Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hete og hjerteproblemer


Gjest eaea4...780

Anbefalte innlegg

Gjest eaea4...780

Er heten i Norge farlig for folk med hjerteproblemer? F.eks. hvis man har høyt blodtrykk og at deler av hjertet er eller har vært forstørret. Så de ikke anbefalte folk å dra til Spania.

Er fysiske anstrengelser i heten noe man bør unngå, med slike problemer? F.eks. hvis det blir "tropevarme" på et tidspunkt (det er ikke det hittil, men hvem vet.)

Anonymous poster hash: eaea4...780

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest eaea4...780 skrev (12 timer siden):

Er heten i Norge farlig for folk med hjerteproblemer? F.eks. hvis man har høyt blodtrykk og at deler av hjertet er eller har vært forstørret. Så de ikke anbefalte folk å dra til Spania.

Er fysiske anstrengelser i heten noe man bør unngå, med slike problemer? F.eks. hvis det blir "tropevarme" på et tidspunkt (det er ikke det hittil, men hvem vet.)

Anonymous poster hash: eaea4...780

Alt er farlig når det blir for mye av det……..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest eaea4...780 skrev (12 timer siden):

Er heten i Norge farlig for folk med hjerteproblemer? F.eks. hvis man har høyt blodtrykk og at deler av hjertet er eller har vært forstørret. Så de ikke anbefalte folk å dra til Spania.

Er fysiske anstrengelser i heten noe man bør unngå, med slike problemer? F.eks. hvis det blir "tropevarme" på et tidspunkt (det er ikke det hittil, men hvem vet.)

Anonymous poster hash: eaea4...780

Du kan ta deg en tur ut i solen med god samvittighet. Men om det blir veldig varmt bør du nok huske å drikke rikelig med vann. Jeg tviler på at det vil bli så varmt i Norge iløpet av sommeren at folk med hjerteproblemer kommer til å slite. 

Skal la folk som har erfaring med helse få svare videre men sånn i utgangspunktet tror jeg svaret er nei. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Isvann er veldig effektivt for å kjøle seg ned da den energien som kreves for å varme det opp vil tappe kroppen for tilsvarende varme. Så lenge du ikke har problemer med å regulere vann så vil du naturlig filtrere ut det kroppen vurderer for å være for mye, men en bør være forsiktig med å innta enorme mengder vann.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
vidor skrev (1 time siden):

Isvann er veldig effektivt for å kjøle seg ned da den energien som kreves for å varme det opp vil tappe kroppen for tilsvarende varme. Så lenge du ikke har problemer med å regulere vann så vil du naturlig filtrere ut det kroppen vurderer for å være for mye, men en bør være forsiktig med å innta enorme mengder vann.

 

Folk med hjerteproblemer skal som regel prøve å holde seg unna iskald vann etter det jeg forstår. Handler om at det tar kroppen lang tid å varme dette opp og dermed har det en effekt på hjertet og. Min far som hadde hjerteinfarkt for noen år tilbake fikk beskjed om dette fra sykehuset og rehabiliteringen. Er mye sånne småting man lærer etter å ha vært igjennom noe slikt.. 

Edit: Vennligst ta dette med en klype salt, spesielt når det gjelder varme situasjoner. Kan godt være det hjelper i varme situasjoner, men til ellers så skal ikke folk med hjerteproblemer drikke for mye kaldt vann.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Folk med hjerteproblemer skal som regel prøve å holde seg unna iskald vann etter det jeg forstår. Handler om at det tar kroppen lang tid å varme dette opp og dermed har det en effekt på hjertet og. Min far som hadde hjerteinfarkt for noen år tilbake fikk beskjed om dette fra sykehuset og rehabiliteringen. Er mye sånne småting man lærer etter å ha vært igjennom noe slikt.. 

Alt avhenger av mengde pr tidsenhet. Hvis folk sliter med mye varme så trenger de jo uansett å kjøle seg ned. Skjønner problemstillingen mer om folk lett fryser og kroppen blir for nedkjølt, men sikkert greit å lese seg opp på dette før man bøtter på med isvann uansett.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
vidor skrev (2 minutter siden):

Alt avhenger av mengde pr tidsenhet. Hvis folk sliter med mye varme så trener de jo uansett å kjøle seg ned. Skjønner problemstillingen mer om folk lett fryser og kroppen blir for nedkjølt, men sikkert greit å lese seg opp på dette før man bøtter på med isvann uansett.

