Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Det er bare å referere til benchmarks i regionen og industrisegment om man vil lage en case om at en ansatt er overbetalt. Tekna sin lønnsstatistikk er bra der.

Det er helt klart ikke noe hverken arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker, så om det kommer til det nivået så er det en bevisst strategi, enten pga. ytelse til en enkelt ansatt, eller som en take it or leave it nedbemanning. Primadonnaer kan prøve lykken sin et annet sted om de tror de er verdt mer enn markedet. Har fått mange av dem i døra der de tror vi betaler 1,4 millioner for en senioringeniør.

Det finnes nok grønnere beiter om man ender opp i en slik situasjon, men et rødt flagg er det ikke. De fleste selskaper skulle ønske de kunne trykket uendelig med penger.

Du sier det jo selv, det handler da om at bedriften er villig til å la deg gå altså ett rødt flagg for den ansatte. 
klart det er mange som bør kjenne seg selv bedre og ikke forvente for mye. 

så det røde flagget kan like godt være til seg selv som bedriften. Men om en får mye skryt som personen nevnte og en ikke får årlig justering er det absolutt ett rødt flagg for meg. I alle fall når det virker som det ikke er god kommunikasjon om hvorfor.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Snodig språk der å beskrive nokon som primadonnaer for at dei ser etter jobb med betre lønn. 

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa det finnes ingeniører der ute som tror de kan gå inn i et intervju og tro at lønnsforhandlinger skal skje på demmes premisser som om vi som arbeidsgiver ikke har noe valg. Enkelte av dem har bare hatt det for godt i sin nåværende jobb.

Din nåværende lønn er ikke et utgangspunkt for et lønnstilbud i ny jobb, og lønnsøkning slutter å være en selvfølgelighet etter noen år med senioritet. Mange av dere her inne er fortsatt såpass unge at dere tar en lønnsvekst som en selvfølgelighet, men etter 10+ år så kan lønnsnedgang være en sur realitet man må akseptere.

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Du sier det jo selv, det handler da om at bedriften er villig til å la deg gå altså ett rødt flagg for den ansatte. 
klart det er mange som bør kjenne seg selv bedre og ikke forvente for mye. 

så det røde flagget kan like godt være til seg selv som bedriften. Men om en får mye skryt som personen nevnte og en ikke får årlig justering er det absolutt ett rødt flagg for meg. I alle fall når det virker som det ikke er god kommunikasjon om hvorfor.

Rødt flagg assosierer jeg med manipulativ og destruktiv oppførsel. At pengesekken er tom er en ærlig sak.

Skrevet (endret)
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa det finnes ingeniører der ute som tror de kan gå inn i et intervju og tro at lønnsforhandlinger skal skje på demmes premisser som om vi som arbeidsgiver ikke har noe valg. Enkelte av dem har bare hatt det for godt i sin nåværende jobb.

Rødt flagg assosierer jeg med manipulativ og destruktiv oppførsel. At pengesekken er tom er en ærlig sak.

Da ser vi nok bare forskjellig på flagget. For meg er det bare, hey her bør jeg tenke meg om, stille spørsmål og finne ut hva problemet er og hva jeg ønsker å gjøre med det.

at penge sekken er tom er helt legetimt det. Men det er også legetimt å tenke på seg selv i denne situasjonen. Er jobben verdt lønnsnedgangen? Føler jeg meg trygg på at jeg ikke ryker i en sannsynlig kutt fest i den kommende tiden? Øker de inntektene de har på meg uten å juster for meg? Osv. 

så det handler nok mest om at du tolker flagget mitt verre enn jeg mener:)

opplever stadig folk som forventer mer en vi kan og er villig til å gi i lønn, men det tar vi med god dialog og såklart statistikk for å forklare. Men jeg forstår om arbeidstaker opplever dette som ett rødt flagg og tenker seg om. Og i samme håndvending må vi ta til etterretning at arbeidstaker kommer til å gjøre dette og at det er sannsynlig at arbeidstaker beveger seg videre, så da må en kanskje legge på om en ikke ønsker dette eller finne en annen løsning for å prøve å holde på hen.

