Gjest 0e118...d6b Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni On 6/9/2025 at 8:04 AM, Guest dc0ba...f6f said: Hei. Jeg jobber som utvikler i et konsulentselskap, har gjort det veldig bra og skal snart få opprykk fra junior- til seniorstilling. Jeg lurer derfor på hvor mye det er vanlig å gå opp i lønn ved et slikt opprykk. Er det rimelig å forhandle om en økning på 15%? Takk! Anonymous poster hash: dc0ba...f6f Det kommer helt an på hva du har fra før. - Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom opprykk og lønnsøkning - da er det nok mer relevant og se på hva andre juniorer og seniorer tjener i selskapet ditt. Anonymous poster hash: 0e118...d6b
Gjest c8099...932 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Hva kan jeg forvente at lønnsspennet er for en produktleder med rundt 5 års erfaring i Sopra Steria? Jeg har i dag 1mill + 150-200k i bonus. Kan de matche og/eller overgå det? Anonymous poster hash: c8099...932
ps5 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni 44 minutes ago, Guest c8099...932 said: Hva kan jeg forvente at lønnsspennet er for en produktleder med rundt 5 års erfaring i Sopra Steria? Jeg har i dag 1mill + 150-200k i bonus. Kan de matche og/eller overgå det? Anonymous poster hash: c8099...932 Nei 2
Gjest f8f53...78e Skrevet fredag kl 20:20 Skrevet fredag kl 20:20 Nå er årets Universum undersøkelse av de mest attraktive arbeidsgivere blant IT-studenter publisert: https://universumglobal.com/rankings/?tab=country&market=norway&year=2025&mainfield=it&surveyType=ss Hvilke tanker har dere om topp listen der for IT? Anonymous poster hash: f8f53...78e
Matsemann Skrevet fredag kl 20:27 Skrevet fredag kl 20:27 Gjest f8f53...78e skrev (2 minutter siden): Hvilke tanker har dere om topp listen der for IT? At den som vanlig bærer preg av at folk huker av for "bedrifter jeg har hørt om og jeg sikkert kunne jobbet for", og ikke "bedriften jeg aller helst vil jobbe hos". For det er jo få IT-studenter i Norge søker faktisk på jobber hos MS, Google eller Kongsberg Gruppen, iaf sammenlignet med feks en del konsulenthus. Så det er lite samsvar mellom denne listen hvert år, og hvor folk faktisk søker. 1
Gjest f8f53...78e Skrevet fredag kl 20:39 Skrevet fredag kl 20:39 Godt poeng. Hva med de andre firmaene lengre ned på listen som ansetter mange IT folk i Norge som Equinor, DnB, Sopra Steria? Bra lønn? Spennende arbeidsoppgaver? Anonymous poster hash: f8f53...78e
ps5 Skrevet lørdag kl 09:02 Skrevet lørdag kl 09:02 12 hours ago, Guest f8f53...78e said: Nå er årets Universum undersøkelse av de mest attraktive arbeidsgivere blant IT-studenter publisert: https://universumglobal.com/rankings/?tab=country&market=norway&year=2025&mainfield=it&surveyType=ss Hvilke tanker har dere om topp listen der for IT? Anonymous poster hash: f8f53...78e Ser liten verdi i slike ratinger i tider der studenter må sende trillebårlass med søknader for å kanskje lande et intervju hvis de har kjempeflaks.
Gjest fb6e1...68e Skrevet lørdag kl 16:30 Skrevet lørdag kl 16:30 Stillingstittel: Senior konsulent Erfaring: ~6 år Arbeidsoppgaver: Backend utvikling Utdanning: Bachelor Dataingeniør Årsinntekt: 800k Alder: 30 Arbeidssted: Bergen Dette er min tredje arbeidsgiver, har vært her i 2 år nå, men er ikke fornøyd med lønnsveksten jeg har hatt her. 1. året 0% i økning 2. året 0.3% i økning Dette er til tross for gode tilbakemeldinger. Planen var å bli har i flere år, men kravet mitt var å ligge på rundt 840k ved passert 6 års erfaring, men ser ut som jeg er stuck med 800k. Nå vurderer jeg å bytte jobb igjen, men er usikker på om det er lurt da jeg har byttet jobb 2 ganger allerede. Vil det påvirke min CV negativt å bytte arbeidsgiver enda en gang til? Tror jeg kan ligge 900k-1 mill i lønn om jeg bytter. Noen tips? Anonymous poster hash: fb6e1...68e
