Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 10/14/2025 at 6:38 PM, DukeRichelieu said:

Om vi ser bort fra de meget pene lønnsbetingelsene - er det ekstremt vanskelig å få en remote jobb i USA som nordmann? 

Hm, det kan være vrient ettersom mange selskaper i bransjen foretrekker å ha folk til stede på kontoret (av delvis skattemessige årsaker, om jeg husker rett), og når de tillater remote-arbeid er det gjerne begrenset til statene. Men med det sagt så er det fremdeles enorm etterspørsel etter kompetente folk, og oddsene er kanskje bedre enn man skulle trodd.

Jeg er selv involvert på ansettelsessiden og merker at de fleste kandidatene jeg får fra rekrutteringsbyråer sjelden lever opp til CVene sine (kan være at dette er en amerikansk greie, men folk smører utrolig tykt på). Derimot har kandidater fra twitter med et par hundre følgere og anime-profilbilde ofte vært urimelig gode.

Med andre ord tror jeg bare det er et spørsmål om tid før tilbudene renner inn, gitt at man er "åpenbart kompetent" og gjør seg selv synlig på et eller annet vis.

On 10/14/2025 at 6:38 PM, DukeRichelieu said:

Kult. Kontakter og nettverking er nok undervurdert. Når du skriver tweets om fritidsprosjekter snakker vi da om koding på fritiden?

Mer eller mindre. Jeg jobbet tidligere for et lite konsulentselskap i Oslo og satte på et prosjekt som var noenlunde AI-relatert. Det ga meg litt tid til å lese research-papirer på jobb, men stort sett jobbet jeg med disse prosjektene på fritiden.

Til å begynne med kjøpte jeg et RTX 4090 kort så jeg kunne leke litt med Stable Diffusion modellene som nylig hadde kommet ut (dvs. sent i 2022), og etterhvert som jeg plukket opp en interesse for ML kjøpte jeg enda et 4090 kort med formål om å kunne trene større modeller og samtidig eksperimentere med diverse paralleliseringsteknikker. Jeg holdt på med dette i cirka et år, hvor all fritiden gikk i å lese papirer, jobbe med prosjekter, og å prate med ML-interesserte på Discord.

Sent i 2023 bestemte jeg meg for å coinflippe karrieren, så jeg sa opp konsulentjobben og var følgelig arbeidsledig fra Januar 2024. På dette punktet hadde jeg funnet en liten gruppe på Discord som var interessert i å starte et ML-forskningsprosjekt, og vi hadde på et eller annet vis sikret en del GPU-timer fra LAION til å kunne gjennomføre det. De neste 5 månedene gikk i dette prosjektet, og det var noen svært spontane tweets om prosjektet som direkte førte til det første jobbtilbudet.

Endret av fluffykattepus
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
fluffykattepus skrev (5 timer siden):

Mer eller mindre. Jeg jobbet tidligere for et lite konsulentselskap i Oslo og satte på et prosjekt som var noenlunde AI-relatert. Det ga meg litt tid til å lese research-papirer på jobb, men stort sett jobbet jeg med disse prosjektene på fritiden.

Til å begynne med kjøpte jeg et RTX 4090 kort så jeg kunne leke litt med Stable Diffusion modellene som nylig hadde kommet ut (dvs. sent i 2022), og etterhvert som jeg plukket opp en interesse for ML kjøpte jeg enda et 4090 kort med formål om å kunne trene større modeller og samtidig eksperimentere med diverse paralleliseringsteknikker. Jeg holdt på med dette i cirka et år, hvor all fritiden gikk i å lese papirer, jobbe med prosjekter, og å prate med ML-interesserte på Discord.

Sent i 2023 bestemte jeg meg for å coinflippe karrieren, så jeg sa opp konsulentjobben og var følgelig arbeidsledig fra Januar 2024. På dette punktet hadde jeg funnet en liten gruppe på Discord som var interessert i å starte et ML-forskningsprosjekt, og vi hadde på et eller annet vis sikret en del GPU-timer fra LAION til å kunne gjennomføre det. De neste 5 månedene gikk i dette prosjektet, og det var noen svært spontane tweets om prosjektet som direkte førte til det første jobbtilbudet.

Veldig kult. Slik du beskriver deg selv er du jo alt annet enn en gjennomsnittlig IT-konsulent. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...