Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
sprintball96 skrev (45 minutter siden):

Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Statlig
Arbeidsoppgaver: Backend og frontend
Utdanning: Bachelor, dataingeniør
Erfaring: 3 år
Alder: 28
Årsinntekt:  700k
Goder: Mobil, trening i arbeidstid
Sted: Oslo

Godt å se at staten gir ekstra tillegg til de "nye", 10% er nok veldig bra for året. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stillingstittel: konsulent

Sektor: privat

Arbeidsoppgaver: utvikler

Utdanning: Bachelor data

Erfaring: 3 år

Alder: 24

Årsinntekt: 850k (ca 50-100k bonus basert på overskudd) 

Goder: standard (mobil, bredbånd osv)

Sted: Oslo

Skrevet
On 4/24/2022 at 7:34 PM, V8Climber said:

Update: Har blitt tilbudt 750k i fastlønn, eller 660k fastledd + variabelt tillegg (~130k ved 80% fakturering).

Stillingstittel: Konsulent

Sted: Drammen

Erfaring: 5.5 år

Alder: 28 år

Sertifisering: Ingen.

Utdanning: Bachelor informatikk

Arbeidsoppgaver: Fullstack Typescript (React/Node)

Goder: Telefon, bredbånd, fakturerbar kompetanseutvikling

Årsinntekt: 910k (fastledd rundt 700k, resten variabel lønn, litt under 100% fakturering)

Har hatt ganske middels økning siden jobbytte, men virker som jeg fortsatt ligger relativt høyt. Er det noe å hente om jeg nå bytter jobb, eller må jeg belage meg på å gå sidelengs i lønn? Ser Bouvet har kontor i Drammen, men de er vel ikke akkurat lønnsledende?

Gjest b43ae...15d
Skrevet

Stillingstittel: Utvikler

Sektor: Statlig

Sted: Oslo området

Erfaring: 4 år

Alder: 32 år

Sertifisering: Ingen.

Utdanning: Bachelor dataingeniør

Arbeidsoppgaver: SRE

Årsinntekt: 720k

Vurderer å bytte nå, men sliter med å skaffe jobbtilbud som bumper lønna noe særlig.

Anonymous poster hash: b43ae...15d

Skrevet
On 11/5/2024 at 7:27 PM, Guest 9c972...b12 said:

Hei folkens, jeg har nå jobbet med IT i ca. 11 år, i en administrator-rolle primært. Har jobbet mye med migreringer, drift, og oppsett av server og nettverksmiljøer, og i dag jobber jeg mest i skyen, primært M365 som rådgiver.

Men, jeg har følt på lite motivasjon over lenger tid. Det er ikke noe feil med arbeidsgiver eller lønn, jeg er fornøyd med dette, men jeg tenker hver eneste dag, over at jeg gjerne skulle testet meg som utvikler. Problemet er at jeg er veldig fersk på dette området, jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne, hvilke programmeringsspråk, rammeverk, hvordan skal jeg tilegne meg kunnskap til å "get going", osv.

Jeg har fundamental teoretisk kunnskap rundt utvikling i Python, PHP, og noe Javascript, men det stopper der. Jeg vet hvordan OOP er bygd opp, og jeg har kjennskap til løkker, bruk av variabler, og disse tingene, men har liksom aldri utviklet noe av betydning.

Er det noen som har tips, til sted å begynne? Tips til "hobby"-prosjekt jeg kan starte med på fritiden, kanskje? Iom. at jeg er 30 år, så har jeg mye av livet foran meg, klarer ikke se for meg å jobbe i dagens rolle så mye lenger, i hvert fall ikke ut livet. Jeg har rett og slett mistet gløden.

Om jeg må ned i lønn for eventuelt å begynne som junior igjen, så er dette greit, akkurat nå setter jeg min egen trivsel høyest.

For å holde meg litt on topic, så sitter jeg i dag med en lønn på rundt 1,1 M, provisjonsbasert, så kan være mer eller mindre avhengig av mengden oppdrag. Jeg har 11 års erfaring med arbeid innen IT-infrastruktur.

Takk for svar:)

Anonymous poster hash: 9c972...b12

Litt sent svar fra meg, men... Dersom du har studiespess vil jeg anbefale å ta noen emner , enten ved å søke rett inn på årstidium, eller det jeg gjorde, som enkelt-emne student, og da ta de emnene som var relevante (da er det heller ikke karaktervurdering, så du får garantert plass, gitt at du har studiespess). Eksempelvis emner fra denne: https://www.himolde.no/studier/programmer/it/ (type: inføring i programering, databaser, fornt-end, og videregånde programering, ol.)

Ellers har vell USN også nettstudier.  Selfølgelig kan man søke seg inn på ett "ordentlig" studie med oppmøte om det er ønskelig. Utdanning er selvfølgelig ikke nødvendig, men uansett en god start da man blir dratt igjennom relevante temaer man ellers uansett måtte sette seg inn i.

Skrevet
EACEWNID skrev (På 6.3.2025 den 9.12):

Noen her som vet noe om lønnsnivået i KDA? Tenker på stilling som feks systemingeniør innenfor taktisk kommunikasjon, nettverk og tilsvarende. 

