Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Voksen person med skremmende oppførsel mot barna, hva kan vi gjøre?


Gjest a8bd9...b97

Anbefalte innlegg

Når et land som Norge ikke klarer å håndtere personer som dette når det er såpass mye interaksjon med politiet ang oppførsel er det sterkt kritikkverdig. Vedkommende har nok vært inne i systemet og forsøk rehabilitert, men så blitt "levert" tilbake til samfunnet. En såkalt kasteball som ingen tar ansvar for som får lov å lage kvalm og det som verre er i nærmiljøet han bor i.

Skal ikke spekulere i hva som feiler mannen, men det virker som han får noe ut av å true andre, og det er alvorlig nok det, da andre ikke vet om dette er reelt eller ikke, spesielt om det er snakk om barn.

En må jo alltid vurdere om vedkommende er skikket til å være en være fri eller om en burde verne samfunnet mot vedkommende. Det er jo nok av ting å bekymre seg for ang barna, om ikke en slik person skal få gå løs i nabolaget.

Det burde i det minste være mulighet for å få vite om vedkommende er vurdert til å være harmløs.

Generelt er psykiatrien nedjustert betraktelig over årene, så da skjer nettopp det som omtales i denne tråden.

Edit: Fikk opp denne saken nettopp på nrk.no

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/krise-i-psykiatrien_-varslet-inn-seg-selv_-parorende-frykter-flere-selvmord-i-hammerfest-1.15997399

Endret av vidor
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan jo utføre er borgerarrest, men det tror jeg neppe fører til ønsket løsning med mindre en lager et opplegg med media for å hause opp saken. Problemet stikker nok langt dypere enn borgerarrest, selv om dette utgjør press mot politiet.

En fordel med dette allikevel kan vel være at vedkommende skjønner at det han gjør har negative konsekvenser for han selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ville også tatt kontakt med psykiatrisk i kommunen. Dette er åpenbart ikke normal oppførsel. De kan kontakte og vurdere vedkommende og har informasjon om ham som andre deler av det offentlige eventuelt ikke vil ha, f.eks psykiatrisk og helse- historikk.

Det er åpenbart at dette ikke kan fortsette. I verste fall ville jeg konfrontert ham forsiktig, og ikke alene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Theo343 said:

Jeg vill enkelt og greit informert om dette på jobben og at jeg fremover måtte bruke litt tid på å følge barna til og fra skolen samt være med litt rundt på aktiviteter (ikke kjør dem, gå og sykle med dem). Da kan du avverge det når det oppstår, samt ikke minst filme for dokumentasjon.
 

Har forøvrig hatt kolleger som gjør nettopp dette. Den gang var det pga. ungdomsgjenger som var eldre og flere enn barna som drev med ran og vold. Da stoppet det selv om politiet ikke gjorde noe.

Vær litt "gjeter" for barna en periode. Det får man jo også mer ut av i forhold til barna man følger opp. Snakk også gjerne med de andre foreldrene så dere kan ha en "følgevakt" ordning.

Presiserte litt her. 

Lenke til kommentar

Det finnes dessverre endel slike folk som terroriserer nabolaget uten at politiet kan gjøre noe. De er for psykisk syke til å bli straffet, men ikke syke nok til å bli tvangsinnlagt. Politiet kjenner dem selvsagt godt og bruker ofte helt enorme ressursser på dem, uten at de har mulighet til å gjøre noe som gir resultater. He bør det kanskje en lovendring til som gir politiet/helsevesenet større muligheter med slike personer. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (16 minutter siden):

Det finnes dessverre endel slike folk som terroriserer nabolaget uten at politiet kan gjøre noe. De er for psykisk syke til å bli straffet, men ikke syke nok til å bli tvangsinnlagt. Politiet kjenner dem selvsagt godt og bruker ofte helt enorme ressursser på dem, uten at de har mulighet til å gjøre noe som gir resultater. He bør det kanskje en lovendring til som gir politiet/helsevesenet større muligheter med slike personer. 

Det er etter alt å dømme mange som sitter i Norske fengsler som har psykisk-fysisk-sosiale utfordringer som kunne ha blitt bedre med behandling enn å bli buret inne.

En mulighet hadde vært at retten «dømte» en handling som vold, drap, trussler uavhengig av gjerningsmannens evner (f.eks. «2 år ute av samfunnet), og så hadde systemet gitt vedkommende fengsel eller tvungen psykiatrisk behandling ut fra behov.

Altså fokus på «hold personen ute av samfunnet», i tillegg til forebygging, avskrekking, etc.

Alternativt så kunne man tenke seg at en undersøkende/behandlende psykiater bare kunne gi råd, mens det var retten som avgjorde om noen skal tvinges til behandling, og om de skal slippes ut?

Det virker litt «noldus» at man har et system med et smutthull hvor man kan være for syk til å være ansvarlig for egne handlinger, men for frisk til å innlegges.

 

Nuvel, trådstarter kan kanskje gi systemet noen flere sjanser før vi avskriver det helt?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (44 minutter siden):

Det er etter alt å dømme mange som sitter i Norske fengsler som har psykisk-fysisk-sosiale utfordringer som kunne ha blitt bedre med behandling enn å bli buret inne.

Av jobberfaring fra fengsel vet jeg at dette er tilfellet. Av samme grunn vet jeg også at psykolog- og sosionomkapasiteten i fengslene er sprengt, på grunn av manglende finansiering, noe som gjør at mange ikke får oppfølging. Norske fengsler er muligens svært bra resultatmessig, om man sammenligner med andre land, men her bør noe gjøres.
 