Edit: happy wife happy life prinsippet går mye igjen i jobb. Så jeg har mye fokus på dette i mine team og det har fungert veldig bra for meg.

Endret av Salvesen.
Skrevet
3 minutes ago, Gavekort said:

Greit nok.

På eit nivå hadde eg vel litt av det når eg nyleg var i intervju om ein ny jobb, men for min del var det rett og slett skuffende å bli spurt fleire gonger kva mine forventninger var, "for å ikkje kaste bort tida til nokon her," for så å likevel bli gitt eit tilbud som var merkbart under dei forventningene. 😂

At eg har det særs bra i dagens arbeidsplass har definitivt gitt meg grunnlaget til å kunne sei nei til sånne tilbud da. 

3 minutes ago, Gavekort said:

Trur normal bruk av uttrykket er at det er faretegn på ferde. Eit selskap som ikkje kan tilby regelmessig lønnsjustering er eit rødt flagg om du spør meg. Å få ein god forklaring kan løyse det, f.eks at du har ein abnormal avtale og var unntatt justering i år pga det, men om grunnen er dårlig økonomi hadde eg kanskje vurdert å sjå litt andre stader for ny stilling.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Greit nok.

På eit nivå hadde eg vel litt av det når eg nyleg var i intervju om ein ny jobb, men for min del var det rett og slett skuffende å bli spurt fleire gonger kva mine forventninger var, "for å ikkje kaste bort tida til nokon her," for så å likevel bli gitt eit tilbud som var merkbart under dei forventningene. 😂

At eg har det særs bra i dagens arbeidsplass har definitivt gitt meg grunnlaget til å kunne sei nei til sånne tilbud da. 

Trur normal bruk av uttrykket er at det er faretegn på ferde. Eit selskap som ikkje kan tilby regelmessig lønnsjustering er eit rødt flagg om du spør meg. Å få ein god forklaring kan løyse det, f.eks at du har ein abnormal avtale og var unntatt justering i år pga det, men om grunnen er dårlig økonomi hadde eg kanskje vurdert å sjå litt andre stader for ny stilling.

Ja jeg opplevde dette ved sist jobb bytte hvor jeg var på ett par intervjuer. De fleste hadde ikke budsjett til å dekke lønnen jeg allerede hadde og noen var til og med blokkert med tariff. Men alle, der det var interesse prøvde å vende om på diverse for å få meg happy. Og det er helt fair. 

men til slutt ble det ny jobb i ett selskap som kunne matche bra på lønn og vilkår samt tilby ønskelige arbeidsoppgaver.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Greit nok.

Det må jo være en gjensidig forståelse for at man skal kunne ha en konstruktiv dialog. Man kan gjerne få lønn unnagjort så fort som mulig om det er veldig vesentlig for å kunne få til en avtale. Men om man har en lønn til 150% av markedsverdien og nåværende arbeidsgiver ikke har lyst å gi deg mer så nytter det ikke nødvendigvis å dra noen andre steder.

Snarere tvert i mot så synker verdien din straks man går ut i arbeidsmarkedet, fordi ansiennitet i et selskap er verdifullt.

Skrevet
Just now, Gavekort said:

Det må jo være en gjensidig forståelse for at man skal kunne ha en konstruktiv dialog. Man kan gjerne få lønn unnagjort så fort som mulig om det er veldig vesentlig for å kunne få til en avtale. Men om man har en lønn til 150% av markedsverdien og nåværende arbeidsgiver ikke har lyst å gi deg mer så nytter det ikke nødvendigvis å dra noen andre steder.

Snarere tvert i mot så synker verdien din straks man går ut i arbeidsmarkedet, fordi ansiennitet i et selskap er verdifullt.

Så langt har eg vore heldig da. 😂 Først starta eg i ny jobb knapt uke før forrige selskapet måtte permittere heile gjengen i Mars 2020. Så flytta eg til ny jobb akkurat i tide til å unngå ein enorm omorganisering kor det berre endte med skjelett av ansatte igjen.

