Gå til innhold

Rettigheter nedetid


Anbefalte innlegg

Hei,

Telenor tv og internett har vært nede i 2 døgn nå. Hva slags rettigheter har man da? Den såkalte "alltid på nett"-garantien gjelder ikke oss da vi ikke har mobilabb. fra Telenor. Så meg nødt til å dra å kjøpe 4G ruter og datapakke privat i dag.

Kan jeg kreve avslag på faktura tilsvarende nedetid, eller må man bare godta det?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Myriad said:

Hei,

Telenor tv og internett har vært nede i 2 døgn nå. Hva slags rettigheter har man da? Den såkalte "alltid på nett"-garantien gjelder ikke oss da vi ikke har mobilabb. fra Telenor. Så meg nødt til å dra å kjøpe 4G ruter og datapakke privat i dag.

Kan jeg kreve avslag på faktura tilsvarende nedetid, eller må man bare godta det?

Jeg ville krevet avslag proporsjonalt med nedetiden. Jeg gjorde noe lignende for endel år siden (med annen teknologi) og det gikk igjennom selvfølgelig. Ingen grunn til å spørre.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Normalt har du kun krav på regress i form av direkte kostnader. Hvis du f.eks. har tapt inntekt som følge av nedetiden så er det indirekte. Men hvis du betaler 300 kr i mnd for Internett og er uten i 3 dager så har du med andre ord rett på 300*12/365*3= kr 29,59

Bransjenorm for privatabonnement er normalt at du får 3x denne summen tilbake hvis det tar lenger enn 3-5 virkedager, men det er strengt tatt noe ISP'ene gir ut som et lite pre-winback tilbud for at kunden ikke skal skifte tilbyder. Det er på ingen måte noe du har krav på fra lovverket. Og da kan du likegodt true med å si opp og få mange måneder gratis fra Winback-avdelingen (de selgerene som virkelig kan gi rabatter).

Husk, selv hvis du har en SLA avtale med lovnad om 99% oppetid så vil det tilsvare at du først får kompensasjon etter 3,65 dager nedetid. Du vil ikke vite hva 99.9999% koster per måned (31,5 sekunder nedetid per år)..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Myriad skrev (21 timer siden):

Hei,

Telenor tv og internett har vært nede i 2 døgn nå. Hva slags rettigheter har man da? Den såkalte "alltid på nett"-garantien gjelder ikke oss da vi ikke har mobilabb. fra Telenor. Så meg nødt til å dra å kjøpe 4G ruter og datapakke privat i dag.

Kan jeg kreve avslag på faktura tilsvarende nedetid, eller må man bare godta det?

 

Vet du årsaken til at du ikke har Internett? Ting kan stille seg litt annerledes hvis årsaken ligger utenfor Telenors sfære (eks. gravearbeid som har tatt med seg fiberkabler,kabelbrudd/ødelagt utstyr de siste meterne inn i din bolig etc.) enn om det er feil i Telenors infrastruktur og som de har kontroll på.

Er det flere enn deg i samme område (og med Telenor fiber) som er uten nett&TV?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...