Gjest dc0ba...f6f Skrevet lørdag kl 16:42 Skrevet lørdag kl 16:42 10 minutes ago, Guest fb6e1...68e said: Stillingstittel: Senior konsulent Erfaring: ~6 år Arbeidsoppgaver: Backend utvikling Utdanning: Bachelor Dataingeniør Årsinntekt: 800k Alder: 30 Arbeidssted: Bergen Dette er min tredje arbeidsgiver, har vært her i 2 år nå, men er ikke fornøyd med lønnsveksten jeg har hatt her. 1. året 0% i økning 2. året 0.3% i økning Dette er til tross for gode tilbakemeldinger. Planen var å bli har i flere år, men kravet mitt var å ligge på rundt 840k ved passert 6 års erfaring, men ser ut som jeg er stuck med 800k. Nå vurderer jeg å bytte jobb igjen, men er usikker på om det er lurt da jeg har byttet jobb 2 ganger allerede. Vil det påvirke min CV negativt å bytte arbeidsgiver enda en gang til? Tror jeg kan ligge 900k-1 mill i lønn om jeg bytter. Noen tips? Anonymous poster hash: fb6e1...68e Jeg tror ar hvis du har jobbet mer enn 2 år hos nåværende arbeidsgiver og du har hatt elendig lønnsvekst begge årene at det er på tide å bytte ja, tror ikke det ser dårlig ut på CV Anonymous poster hash: dc0ba...f6f
Nimrad Skrevet søndag kl 16:42 Skrevet søndag kl 16:42 Gjest fb6e1...68e skrev (22 timer siden): Dette er min tredje arbeidsgiver, har vært her i 2 år nå, men er ikke fornøyd med lønnsveksten jeg har hatt her. 1. året 0% i økning 2. året 0.3% i økning Dette er til tross for gode tilbakemeldinger. Planen var å bli har i flere år, men kravet mitt var å ligge på rundt 840k ved passert 6 års erfaring, men ser ut som jeg er stuck med 800k. Nå vurderer jeg å bytte jobb igjen, men er usikker på om det er lurt da jeg har byttet jobb 2 ganger allerede. Vil det påvirke min CV negativt å bytte arbeidsgiver enda en gang til? Tror jeg kan ligge 900k-1 mill i lønn om jeg bytter. Noen tips? Anonymous poster hash: fb6e1...68e Det er ikke direkte positivt for en CV å bytte jobb så ofte, nei. Men for å starte fra andre siden, hva er greia med at du ikke får lønnsøkning? Disse tider er prisstigningen høyere enn vanlig, så du havner ganske bakpå med kun 0,3% økning på 3 år.
Elgen-Hansi Skrevet søndag kl 18:06 Skrevet søndag kl 18:06 Gjest fb6e1...68e skrev (På 14.6.2025 den 18.30): Stillingstittel: Senior konsulent Erfaring: ~6 år Arbeidsoppgaver: Backend utvikling Utdanning: Bachelor Dataingeniør Årsinntekt: 800k Alder: 30 Arbeidssted: Bergen Dette er min tredje arbeidsgiver, har vært her i 2 år nå, men er ikke fornøyd med lønnsveksten jeg har hatt her. 1. året 0% i økning 2. året 0.3% i økning Dette er til tross for gode tilbakemeldinger. Planen var å bli har i flere år, men kravet mitt var å ligge på rundt 840k ved passert 6 års erfaring, men ser ut som jeg er stuck med 800k. Nå vurderer jeg å bytte jobb igjen, men er usikker på om det er lurt da jeg har byttet jobb 2 ganger allerede. Vil det påvirke min CV negativt å bytte arbeidsgiver enda en gang til? Tror jeg kan ligge 900k-1 mill i lønn om jeg bytter. Noen tips? Anonymous poster hash: fb6e1...68e 0% første år er normalt, om man ikke har jobbet et fullt år enda. Men 0.3% er vel en typo? Mener du 3%? (24k) Men uansett må jeg si dessverre; jeg jobber mye med ansettelse av utviklere, og ville vært veldig skeptisk til å ansette en med 6 år i markedet som allerede ser etter jobb nr 4! Onboarding er ALT for dyrt til at jeg gidder å satse på folk som bytter så ofte! Mitt tips er å bry deg litt mindre om lønn, og litt mer om å bygge en god CV og bli skikkelig flink. Da kommer lønna av seg selv. 1
Gjest fb6e1...68e Skrevet søndag kl 21:14 Skrevet søndag kl 21:14 3 hours ago, Elgen-Hansi said: 0% første år er normalt, om man ikke har jobbet et fullt år enda. Men 0.3% er vel en typo? Mener du 3%? (24k) Men uansett må jeg si dessverre; jeg jobber mye med ansettelse av utviklere, og ville vært veldig skeptisk til å ansette en med 6 år i markedet som allerede ser etter jobb nr 4! Onboarding er ALT for dyrt til at jeg gidder å satse på folk som bytter så ofte! Mitt tips er å bry deg litt mindre om lønn, og litt mer om å bygge en god CV og bli skikkelig flink. Da kommer lønna av seg selv. Har jobbet her i 2 fulle år, første året var et helt år. Jepp 0.3% (et par tusen). Anonymous poster hash: fb6e1...68e
Tomas232 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Er det lurt å gå selvstendig nå i 2025? Hvor enkelt/vanskelig er det å skaffe seg oppdrag? Hva med innleiereglene? Er en utvikler med 5 års erfaring.
ps5 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 1 hour ago, Tomas232 said: Er det lurt å gå selvstendig nå i 2025? Hvor enkelt/vanskelig er det å skaffe seg oppdrag? Hva med innleiereglene? Er en utvikler med 5 års erfaring. Markedet er i en 3 års nedgående trend og med 5 år er du sjanseløs. Velg prosjekt med omhu og prøv igjen om et par år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå