at jeg feks holder clutch helt inn og rygger eller bilen triller fremover pgr av bakke, så knirker bremsene litt når de kobles inn og bilen stopper. Hva er innafor normalen her? Ikke noe knirke lyder ellers når jeg kjører og bremser.

Bremsene ble renset og smøret så nylig som 2 mnd siden.

Også merket at ene skiva på bak hjulet har fått en del striper(kan kjennes godt med fingeren) pgr av skitt, stein eller eventuelt rust. En mekaniker mente det ikke var noe å bry seg om og at skiven ikke trenges å byttes. Noen som har noe tanker rundt det?

Jeg prøver stadig vekk å bremse litt hardt i høyere hastighet for å koble inn bakbremsene for å fjerne eventuell rust osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du fysisk ikke merker noe rart med bilen når du bremser - tenker jeg dette går over av seg selv. 
Sollys gjør at metall utvider seg litt. Har bilen stått en stund, kan den også knirke litt de første dagene. 

dan83 skrev (17 timer siden):

Bremsene ble renset og smøret så nylig som 2 mnd siden.

Dette må du utdype litt. Har aldri hørt om folk som smører bremsene sine med noe. 😜 

Er det små flekker eller lignende på skivene, kan du ta litt fint sandpapir og pusse det vekk for hånd. Bruk noe avfetting etterpå. 

Lenke til kommentar

Man smører glidebolter og i noen tilfeller under støvhetta til stemplene og på baksiden av klossene. Mange kaller dette å "smøre bremsene". Spesielt glidebolter er ekstremt viktig å holde vedlike her i saltland. Det kan forlenge levetiden på skiver, klosser og calipere betraktelig.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (26 minutter siden):

Man smører glidebolter og i noen tilfeller under støvhetta til stemplene og på baksiden av klossene. Mange kaller dette å "smøre bremsene". Spesielt glidebolter er ekstremt viktig å holde vedlike her i saltland. Det kan forlenge levetiden på skiver, klosser og calipere betraktelig.

Både VW og BMW sine service manualer sier iallefall nei til å smøre glideren, er pga støv og dritt som setter seg fast i greasen, er usikker på hvordan det er på andre biler men vil tro det skal være likt, så lenge systemet er lukket med hele gummibelger så skal det vel ikke være nødvendig, men om man absolutt skal/må smøre så bør man bruke silikon fett da det er snillere mot pakninger enn kobberpasta som en del bruker, som egentlig også er fyfy da det trekker til seg vann.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dragonlove said:

Både VW og BMW sine service manualer sier iallefall nei til å smøre glideren, er pga støv og dritt som setter seg fast i greasen, er usikker på hvordan det er på andre biler men vil tro det skal være likt, så lenge systemet er lukket med hele gummibelger så skal det vel ikke være nødvendig, men om man absolutt skal/må smøre så bør man bruke silikon fett da det er snillere mot pakninger enn kobberpasta som en del bruker, som egentlig også er fyfy da det trekker til seg vann.

Det er litt spesielt her i saltlaka. Man må ofte smøre ting som egentlig ikke skulle vært nødvendig. Har sett andre manualer hvor det står spesifikt at hvis man bor i UK, Norge NY eller andre steder de salter mye så skal diverse ting smøres. F.eks. glidebolter.

Men ja, man skal bruke et eget fett. F.eks. silikonfett er ganske vanlig. Annet fett kan spise opp gummitetningene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 timer siden):

Man smører glidebolter og i noen tilfeller under støvhetta til stemplene og på baksiden av klossene. Mange kaller dette å "smøre bremsene". Spesielt glidebolter er ekstremt viktig å holde vedlike her i saltland. Det kan forlenge levetiden på skiver, klosser og calipere betraktelig.

ah.... så det er å "smøre bremsene" - hehe 
Ja, pleier å spraye på litt fluid film selv. Men det er vel strengt talt ikke selve bremsene
Kan sikkert diskuteres. Har faktisk aldri hørt det utrykket før. 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (21 timer siden):

Både VW og BMW sine service manualer sier iallefall nei til å smøre glideren, er pga støv og dritt som setter seg fast i greasen, er usikker på hvordan det er på andre biler men vil tro det skal være likt, så lenge systemet er lukket med hele gummibelger så skal det vel ikke være nødvendig, men om man absolutt skal/må smøre så bør man bruke silikon fett da det er snillere mot pakninger enn kobberpasta som en del bruker, som egentlig også er fyfy da det trekker til seg vann.

Her er det vel 2 ulike typer "floating calipers" (i mangel på norsk begrep) med ulik praksis for glideboltene:

Man har denne typen, som jeg hadde både foran og bak på min BMW E39 (bildet er fra VW men er samme patent). Som du skriver BMW skrev eksplisitt i servicemanualen at gliderne (del 8) skulle være rene og tørre, så jeg forholdt meg til det og det fungerte fint de 4-5 årene av eierskapet jeg praktiserte dette:

image.thumb.jpeg.823f8197765ebce36f196baedcf999b3.jpeg

Og så har man denne typen, og disse skal alltid smøres:

image.jpeg.057c9f3e36b43a567dc5f669e958745f.jpeg

Jeg snakket en gang med en mekaniker fra VW om dette, og han smurte glideboltene uansett hva slags patent det var, så er nok ganske vanlig praksis det @sedsberg beskriver. 

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...