Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lagring av overvåkningsbilder


Jusdrikkern

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og to kompiser ble forrige uke angrepet av to karer i Trondheim i et område med flere overvåkningskameraer. Det har vært mye frem og tilbake om vi skal anmelde det og vi har nå møtt de karene, som nekter for å stå bak selv om vi er 100% sikker. Derfor vil vi nå politianmelde de. Hendelsen skjedde i nærheten av minimum 2 kameraer, men faren min fortalte meg i dag at han har tror opptak bare kan lagres i 7 dager før de i henhold til Datatilsynet må slettes. Det er 8 dager siden i dag.

Er det kjørt for oss med tanke på å få tak i overvåkningsbildene, eller er det noen som helst mulighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faren din har rett, de har kun lov å lagre 7 dager..
Men SPØR, det finnes de som ikke følger opp bra nok, det finnes feilprogrammerte opptakere.. Og er en av disse en bank så lagrer de lovlig i 30 dager..
FORØVRIG er det sterkt å anbefale at du / andre drar med seg gjerningsmenn i område med overvåking. Da kan du bevise hva som skjedde.. (Gjorde dette for en tid siden, var en dude på motorsykkel som absolutt skulle 'kviste' meg.. Jeg bare pekte på kameraene og sa at dette ble filmet.. Duden forsvant som troll i eske!)

Endret av Woff
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Woff said:

Faren din har rett, de har kun lov å lagre 7 dager..
Men SPØR, det finnes de som ikke følger opp bra nok, det finnes feilprogrammerte opptakere.. Og er en av disse en bank så lagrer de lovlig i 30 dager..
FORØVRIG er det sterkt å anbefale at du / andre drar med seg gjerningsmenn i område med overvåking. Da kan du bevise hva som skjedde.. (Gjorde dette for en tid siden, var en dude på motorsykkel som absolutt skulle 'kviste' meg.. Jeg bare pekte på kameraene og sa at dette ble filmet.. Duden forsvant som troll i eske!)

Takk. Tror du det kan brukes av politiet hvis opptakene er feilaktig lagret lengre enn det som er lovlig? Det er ingen bank i nærheten, bare serveringsteder. Og som sagt var det faktisk flere overvåkningskameraer som filmer "åstedet", men problemet virker å være at vi har ventet mer enn 7 dager med å gå til politiet?

Hører stadig at politiets kapasitet er sprengt, så det er rart at det bare er 7 dager. Hvis de er sprengt på kapasitet, og får inn en anmeldelse der overvåkningsbilder er det klart sterkeste beviset (ord mot ord ellers), er det vel bare rimelig å anta at saken blir henlagt? Eller behandles anmeldelser med en gang de kommer inn?

Lenke til kommentar

Vi får Politiet på døra flere ganger i året nettopp for å be oss lagre en tidsperiode lenger enn 7 dager imens de etterforsker.. Det koster de nesten ingenting å sende en patrulje innom for å be oss lagre lenger enn 7 dager, så det skal du ikke være redd for, selv hvis saken til slutt blir henlagt av andre grunner..

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ali q said:

Vi får Politiet på døra flere ganger i året nettopp for å be oss lagre en tidsperiode lenger enn 7 dager imens de etterforsker.. Det koster de nesten ingenting å sende en patrulje innom for å be oss lagre lenger enn 7 dager, så det skal du ikke være redd for, selv hvis saken til slutt blir henlagt av andre grunner..

Ok, takk for svar! 

Lenke til kommentar

Nå blir vel saken garantert henlagt da.. Politiet har som kjent kun kapasitet til å drive fartskontroller og annet unyttig...
Og du bør som ali q sier ta kontakt med de som overvåker og be om at de tar vare på opptakene. Politiet er helt udugelige til å følge opp FORT nok.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jusdrikkern skrev (1 time siden):

Ok, takk for svar! 

En kjapp sjekk viser at vi har klipp lagret fra sommeren 2019 som Politiet enda ikke har kommet for å hente, med en kommentar om at han som er ansvarlig for saken er sykmeldt.. Så hvis de ikke umiddelbart henlegger så kan det iallefall være greit å ha litt tålmodighet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

Nå blir vel saken garantert henlagt da.. Politiet har som kjent kun kapasitet til å drive fartskontroller og annet unyttig...
Og du bør som ali q sier ta kontakt med de som overvåker og be om at de tar vare på opptakene. Politiet er helt udugelige til å følge opp FORT nok.. 

Nå er det i hovedsak utrykningspolitiet som driver med fartskontroller, og når man ser på nautene som kjører i hundre og helvete i rusa tilstand etter veiene - så kan det vel ikke akkurat kalles "unyttig" å luke disse ut.

Endret av Star Fox
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 7/5/2022 at 9:08 PM, Jusdrikkern said:

Hva med lokasjonsdata fra telefon? Kan politiet hente ut slikt fra iPhone, som viser hvor og når gjerningspersonene har vært?

Slik at politiet kan koble både meg og mine kompiser og gjerningspersonene til dette stedet på dette tidspunktet?

De kan vel, men med mindre det er snakk om grov kroppskrenkelse er nok oddsen for at dette blir gjort nærmest fraværende. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Dapp47 said:

De kan vel, men med mindre det er snakk om grov kroppskrenkelse er nok oddsen for at dette blir gjort nærmest fraværende. 

Det blir hypotetisk, men synes det er litt interessant:

Tenker du dette selv om gjerningspersonene hadde sagt seg villig til å gi politiet telefonene deres for å sjekke lokasjonsdata? Det ville kanskje gjort etterforskningen mye enklere siden de da eventuelt kan se at gjerningspersonene var i området på det tidspunktet? Selv om telefonene deres selvsagt kan ha vært et annet sted enn de. Jeg vet ikke hvor byråkratisk en sånn prosess er; må det godkjennes av en høyere instans før de kan hente ut lokasjonsdata fra teleselskaper, selv om disponenten av telefonen gir full tilgang?

Lenke til kommentar
On 7/5/2022 at 8:32 PM, Star Fox said:

Nå er det i hovedsak utrykningspolitiet som driver med fartskontroller, og når man ser på nautene som kjører i hundre og helvete i rusa tilstand etter veiene - så kan det vel ikke akkurat kalles "unyttig" å luke disse ut.

Har opplevd mange passeringer av fartskontroller der strategien åpenbart har vært å plassere seg rett over en bakketopp (der sjåføren ofte ikke rekker å kompensere umiddelbart med gassen med kortvarig øking av hastighet som resultat) eller rundt en sving for å være helt sikker på at alle som ligger 5+ over grensa blir tatt.

Endret av geir__hk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har dashcam av UP som måler meg, så skifter UP felt og måler en annen, så legger jeg meg imellom de for å ta en avkjørsel, så følger UP meg igjen og måler meg igjen. Og når de til slutt stopper meg (mer trafikk, så han såg vel at det var små sjanser for at jeg potensielt skulle få kjørt fortere) så sier de at jeg kan velge hvilken av de to målingene (en i 80 sone lenge før avkjørselen og siste i 50 sone vi nettopp forlot) jeg vil ha forenklet forelegg for, for summen er 2250 kr for begge målingene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...