Nå var det Oslo fengsel jeg jobbet i, så er vel teoretisk mulig at det er bedre stelt i andre fengsler, selv om jeg tviler.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Saken er vel sånn at personen da ikke gjør handlinger som kan straffeforfølges og gi et funksjonelt utfall. Kommunen tar ikke i saken fordi det ikke kommer bredt ut. Da får dere gjøre den jobben. Begynn med å anmelde ALT. Hver eneste ubehagelige opplevelse. Om det blir 8 anmelderser på ei uke, så blir det det. Når dere da har en god stabel, tar dere det til kommunen, og spør hva som skal skje videre, og om det passer best med møte denne eller neste uke. Ikke slipp saken, følg den tett. Vær tydelig på at dersom kommune og Politi ikke kan løse saken vil dere avskrekke personen, det er ikke aktuelt å la barn bære konsekvensene av det offentliges strukturelle utfordringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ring politiet for hver minste lille ting han gjør. Dere naboer med unger bør prate sammen og sammkjøre dette, jo flere som ringer jo større sjanse er det for at det skjer noe.

Drapstrusler er ikke greit i det hele tatt.

Vites det om vedkommende bor i egen, leid eller kommunal leilighet?

I området her har vi hatt problemer med plagsomme narkiser som har bodd i kommunale boliger, her har de i flere år plassert plagsomme personer som har stjålet og plaget folk.. etter massive klager har nå kommunen endelig bestemt seg for å selge boligene.

Her har det også vært enighet om at man ringer politiet for den minste ting, og det har gjort at politiet faktisk dukker opp når man ringer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest a8bd9...b97

Liten oppdatering her.

Politiet har ikke gjort noe som helst etter at vi leverte inn anmeldelse for snart 6 måneder siden. 

Nå for kort tid siden ble han fanget på kamera da han stjal verktøy og ved utenfor boligen vår og hos naboer. Ny anmeldelse er levert med bilder og video, men nok en gang blir ingen ting gjort. 

Vi er rett og slett lei nå. Kan ikke forstå hvorfor det ikke skjer noe som helst når det er lagt frem så tydelige bevis.

Er det virkelig ingenting en kan gjøre for å få politiet til å ta tak i ting? 

Anonymous poster hash: a8bd9...b97

Lenke til kommentar
Gjest a8bd9...b97

Av nysgjerrighet, hva vil skje om jeg velger å gå ut med video der han stjeler på feks Facebook? Eller henger opp bilder av han i nabolaget, på butikken, i trappeoppganger rundtom osv? 

Anonymous poster hash: a8bd9...b97

Lenke til kommentar
Gjest 952b3...994
Gjest a8bd9...b97 skrev (4 timer siden):

Liten oppdatering her.

Politiet har ikke gjort noe som helst etter at vi leverte inn anmeldelse for snart 6 måneder siden. 

Nå for kort tid siden ble han fanget på kamera da han stjal verktøy og ved utenfor boligen vår og hos naboer. Ny anmeldelse er levert med bilder og video, men nok en gang blir ingen ting gjort. 

Vi er rett og slett lei nå. Kan ikke forstå hvorfor det ikke skjer noe som helst når det er lagt frem så tydelige bevis.

Er det virkelig ingenting en kan gjøre for å få politiet til å ta tak i ting? 

Anonymous poster hash: a8bd9...b97

Hva med å kontakte en eller annen nettavis eller TV-stasjon? 

Legg frem hele situasjonen, inkludert all informasjonen dere sitter på. Har dere video (eller fotografier) av at en person stjeler verktøy, så kan vel de på TV eller avisen "blurre ut" ansiktet til denne personen, samtidig som bevis på situasjonen faktisk kommer frem. 

Dersom en journalist fra en eller annen avis kontakter det aktuelle politi-kontoret og spør etter en kommentar, så får dette kanskje litt større "slagkraft" enn at en eller annen tilfeldig privatperson forsøker å kontakte politiet. 

Anonymous poster hash: 952b3...994

Lenke til kommentar
Gjest a8bd9...b97 skrev (På 17.6.2022 den 22.03):

Ja ved to anledninger. Fikk beskjed om at det ikke var noen vits

Anonymous poster hash: a8bd9...b97

Kan umulig stemme at personen driver med drapstrusler og politiet vill ikke gjøre noe? Hadde jeg fått en slik tilbakemelding fra politiet hadde jeg ringt direkte til lokal media. Det er jo galskap.

Lenke til kommentar
Gjest a8bd9...b97
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Kan umulig stemme at personen driver med drapstrusler og politiet vill ikke gjøre noe? Hadde jeg fått en slik tilbakemelding fra politiet hadde jeg ringt direkte til lokal media. Det er jo galskap.

Det er sendt 2 mye anmeldelser på han i dag. En fra oss og en fra noen andre i nabolaget. Totalt er det levert inn 7 anmeldere på han nå siden juni som jeg vet om. Blandt annet tyveri, trusler, slipper hunden løs og ber den angripe, løper etter barna, tar tingene deres.

Det som er rart er at selv når vi gir beskjed 3 timer etter det skjedde, har bilder og video så tar de ikke turen innom ham for å hente tilbake verktøy og andre ting som ble stjålet.

Vi har etterlyst tilbakemelding på anmeldelsene ved flere anledninger, ingen respons i det hele tatt. 

Håper det nå blir tatt tak, men har dessverre ikke tro på det.

Anonymous poster hash: a8bd9...b97

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...