Eller, kanskje eg var uheldig der. Eg kunne fått opp til 6 måneder med betalt ferie om eg hadde fått sluttpakke... 🤔

Skrevet
OskarAnd skrev (På 12.5.2025 den 13.08):

Stillingstittel: Software Engineer

Erfaring:  ~2 år

Arbeidsoppgaver: Backend utvikling og 3. linje support.

Utdanning: Bachelor Dataingeniør

Årsinntekt: 590k + 12k

Alder: 25

Arbeidssted: Bergen

Snart på tide med lønnsjustering igjen. Hva tenker dere jeg bør be om i år?

Historikk:

Høst 2023: 530k (startlønn første jobb etter utdanning)

Vår 2024: 570k (årlig justering 7.5%)

Høst 2024: 590k + 12k (Ekstraordinær lønnssamtale og tillegg for ringeliste)

Vår 2025: ??

Oppdatering:

Gikk overraskende fort å hente inn eksterne tilbud, trodde markedet skulle være tøffere.

Ny jobb der jeg får bredere erfaring med hele stacken.

ny lønn: 750k

Ganske fornøyd med nesten 30% økning.

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
iblazeqt skrev (På 4.7.2024 den 13.54):

Stillingstittel: Team-lead integrasjoner
Sektor: Privat
Erfaring: 2år fulltid (+deltid i 2 år ved studier) 
Sertifiseringer: AZ900
Arbeidsoppgaver: IaC, Devops, backend og integrasjoner, admin
Alder: 32
Utdanning: Delvis relevant bachelor (80SP innen informatikk emner), NTNU Gløs
Sted: Trheim
Goder: mobil, hjemmekontor så mye jeg vil, betalt internett. 6 uker ferie (fri påske og jul uten å må bruke feriedager). god pensjonsordning. konferanser / upskilling / certs. Aksjeprogram. 
Lønn: 850 000,-  samt mulighet til vaktordning som gir ~50k/året. 

Ny tittel og økt ansvar. 
Veldig fornøyd!

Mitt ansvar : Design/arkitekt / team lead - ansvaret for dataflyten i hele selskapet. Jobber cloud native i Azure med event drevet arkitektur. 
Har store prosjekter hvor jeg er ansvarlig for leveransen for firmaet, og har ansvaret for 4 senior utviklere og en arkitekt. 

Fram til nå har jeg vært ganske fornøyd med lønnsøkningene mine, men vurderer nå om jeg burde kalle inn til en lønnssamtale, eller vente å se, og heller ta samtalen neste år dersom jeg mener jeg burde ligge høyere. 

Jeg har kun 3 års erfaring (fulltid, 2år deltid), så mtp erfaringsnivået så mener jeg at jeg er kompensert riktig/bra, men ser jeg på mine oppgaver, og ansvaret, så mener jeg at jeg er underbetalt. I tillegg vet jeg hva mine ansatte tjener og vet jeg ligger litt under enkelte (med en god del). Veldig mye arbeid for tiden og har allerede opparbeidet med 70timer i flex (ikke forventet/påtvunget).

Hva ville dere andre gjort - tanker? 

Gjest 19c61...35b
Skrevet
1 hour ago, iblazeqt said:

Mitt ansvar : Design/arkitekt / team lead - ansvaret for dataflyten i hele selskapet. Jobber cloud native i Azure med event drevet arkitektur. 
Har store prosjekter hvor jeg er ansvarlig for leveransen for firmaet, og har ansvaret for 4 senior utviklere og en arkitekt. 

Fram til nå har jeg vært ganske fornøyd med lønnsøkningene mine, men vurderer nå om jeg burde kalle inn til en lønnssamtale, eller vente å se, og heller ta samtalen neste år dersom jeg mener jeg burde ligge høyere. 

