Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Voksen person med skremmende oppførsel mot barna, hva kan vi gjøre?


Gjest a8bd9...b97

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Jeg vokste opp med en stor respekt for pollitiet og har etterhvert som jeg blir eldre mistet all den respekten. Hverken menneskene som jobber i politiet eller metodene deres fortjener respekt.
 

Politiet blir brukt politisk, de skal ikke følge opp disse sakene - tyveri er f.eks noe som blir automatisk henlagt selv når gjerningsmannen er kjent. Det er ikke underbemanning, problemet er hvordan de prioriterer saken.

De henlegger tyverisaker uavhengig av opplysninger i saken. Dette skjer fordi de har en lav sjanse å løse tyverier, så da gidder de heller ikke å bruke tid på den. 
 

Mitt tips er å gå til media slik som andre skriver. Politiet er en dead end.

Dette er helt riktig. Uansett hvor mange nye, unge som blir ansatt blir det alltid skrevet om for lite penger og at mange ikke får jobb. Det er aldri godt bok. Politiet har aldri fått så mye penger som under frp og høyre men det var bare klaging på for lite. 

At man som borger ikke lenger kan stole på at man har politiet i ryggen når kriminalitet begås undergraver tillit og respekt.

Dette gjelder ikke kun der psykisk lidelse er involvert men i veldig mange saker med voldelig innbrudd, ran, tyverier osv. Hvor bevismateriale er overveldende klart. Henleggelser dominerer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Jeg har ikke lest alle innlegg. Men hvis det ikke nytter med politiet, ta kontakt med psykisk helsetjeneste i kommunen og meld fra om bekymring om mannen der. Kanskje de har mulighet til å gjøre noe? 

Man er dessverre likefullt avhengig av personens samarbeid for å kunne gjøre noe. Han kan enkelt og greit nekte.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Dette er helt riktig. Uansett hvor mange nye, unge som blir ansatt blir det alltid skrevet om for lite penger og at mange ikke får jobb. Det er aldri godt bok. Politiet har aldri fått så mye penger som under frp og høyre men det var bare klaging på for lite. 

At man som borger ikke lenger kan stole på at man har politiet i ryggen når kriminalitet begås undergraver tillit og respekt.

Dette gjelder ikke kun der psykisk lidelse er involvert men i veldig mange saker med voldelig innbrudd, ran, tyverier osv. Hvor bevismateriale er overveldende klart. Henleggelser dominerer.

Da jeg fant tyvegods på finn måtte jeg ned på poltistasjonen, skrive en anmeldelse i resepsjonen på papir uten linjer for man kan ikke gjøre dette over nett. Det så veldig amatørmessig ut! 

Den  ble henlagt dagen etter. Jeg fikk kontakt med de og de anbefalte meg å late som jeg skulle kjøpe det, møte opp og så ringe politiet med tyven der. Real story! Dette eksempelet finnes det mange av - de er en ubrukelig gjeng når det virkelig teller, men i småsaker er de faktisk fraværende.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som er trist er at de ikke holdes ansvarlig for ansvarsfraskrivelse.

Så er det også litt betenkelig at det brukes så mye ressurser på trafikk. Hvorfor er denne prioriteten noe man slipper unna med. Selvsagt skal man få farlige sjåfører av veien men det fremstår i slike tilfeller som en "vaffel og kaffe" etat som bare vil sette nok ressurser til de enkleste oppgavene. Noe har skjedd med mentaliteten i sektoren siste 20 år. Mindre hjelp til de som trenger det og mer bøllete oppførsel mot vanlige folk.

"Vi har ingen biler å sende" er standardsvaret ved pågående innbrudd eller lovbrudd mens man kan finne en bil på bensinstasjonen for å kjøpe pølse.

Jeg stod på en bensinstasjon for en del år siden på et sted hvor det alltid er mye kø i rushen. Mens jeg fylte bensin så jeg en politibil traversen køen med blålys på. De svingte så inn på bensinstasjonen og jeg tenkte "oj skjer det noe her?". Jeg skulle inn å kjøpe en baguett og til min overraskelse skulle de kun kjøpe cola og pølse. Gikk ut i bilen og ble sittende.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvert enkelt tilfelle  politianmeldes fortløpende. At politiet sier det er ikke vits er fordi de vet det blir henlagt og det "ødelegger" deres statistikk.

Men et stort antall henlagte saker på det samme kan ikke ignoreres.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 timer siden):

Politiet er allerede underbemannet

det må i så fall være på etterforskning-siden? for har ikke inntrykk av det mangler patruljer ute.

får de øye på et par ungdommer som sitter to på moped, er det brått 5-6 biler som deltar i jakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...