Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gearkasse røk, hva nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opelduude skrev (18 timer siden):

Har du full kasko med maskinskadeforsikring? 

Hei! 

 

Jeg har superkasko med motor +++. Har snakket med forsikring, det er noen vilkår de har bl.a. dekke egenandel pluss minst 30 % av kostnadene selv. I tillegg, var de også i tvil om de ville reparere det eller vrake. Men likevel er det snakk om den 30% pluss egenandelen - noe jeg ikke er interessert i da dette mener jeg er selgers ansvar. 

Lenke til kommentar
Albanozo skrev (24 minutter siden):

Hei! 

 

Jeg har superkasko med motor +++. Har snakket med forsikring, det er noen vilkår de har bl.a. dekke egenandel pluss minst 30 % av kostnadene selv. I tillegg, var de også i tvil om de ville reparere det eller vrake. Men likevel er det snakk om den 30% pluss egenandelen - noe jeg ikke er interessert i da dette mener jeg er selgers ansvar. 

For at det skal være selgers ansvar så må selger ha visst om feilen, eller burde ha visst om feilen. Men om hverken du eller selger har oppdaget noe galt (lyder, oppførsel eller feilmeldinger) så hvordan skulle han/hun ha visst om dette?

Jeg tror jeg ville brukt noen tusenlapper her på rådgivning, inkludert juridisk rådgivning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nomore skrev (43 minutter siden):

For at det skal være selgers ansvar så må selger ha visst om feilen, eller burde ha visst om feilen. Men om hverken du eller selger har oppdaget noe galt (lyder, oppførsel eller feilmeldinger) så hvordan skulle han/hun ha visst om dette?

Jeg tror jeg ville brukt noen tusenlapper her på rådgivning, inkludert juridisk rådgivning.

Selger kan bli ansvarlig selv om han ikke viste om noen feil. Det avgjørende er om dette var en feil som var der ved overtakelse.

https://www.tv2.no/a/14396170/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Albanozo skrev (1 time siden):

Hei! 

 

Jeg har superkasko med motor +++. Har snakket med forsikring, det er noen vilkår de har bl.a. dekke egenandel pluss minst 30 % av kostnadene selv. I tillegg, var de også i tvil om de ville reparere det eller vrake. Men likevel er det snakk om den 30% pluss egenandelen - noe jeg ikke er interessert i da dette mener jeg er selgers ansvar. 

En løsning kan være at du krever dine utgifter (til egenandel og 30%) dekket av selger. Om de da velger å vrake så får du ut en del penger fra forsikringsselskapet relativt raskt. Og uansett så blir det et mindre beløp striden vil stå om, og som kan tapes om en taper saken.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (44 minutter siden):

var det opplyst om bilens tilstand i annonse? feks i god stand?

Her er teksten:

 

Veldig godt utstyrt og bensingjerrig ladbar hybrid. Bilen har nettopp kommet fra service og EU kontroll hos merkeverksted. Den har nye bremser, bra sommer og vinterdekk, elektrisk utfellbart hengerfeste, fjernstyrt Webasto bensinvarmer, sort innertak, interiør i helskinn, active info display. Neste EU kontroll 02.03.2024. Bilen har stått parkert i garasje og er godt vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (49 minutter siden):

En løsning kan være at du krever dine utgifter (til egenandel og 30%) dekket av selger. Om de da velger å vrake så får du ut en del penger fra forsikringsselskapet relativt raskt. Og uansett så blir det et mindre beløp striden vil stå om, og som kan tapes om en taper saken.

Ja det kan jeg jo tenke meg også, men han fraskriver seg alt av ansvar

Endret av Albanozo
Lenke til kommentar
1 minute ago, neglesprett said:

Godt vedlikehold samsvarer ikke med katastrofal feil hvor kondemnering er mulig utvei ref. forsikring. 

En gearkasse eller motorhavari er som regel fatal og plutselig. Det er lite eller ingenting man kan gjøre for å helgardere seg mot dette. Brukte biler er billigere enn nye av gode grunner. Forrige eier kan heller ikke vite hvordan ny eier har behandlet bilen. Det dukker opp saker av og til der det kommer frem at kjøper har misbrukt bilen for at noe skal skje med den og så kreve store summer tilbake fra selger. Servicehistorikk og feilkoderegister med datoer tenker jeg er viktige i denne saken. Dersom det ligger feilkoder på girkasse eller hybrid system som daterer tilbake til forrige eier kan han ligge tynt an. Dette viser egentlig hvor hinsides farlig det har blitt å selge halvgamle bruktbiler, så avansert som en del biler er nå.