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Gjest eaea4...780

Ok, takk! Men hva med fysisk aktivitet?

Jeg tror ikke jeg har noen problemer med å drikke kaldt vann altså. Vet ikke om jeg har "hjerteproblemer" heller. Jeg vet bare det jeg skrev i første innlegget.

Anonymous poster hash: eaea4...780

Lenke til kommentar

https://tidsskriftet.no/2013/03/nyheter/varmere-vaer-gir-okt-risiko-hjerteinfarkt

Forskning viser at varme fremskynder sykdom hos de som har høy risiko for hjerteinfarkt.
Så hvis du er frisk og rask, og ikke befinner deg i en risikogruppe, så er det ingen grunn til å frykte en vanlig norsk sommer. Viktig å få i seg nok væske for å forhindre dehydrering, spesielt ved fysisk aktivitet.

Hvis du med "hete" mener hetebølger, som vi ser i Spania for tiden, så er eldre(65+) og barn mer utsatt for heteslag.
Det er en generell anbefaling for alle, uansett alder og helsesituasjon, å være forsiktig under slike forhold.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest bee6e...a20

Det er noe som heter aklimatisering. Problemet med å dra til Spania slik det er nå er at når man ankommer så får man ett varmesjokk. Kommer varmen gradvis, slik den normalt gjør her i norge, så rekker kroppen å aklimatisere seg til den, og den blir ikke så påtrengende. Men kan være greit å da det rolig den ene eller to dagene vi kanskje får 35 grader her hjemme. Pleier ikke bli noe særlig varmere enn rett over 30 grader.

Anonymous poster hash: bee6e...a20

Lenke til kommentar
Gjest eaea4...780 skrev (2 timer siden):

Ok, takk! Men hva med fysisk aktivitet?

Jeg tror ikke jeg har noen problemer med å drikke kaldt vann altså. Vet ikke om jeg har "hjerteproblemer" heller. Jeg vet bare det jeg skrev i første innlegget.

Anonymous poster hash: eaea4...780

Hjerteproblemer kan være så mangt, d blir vanskelig å gi et konkret svar. Generelt r fysisk aktivitet bra, dog ved enkelte tilstander må det modereres, feks ved tilfeller hvor hjertet unødig overbelastes selv ved lite bevegelse (feks klafferfeil). Du får heller ta d opp med legen din dersom du har noe spesifikt knyttet deg.

Lenke til kommentar
Gjest eaea4...780

Takk for svar. Jeg har ikke fått noen advarsler om dette fra legen, men jeg har ikke fått vite noe særlig i det hele tatt om dette bortsett fra det jeg skrev i åpningsinnlegget. Jeg burde kanskje høre med legen... enig i at dette kan dreie seg om veldig mange ting, sannsynligvis, men jeg vet dessverre ikke mer selv...

Enig i det om aklimatisering.

Anonymous poster hash: eaea4...780

Lenke til kommentar

Stort sett er ikke varmen i Norge så farlig varm, selv om den absolutt kan bli ubehagelig varm i perioder, men for å forebygge generelle helseproblemer pga varme vil jeg råde til å unngå hard trening på det varmeste tidspunktet på dagen, tren heller innendørs (dersom dette er svalere), tren i basseng/sjø etc eller legg treningen til tidspunkter på dagen som er kjøligere/svalere, gjerne morgen for eksempel og det er helt innafor å justere intensiteten hvis det er ubehagelig varmt. Selvsagt også hydrere og få i seg salt på varme dager når man svetter mye og i forbindelse med trening på varme dager. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Uderzo said:

https://tidsskriftet.no/2013/03/nyheter/varmere-vaer-gir-okt-risiko-hjerteinfarkt

Forskning viser at varme fremskynder sykdom hos de som har høy risiko for hjerteinfarkt.
Så hvis du er frisk og rask, og ikke befinner deg i en risikogruppe, så er det ingen grunn til å frykte en vanlig norsk sommer. Viktig å få i seg nok væske for å forhindre dehydrering, spesielt ved fysisk aktivitet.

Hvis du med "hete" mener hetebølger, som vi ser i Spania for tiden, så er eldre(65+) og barn mer utsatt for heteslag.
Det er en generell anbefaling for alle, uansett alder og helsesituasjon, å være forsiktig under slike forhold.

Studien er kun gjort juni, juli og august, og sier ikke noe om varme i seg selv er farlig, men varmeendring i sommermånedene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...