Bump. 

KDA = Kongsberg Defence & Aerospace. Hvis noen har info fra feks Thales for samme type stilling som nevnt over så hadde jeg satt pris på det.

• Liker 1
Gjest 09240...d8a
Skrevet

For dere som jobber for et konsulentselskap:

Hvordan går det prosjekter av konsulenter konsulentene dere har på benk? Sliter dere med å få folka ut på prosjekt?

Konsulent-selskapet jeg jobber for har hatt noen på benken iden Juli 2024. Vi er medium (?) store med ca 300 ansatte. Personlig så har jeg vurdert å bytte arbeidsgiver fra fastlønn (nåværende) til provisjons-basert lønn (e.g. Webstep, Sonat), men når jeg hørte av denne kollegaen (som riktignok er junior) at de har vært på benk siden 2024, begynner jeg å revurdere om det er så lurt allikevel.

Anonymous poster hash: 09240...d8a

Gjest 0e118...d6b
Skrevet
18 hours ago, Guest 09240...d8a said:

For dere som jobber for et konsulentselskap:

Hvordan går det prosjekter av konsulenter konsulentene dere har på benk? Sliter dere med å få folka ut på prosjekt?

Anonymous poster hash: 09240...d8a

Jeg jobber i et av de største, og vi hadde en periode i fjor høst og januar/februar hvor slet litt med at vi hadde ganske mange på benken, men det ser ut til å ha løsnet nå.

Ellers la jeg merke til at de som satt på benken stort sett var Juniorer uten erfaring, eller generelt konsulenter med veldig generell/grunn kompetanse - "Spesialister" og flinke folk med erfaring satt aldri lenge på benken.

Anonymous poster hash: 0e118...d6b

Skrevet

Senior- og sjefskonsulenter/spesialister har veldig sjelden problemer med å bli utleid (med mindre de sitter på utgått kompetanse). I tøffere tider er min erfaring at det er juniorkonsulenter som sliter.

Skrevet (endret)

Fikk tilbud på 1.2 i base her fra en av de store konsulenthusene. 

Jobber med CRM, med 10 års erfaring totalt og 6 som konsulent. Oslo. 

Endret av thomassit0
Skrevet
18 hours ago, thomassit0 said:

Fikk tilbud på 1.2 i base her fra en av de store konsulenthusene. 

Jobber med CRM, med 10 års erfaring totalt og 6 som konsulent. Oslo. 

Hva med bonus/overtid?

Skrevet (endret)

Hei, har noen erfaringer rundt folq.no?

Trenger man å lage sitt eget ENK / AS og er det nok for å komme ut i prosjekt? Klarer de å finne oppdrag til deg eller må man gjøre det selv og er man på "benken" lenge?

Endret av SahandJ
Skrevet
7 minutes ago, SahandJ said:

Hei, har noen erfaringer rundt folq.no? Hvordan funker det? Lager man da sitt eget ENK / AS og registrerer seg hos folq? Klarer de å finne oppdrag til deg eller må man gjøre det selv? Er man på "benken" lenge?

Tror ikke de aksepterer nye konsulenter nå med mindre du har en særdeles ettertraktet profil. De fleste oppdrag krever nå uansett godkjent bemanningsforetak som du ikke får med eget as/enk.

Skrevet
35 minutes ago, ps5 said:

Tror ikke de aksepterer nye konsulenter nå med mindre du har en særdeles ettertraktet profil. De fleste oppdrag krever nå uansett godkjent bemanningsforetak som du ikke får med eget as/enk.

Takk for svar. Ok, er nok ikke noe poeng å søke der da antar jeg. Jeg tror profilen min er nokså bra for erfaringen min (snart 6 år. Føler at 5-6 år faller akkuratt på grensen på en godt erfaren senior og en ikke alt for ny junior)

Men er ikke folq.no et bemanningsforetak ifølge arbeidstilsynet? 

Skrevet
2 minutes ago, SahandJ said:

Takk for svar. Ok, er nok ikke noe poeng å søke der da antar jeg. Jeg tror profilen min er nokså bra for erfaringen min (snart 6 år. Føler at 5-6 år faller akkuratt på grensen på en godt erfaren senior og en ikke alt for ny junior)

Men er ikke folq.no et bemanningsforetak ifølge arbeidstilsynet? 

Anbefaler at du setter deg inn i bemanningsforetak-reglene, de er omfattende men godt dokumentert. I kort kreves dette i alle ledd inklusive (ditt eget) selskap der du er ansatt. 

Skrevet
Cyclonex skrev (4 timer siden):

Hva med bonus/overtid?

De har en todelt bonusmodell som både omfatter om selskapet som helhet når et visst resultat, og så har man en som i praksis blir overtidsbetaling. 

Skrevet

Er det noen som har erfaring fra Sopra Steria? Hvordan er de når det gjelder lønn? Er det gode lønnsjusteringer, og hva vil disse potensielt ligge på? Gjerne del erfaringer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...