Jeg har kun 3 års erfaring (fulltid, 2år deltid), så mtp erfaringsnivået så mener jeg at jeg er kompensert riktig/bra, men ser jeg på mine oppgaver, og ansvaret, så mener jeg at jeg er underbetalt. I tillegg vet jeg hva mine ansatte tjener og vet jeg ligger litt under enkelte (med en god del). Veldig mye arbeid for tiden og har allerede opparbeidet med 70timer i flex (ikke forventet/påtvunget).

Hva ville dere andre gjort - tanker? 

Har du personalansvar? Vil jo si det er noe snodig å ligge under sine ansatte i lønn som leder hvis dere ikke jobber provisjonsbasert. Jeg har tilsvarende stilling din, men med 9 års erfaring. Jeg ligger på 1,3mNOK i grunnlønn. In-house.

Anonymous poster hash: 19c61...35b

Gjest 8d9e8...7ad
Skrevet

Årets justering klar. Fornøyd med arbeidsplass og lønn. Kunne kanskje tjent enda mer enkelte steder, men trives der jeg er nå.

Stillingstittel: Konsulent, utvikler (.NET + React etc)

Erfaring: 5 år i august

Utdanning: Dataingeniør, bachelor

Årsinntekt: 955 k

Sted: Oslo

Anonymous poster hash: 8d9e8...7ad

Skrevet
Gjest 19c61...35b skrev (1 time siden):

Har du personalansvar? Vil jo si det er noe snodig å ligge under sine ansatte i lønn som leder hvis dere ikke jobber provisjonsbasert. Jeg har tilsvarende stilling din, men med 9 års erfaring. Jeg ligger på 1,3mNOK i grunnlønn. In-house.

Tja det er ikke så snodig når personen har så liten erfaring, i tillegg kan lokkasjon spille en rolle også. Om en leder en skokk av folk I USA feks kan en fort ligge godt under. 

Til TS, bare snakk til arbeidsgiver om du er missfornøyd med lønn. Alt starter med kommunikasjon. Men du bør sjekke grundig om det er reelt eller bare en følelse du har. Sjekk kalkulatorer fra Nito osv. Finn har også en kalkulator. Sjekk med venner og bekjente osv. Men du bør jo uansett ha en justering snart da det er ett år siden du postet sist. 

Skrevet (endret)
Gjest 19c61...35b skrev (3 timer siden):

Nei, ikke personalansvar, men gjennomført ansettelser, og vet da tilbudene som ble gitt. 

Endret av iblazeqt
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tja det er ikke så snodig når personen har så liten erfaring, i tillegg kan lokkasjon spille en rolle også. Om en leder en skokk av folk I USA feks kan en fort ligge godt under. 

Til TS, bare snakk til arbeidsgiver om du er missfornøyd med lønn. Alt starter med kommunikasjon. Men du bør sjekke grundig om det er reelt eller bare en følelse du har. Sjekk kalkulatorer fra Nito osv. Finn har også en kalkulator. Sjekk med venner og bekjente osv. Men du bør jo uansett ha en justering snart da det er ett år siden du postet sist. 

Vi får justering i oktober. Lurte vel litt på om jeg burde ta en samtale for å argumentere for en høyere økning enn normalen. Men så vet jeg ikke hvordan statistikk jeg skal se på. Ser jeg på eksamensår for nito, så ligger jeg forran kurven. Ser jeg på lønn for tilsvarende rolle ligger jeg en del under. 

Skrevet
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Vi får justering i oktober. Lurte vel litt på om jeg burde ta en samtale for å argumentere for en høyere økning enn normalen. Men så vet jeg ikke hvordan statistikk jeg skal se på. Ser jeg på eksamensår for nito, så ligger jeg forran kurven. Ser jeg på lønn for tilsvarende rolle ligger jeg en del under. 

Se på rollen.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Sjekk kalkulatorer fra Nito osv. Finn har også en kalkulator. Sjekk med venner og bekjente osv. Men du bør jo uansett ha en justering snart da det er ett år siden du postet sist. 

