Gå til innhold

Valutasjokk i Sverige


Gjest d0b04...a9e

Anbefalte innlegg

Gjest d0b04...a9e

Hei,

I all tid har jeg blitt fortalt: «Betal i lokal valuta, da får du alltid den beste valutaraten.»

Jeg var og handlet i Sverige i juni. På tidspunktet skal vekslingsraten ha vært 0,98 fra svenske til norske kroner (altså at den norske er bittelitt mer verdt). Valutakursen i banken min, derimot (Bank Norwegian), har satt valutakursen til 1,007 – sånn at jeg betalte mer i norske kroner enn dersom jeg hadde betalt med svenske.

Er rådet jeg har blitt fortalt bullshit? Setter bankene den valutakursen de vil i etterkant? Det er jo ikke noen måte å vite hva den er akkurat i det øyeblikket du kjøper noe.

(Hva kursen hadde vært dersom jeg hadde valgt å betale i svenske kroner der og da, vet jeg ikke.)

Anonymous poster hash: d0b04...a9e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Guest d0b04...a9e said:

I all tid har jeg blitt fortalt: «Betal i lokal valuta, da får du alltid den beste valutaraten. Er rådet jeg har blitt fortalt bullshit?

Betal alltid i lokal valuta. Banken din gir deg alltid (?) bedre kurs enn brukerstedet. Ev. kan du bruke Curve eller andre som gir deg bedre betingelser enn banken.

Lenke til kommentar
Gjest d0b04...a9e skrev (3 timer siden):

På tidspunktet skal vekslingsraten ha vært 0,98 fra svenske til norske kroner (altså at den norske er bittelitt mer verdt).

Nei, når den svenske butikken opplyser kursen ved kontant betaling betyr dette at du betaler 100 norske kroner for 98 svenske kroner. Dvs. en enda dårligere kurs enn du fikk av banken.

Lenke til kommentar

Det koster ingenting å bruke kortet til vanlige varekjøp.

I utlandet tar vi ingen gebyrer ved uttak i minibank. Når du benytter kortet i utlandet i annen valuta enn norske kroner, legges et valutapåslag på 1,75 % til i vekslingskursen. Vi følger valutakursene som er fastsatt av VISA. Vi anbefaler å bli belastet i lokal valuta når du er ute og reiser.

Hva koster det å bruke kortet?

Sjekk VISA-kursen på aktuell dato.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d0b04...a9e
Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

Hvorfor bruke Bank Norwegian?

Har kredittkort der.

 

mobile999 skrev (2 timer siden):

Nei, når den svenske butikken opplyser kursen ved kontant betaling betyr dette at du betaler 100 norske kroner for 98 svenske kroner. Dvs. en enda dårligere kurs enn du fikk av banken.

Jeg mener, kursen «generelt» var sånn. Altså at 98 norske var verdt 100 svenske. Men dette er jo før påslag, som jeg hadde avglemt.

 

Takk for svar til alle!

Anonymous poster hash: d0b04...a9e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...