Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Totalrenovere eller bygge nytt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått den muligheten å overta min mormors gamle hus. Huset har de siste 11 årene stått tomt og bærer preg av det. Ellers er huset bygget på starten av 60-tallet.

Pr idag er det ikke kommunalt vann og avløp, heller ikke innkjørsel fra kommunal vei. Dette har jeg sendt henvendelse til kommunen for å se hvilke muligheter vi har her.

Dersom vann/avløp/innkjørsel ordner seg greit så var min første tanke å totalrenovere huset, samt få bygget et påbygg, altså en ekstra etasje. Huset er på ca 100 kvm idag fordelt på to etasjer - noe som blir litt snevert for meg og min familie.

Såvidt jeg har skjønt kan man spare en del på å totalrenovere istedenfor å rive og bygge nytt - nettopp fordi selve rivingen koster en del (ofte 200-300' såvidt jeg har skjønt) samt at man jo da selvfølgelig må bygge ny grunnmur etc. 

Når jeg har fått svar fra kommunen er planen min å ta kontakt med diverse tømrerfirma for å høre hva de sier om saken.

Men på et generelt grunnlag - hva vil kostnadsforskjellen være ved å totalrenovere (rive alt ned til bjelkelag og grunnmur) og bygge nytt? 
Det er også et spørsmål om hva som er mest hensiktsmessig - påbygg eller tilbygg. Ønsker helst påbygg da jeg bevarer mest av tomten til hage, men dersom kostnadsforskjellen er stor kan det fort bli aktuelt med tilbygg istedenfor.

Jeg er selv ikke noe tømrer og heller ikke noen handyman. Planen blir nok å få en fastpris av et firma på hele jobben. 

Dersom noen har gjort noe lignende og kommet borti fallgruver i prosjektet er dette også interessant da jeg ønsker å være bevisst på hva som kan oppstå i prosessen.

Setter pris på alle eventuelle innspill! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et tema jeg kan noe særlig om, så hopper over å egentlig svare på det du spør om. Men akkurat når det gjelder riving, har jeg inntrykk av ofte at brannvesenet kan bistå - dvs. huset settes fyr på som en del av øvelse. Opprydding og fjerning av gammel mur vil sikkert fortsatt koste litt, men sikkert betydelig mindre enn hvis hele huset skal rives og fjernes. 

Eks: https://www.nettavisen.no/nyheter/her-brenner-huset-til-andr/s/12-95-3458090

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Ikke et tema jeg kan noe særlig om, så hopper over å egentlig svare på det du spør om. Men akkurat når det gjelder riving, har jeg inntrykk av ofte at brannvesenet kan bistå - dvs. huset settes fyr på som en del av øvelse. Opprydding og fjerning av gammel mur vil sikkert fortsatt koste litt, men sikkert betydelig mindre enn hvis hele huset skal rives og fjernes. 

Eks: https://www.nettavisen.no/nyheter/her-brenner-huset-til-andr/s/12-95-3458090

 

Takk for innspill. Det er høyspent som går over eiendommen og jeg antar at det vil skape problemer for en slik løsning, dessverre.

Lenke til kommentar

En nabo av meg som totalrenoverte sa det ble minst 500.000 dyrere enn nytt. Det er mange år siden. Men så er det mange måter å gjøre det på, ikke alle går like grundig til verks, selv om de kaller det totalrenovering. Bare nytt er nytt.

 

Lenke til kommentar

Renovering er kun lønnsomt om du gjør alt selv.

Så må du vurdere om hvor lang tid det tar før du er lei av å gå trapper.
En trapp går som regel greit, men om du må opp 2 trapper flere ganger daglig...

Jeg foretrekker hus med en etasje + kjeller.
Kan fint ha loft-etasje, men da skal det være lager eller gjesterom, og ikke noe som brukes daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leker litt med tanken på noe av det samme selv, med min mormors hus fra samme tid.

Slo fra meg oppussing/renovering ganske raskt. Planløsningen er veldig dårlig, og kjelleretasjen er ikke brukbar til annet enn vaskerommet. Dessuten med en dødsfelle av en bratt trapp med korte trinn.

Grunnmuren er så som så, det må sikkert graves opp og dreneres på nytt likevel.

Det er lite energieffektivt med tynne vegger og lite og dårlig isolasjon.

Hadde helt klart rivi hele greia og bygd noe nytt og fremtidsrettet.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
kremt skrev (22 minutter siden):

Du bør nok få et kostnadsestimat fra noen som bygger. Med dagens priser på materialer og arbeidskraft vil jeg tro et ferdig hus nesten uansett størrelse og standard har priser på FRA 4 mill.

Man trenger ikke få byggmester til å bygge, hvor man plutselig blir sittende med hundretusenvis av kroner mer enn man hadde sett for seg på forhånd pga prisøkninger på råvarer osv.

Et alternativ er modul hus for en langt billigere penge.

https://www.alvsbyhus.no/

Om jeg skal kjøpe nytt så blir det definitivt et slikt.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar

Dersom vi velger totalrenovering er tanken å bytte alt utenom grunnmur og bjelkelag. Grunnen til at vi vurderer dette er selvfølgelig kostnad. Får avvente og se hva byggmester sier etter befaring. Dersom prisen er omtrent lik vil vi selvsagt bygge nytt.

Det vanlige er vel å inngå kontrakt med kontraktfestet pris for leveransen, uavhengig av om det er nytt eller totalrenovering? I så fall skal jo prislappen bli det man inngår, så lenge man ikke driver og endrer prosjektet hele veien.

Endret av simen929
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...