Beste for it bransjen er nok denne da svært mange ikke er organisert:

https://kodejobb.no/lonn

Skrevet

Jeg er 31 år gammel, vanlig seniorutvikler i et konsulenthus. Er ganske så generalist (Python, Java, Kotlin) med litt ekstra kompetanse i data engineering og DevOps. Tjent ca 1.1 - 1.2 mill de siste årene i vanlige oppdrag, 100% hos kunde. 

Hvilke veier kan man ta for å tjene mer? Jeg trives egentlig greit, får delta på sosialt og turer hos både moderselskapet (konsulenthuset) og hos kunden, men merker at med årene vil jeg heller ha penger enn alskens mulige ting jeg ikke bryr meg om og sløseri som konsulenthuset bryr seg om.

Jeg tenker enten finne et selskap som gir meg større prosentandel av det jeg fakturerer (jeg får 60%) eller starte for meg selv. Med mulig regjeringsskifte til høsten kan man jo håpe på at det blir enklere å være selvstendig konsulent, men jeg vet fremdeles ikke hvordan man skaffer seg kunder som selvstendig. Må vel finnes en portal et sted med oppdrag man kan sende inn søknad til? Kanskje jeg kan søke etter oppdrag som selvstendig mens jeg enda er i jobb hos nåværende arbeidsgiver? Jeg er ikke i Oslo men en annen større norsk by. 

Hvilke andre alternativer finnes det egentlig for å tjene mer? Jeg vil helst bli flinkere faglig og ikke gå veien til å bli mellomleder.

Skrevet
1 hour ago, Falfal said:

Jeg er 31 år gammel, vanlig seniorutvikler i et konsulenthus. Er ganske så generalist (Python, Java, Kotlin) med litt ekstra kompetanse i data engineering og DevOps. Tjent ca 1.1 - 1.2 mill de siste årene i vanlige oppdrag, 100% hos kunde. 

Hvilke veier kan man ta for å tjene mer? Jeg trives egentlig greit, får delta på sosialt og turer hos både moderselskapet (konsulenthuset) og hos kunden, men merker at med årene vil jeg heller ha penger enn alskens mulige ting jeg ikke bryr meg om og sløseri som konsulenthuset bryr seg om.

Jeg tenker enten finne et selskap som gir meg større prosentandel av det jeg fakturerer (jeg får 60%) eller starte for meg selv. Med mulig regjeringsskifte til høsten kan man jo håpe på at det blir enklere å være selvstendig konsulent, men jeg vet fremdeles ikke hvordan man skaffer seg kunder som selvstendig. Må vel finnes en portal et sted med oppdrag man kan sende inn søknad til? Kanskje jeg kan søke etter oppdrag som selvstendig mens jeg enda er i jobb hos nåværende arbeidsgiver? Jeg er ikke i Oslo men en annen større norsk by. 

Hvilke andre alternativer finnes det egentlig for å tjene mer? Jeg vil helst bli flinkere faglig og ikke gå veien til å bli mellomleder.

Din eneste vei for betydelig lønnsøkning er å gå selvstendig. Dessverre har 3 år med kontinuerlig fallende marked og lukking av markedet innenfor offentlig for selvstendige i praksis gjort dette umulig for de med så lite erfaring som deg. Prøv å bygge opp mest mulig teknisk/praktisk (ikke ledelse) erfaring de neste årene og vent på at markedet bedres.

Gjest 06d51...027
Skrevet
10 hours ago, ps5 said:

Din eneste vei for betydelig lønnsøkning er å gå selvstendig. Dessverre har 3 år med kontinuerlig fallende marked og lukking av markedet innenfor offentlig for selvstendige i praksis gjort dette umulig for de med så lite erfaring som deg. Prøv å bygge opp mest mulig teknisk/praktisk (ikke ledelse) erfaring de neste årene og vent på at markedet bedres.

Ja, går vel stort sett rundt og håper at markedet bedres. Har tenkt at når/om det skjer så skal jeg være klar. Så er det jo litt kjedelig å ha møtt veis ende lønns/karrieremessig allerede, men også befriende. Da kan jeg bruke mer tid på prosjekter utenfor jobb.

Anonymous poster hash: 06d51...027

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...