Gå til innhold

Vegvesenet vil ha mer bompenger for elbiler. Men de har ikke regnet på hvordan det slår ut med momsøkningen


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

Ang. bompenger vil jeg påstå at dette ikke er noe vi strengt tatt trenger, da mange andre land bygger god infrastruktur uten. Det blir også provoserende å betale bompenger når man ser at pengene går til å subsidiere bybaner og sykkelfelt som går til mange milliarder over budsjettet. Skal bilistene i Norge betale mye mer enn i andre land, bør vi også få mer tilbake i form av gode veier etc.

De siste 10 år har vel fokuset vært at biler med drivstoff kompenserer utslipp med å bidra aktivt til bygging av miljøvennlig kollektivsatsing. Via pompenger og drivstoff avgift.

Man glemmer at det er merkbare summer for å kjøre på ulike strekninger i Europa også. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (9 minutter siden):

Problemet Norge har ift mange andre land er ganske få skattebetalere i forhold til kvadratkilometerne, antall fjorder og fjell.

Med et statsbudsjett på over 1500 mrd. kroner hvert år, vil jeg si at vi har et enormt skattegrunnlag i forhold til mange andre land, per innbygger.

 

plankeby skrev (5 minutter siden):

De siste 10 år har vel fokuset vært at biler med drivstoff kompenserer utslipp med å bidra aktivt til bygging av miljøvennlig kollektivsatsing. Via pompenger og drivstoff avgift.

Man glemmer at det er merkbare summer for å kjøre på ulike strekninger i Europa også. 

Det argumentet om utslipp holder ikke så fort elbiler blir mer vanlig mens innkrevingen av bompenger fortsetter for fullt. Vi betaler også enormt mye i andre former for avgifter uten å kjøre en meter, feks i avgifter og moms på bilkjøp (utenom elbiler, som midlertidig er skatte, moms og avgiftsfri). Når land som Tyskland kan lage motorveier med høy kvalitet uten bompenger, så kan vi det også.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (34 minutter siden):

Dette er feil påstand, mulig forskjellene er mindre i distriktene. Der er ofte ikke parkering så dyr fra før.

Storbyene har meget store prisforskjeller på El og drivstoff på parkering. Men det er slutt på gratisparkering for El-bil. Gratisparkering ga utfordringer med at folk brukte parkeringsplasser og parkeringshus som sin private garage.

Elbiler er ikke lengre så dårlig alternativ at folk må ha enorme fordeler for å ville ha en elbil.

Mage ble vant til gratis parkering og sutrer som barn over å betale 75% midre enn drivstoffbiler på parkering. 

Ok, mulig det. I den byen jeg bor i, er det stort sett private aktører som drifter parkeringshus og parkeringsplasser. De færreste av disse tilbyr rabatt til elbil. Men joda; om jeg leter aktivt, finner jeg sikkert en og annen aktør som gir litt rabatt. 

Soneparkering slipper jeg, da jeg kan parkere på egen tomt. Ergo aner jeg ikke om kommunen muligs gir abnorme rabatter her. 

Ideen om at alle elbiler kjører helt gratis gjennom bomringene, og attpåtil parkerer helt gratis, må vi uansett til livs! For slik er det jo ikke (lenger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 minutter siden):

Ideen om at alle elbiler kjører helt gratis gjennom bomringene, og attpåtil parkerer helt gratis, må vi uansett til livs! For slik er det jo ikke (lenger).

Tror folk flest har fått med, seg at gratistiden på parkering og bom er over. Men det er jo tross alt bare et halvt år siden det forsvant i sin helhet.

Når flere elbileiere lager oppstandelse om krise i media om å betale 15 kr timen kontra 50 kr timen for drivstoffbil (parkering) , da mister man min forståelse.

Forøvrig begynner man nå å fokusere på å få ned biltrafikk i byer. Noen byer opplevde økt biltrafikk og nedgang i kollektivbruk. Det er jo ikke underlig, når man i moderne tid (siste 40 år) brått fikk gratis parkering i byene og andre fordeler. Da var det ingen grunn til å bruke kollektivt. 

Nå ønsker man å få bort mer av kø og biltetthet i ulike sentrum, selv om lokal forurensning går ned (høy andel elbiler). Nå fokuserer man mer på bilfrie sentrum. Om det er smart eller vil drepe sentrum til kun kafeer og boliger, det gjenstår å se. 