Lenke til kommentar

Noen av VW sine DSG kasser har dobbel-clutcher som ligger i et oljebad. Disse trenger ikke så mye vedlikehold som de DSG girkassene som ikke ligger i et oljebad. Disse er tørre og må byttes jevnlig, helst før det er gått 100 000 km. Da dette er en hybrid er jeg litt mer usikker på hva slags type det er.

Men jeg vil si at om det er en privatperson som har solgt deg bilen, vil det ikke være lett for denne personen å vite om girkassen sang på sitt siste vers. Om du kjøpte bilen hos en bruktbilforhandler, bør de være litt mer ansvarsfulle. Dessverre er ikke forhandler alltid særlig bedre enn privatperson, men du stiller kanskje sterkere mot dem i en eventuell rettssak.

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (1 minutt siden):

Dvs annonsen er bindende. Å selge som er fritar ikke ansvar som indikerer tilstand. Vil si du har en god sak.

Da vil jeg si at TS har en dårlig sak da bilen nettopp har vært på service, så kjøper får ta det opp med de som utførte servicen på bilen.

 

Det tryggeste er å bytte inn bilen når en kjøper ny bil.
Får lavere sum, men en slipper ihvertfall slike tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Da vil jeg si at TS har en dårlig sak da bilen nettopp har vært på service, så kjøper får ta det opp med de som utførte servicen på bilen.

 

Det tryggeste er å bytte inn bilen når en kjøper ny bil.
Får lavere sum, men en slipper ihvertfall slike tilfeller.

En service eller EU kontroll avdekker sjelden mekaniske feil som ikke har skjedd enda. Alt kan virke helt fint og ECUen kan være helt fri for feilmeldinger og dagen etterpå kan man få motorhavari eller girkassehavari. Ofte er den eneste måten å avdekke feil på å demontere delene. Noe som selvfølgelig ikke blir gjort om ikke det er andre indikatorer på at noe er feil.

Lenke til kommentar

Man kan ikke fikse noe som funker. Så lenge det funker er alt bra. Slike ting kan oppstå når som helst og kommer som regel ut av intet. Når det er sagt så har jo ikke akkurat VAG noe godt rykte på slike ting. Fine biler å kjøre og ser grei ut, men motorer, girkasser og karosseri/lakk er det så som så med. Et spørsmål er jo også hvordan bilen var priset i forhold til andre biler på markedet. Jeg ser at slike biler selges fra ca 110-120 tusen nå for tiden. For slike summer er det klart at man ikke kan forvente en bil som går helt uten feil og service i 10 år. Halvgamle biler er alltid risiko. Jeg håper det løser seg på best mulige måte for TS men uansett utfall bør dette være en lærepenge når man kjøper bil og hvilke modeller man går for.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Da vil jeg si at TS har en dårlig sak da bilen nettopp har vært på service, så kjøper får ta det opp med de som utførte servicen på bilen.

Spørs da, om de rørte girkassen. Kanskje de leste av loggen på bilen, burde sagt ifra om noe var rart. De fleste bilverksted er dårlige og slurver. Ikke ofte du ser momentnøkkelen brukes 😄

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 timer siden):

Hvis service er gjort og forrige eier ikke har merket noe feil med girkassen vil det være interessant hvis kjøper får medhold og dekket reparasjon eller hevet kjøpet. Det vil jo bety at man kan herjekjøre en bil og få tilbake pengene når den går i stykker. Det begynner å bli særdeles farlig å selge en brukt bil utenfor garanti merker jeg.

Det er derfor man som selger og privatperson må skrive at kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel etter paragraf 19. Det å stille garanti for slike ting som en girkasse over en 2års periode på en bil man selger til tilsvarende verdi av hva en slik reparasjon koster kan man bare ikke gjøre. Noen kjøpere rynker på nesen av en slik tekst, men informerer man om det tidlig opplever jeg det som uproblematisk å selge med denne teksten. Bytter bil minst 1 gang i året og har hatt denne teksten med helt siden "selges som den er" teksten ble for dårlig ^^

 

Edit ser Svein kom meg i forkjøpet, men lar den stå likevel :)  

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...