Uansett så har subsidier og fordeler til elbiler, som har vært historisk store, nådd sitt mål. Elbil er ikke lengre å sitte i en mopedlignende bil med 8 mil rekkevidde. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Artig at de mener levetiden på en elbil er 18år. Som på en dieselbil vil ting ryke etterhvert og det vil aldri svare seg å reparere med de syke prisene på elbilspesifike komponenter. Det blir gjerne det samme som med motorhavari på en 10år gammel Golf. Man setter den ikke på Møller og sier fix. Som elbilist stusser jeg over at vegves fortsatt synes vi skal misbruke kollektivfelt og ha fordeler med parkering i storbyene. Billigere bomring kan virke inn på å få langpendlere til å bytte inn diesel i el, men gratis parkering og eget kjørefelt i byen vil kunne få kollektivpassajerer til å bytte ut buss/T-bane i elbil. Jeg sljønner heller ikke folk som kjører lite og som bytter inn en brukbar fossilbil med flere gode år igjen inn i en ny elbil og tror de har gjort noe smart økonomisk. Du skal kjøre mye for å ta igjen tapet på den solgte og prisen på den nye.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Artig at de mener levetiden på en elbil er 18år. Som på en dieselbil vil ting ryke etterhvert og det vil aldri svare seg å reparere med de syke prisene på elbilspesifike komponenter. Det blir gjerne det samme som med motorhavari på en 10år gammel Golf. Man setter den ikke på Møller og sier fix. Som elbilist stusser jeg over at vegves fortsatt synes vi skal misbruke kollektivfelt og ha fordeler med parkering i storbyene. Billigere bomring kan virke inn på å få langpendlere til å bytte inn diesel i el, men gratis parkering og eget kjørefelt i byen vil kunne få kollektivpassajerer til å bytte ut buss/T-bane i elbil. Jeg sljønner heller ikke folk som kjører lite og som bytter inn en brukbar fossilbil med flere gode år igjen inn i en ny elbil og tror de har gjort noe smart økonomisk. Du skal kjøre mye for å ta igjen tapet på den solgte og prisen på den nye.

Mye har endret seg siste året.

I min by kjøpe folk brukte elbiler ned dårlig rekkevidde, fordi man sparte lett 40.000 i året på gratis parkering og bomring. Resultatet av så ekstreme fordeler ble meget solid økning av elbiler, og også bedga g i kollektivbruk.

Det skapte mye lokal debatt at beboere i byen brukte parkeringsplasser som sin private plass. Siden det var vedtatt politisk gratis parkering, innførte man at det var betaling på natten.

Elbiler har nå kun gratis parkering fra kl 06.00 til 24.00 her. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Ok, mulig det. I den byen jeg bor i, er det stort sett private aktører som drifter parkeringshus og parkeringsplasser. De færreste av disse tilbyr rabatt til elbil. Men joda; om jeg leter aktivt, finner jeg sikkert en og annen aktør som gir litt rabatt. 

Soneparkering slipper jeg, da jeg kan parkere på egen tomt. Ergo aner jeg ikke om kommunen muligs gir abnorme rabatter her. 

Ideen om at alle elbiler kjører helt gratis gjennom bomringene, og attpåtil parkerer helt gratis, må vi uansett til livs! For slik er det jo ikke (lenger).

Ble dobbelt post. 

I min by er det gratis for elbiler og kr 60 timen for drivstoffbiler. I Oslo 15 kr for elbil og 50 kr for drivstoff. Osv

Så normen er ekstremt rause rabatter fortsatt. Utfordringen er fulle parkeringshus osv. Hvorfor sykle eller kollektiv til jobb i byen når parkering er gratis?? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Ble dobbelt post. 

I min by er det gratis for elbiler og kr 60 timen for drivstoffbiler. I Oslo 15 kr for elbil og 50 kr for drivstoff. Osv

Så normen er ekstremt rause rabatter fortsatt.

Gjelder dette på gateparkering, eller på private parkeingshus/-plasser? 

(Beklager OT – var bare ikke klar over disse forskjellene. Er sikkert noenlunde likt her jeg bor også(?))

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (36 minutter siden):

Gjelder dette på gateparkering, eller på private parkeingshus? 

(Beklager OT – var bare ikke klar over disse forskjellene. Er sikkert noenlunde likt her jeg bor også(?))

Fra i år ble noe på gateplan tatt bort. Men fortsatt billig der. Har ikke elbil selv. Bare å gå på nettsiden til kommunen man er i så ser man parkeringssatser.

Private selskap vet jeg lite om, de bruker jeg generelt å unngå. 

Nå sporer jeg av tråden med parkering og stopper her. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, qualbeen said:

Gjelder dette på gateparkering, eller på private parkeingshus/-plasser?

For privat parkering gjelder de vilkårene som settes av eier uansett. Når vi snakker om kommunale regler så gjelder de alltid bare for kommunale parkeringsplasser. De private har rett til å sette sine egne vilkår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...