Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utvasking, hus


Gjest bf045...2c9

Anbefalte innlegg

Gjest bf045...2c9

Har de siste åra leid et hus og har nå sagt opp og flyttet ut. Jeg har fått et krav fra utleier på å dekke profesjonell utvasking av gulv, tak, bad og kjøkken.

  • Da utleier gikk over første gang, ga han en liste over ting som han ikke syntes var bra nok. Taket ble ikke nevnt. Alt som ble nevnt er nå betydelig bedre.
  • Totalt har jeg og en kamerat vasket i over 40 timer (120m2).
  • Huset var det jeg vil kalle normalt rent ved overtakelse, noe det er nå også. Det meste vil jeg si er bedre enn det var da (vinduer, gulv, kjøkkenskuffer).



Mest fristende å bare nekte her for å være ærlig... Det er også krav om å dekke noe ødelagt, som jeg mener er et rimelig krav, men som jeg ikke aner hva vil koste. Småredd for at dette overfaktureres som konsekvens...

Anonymous poster hash: bf045...2c9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bf045...2c9

Mistenker at utleier har større krav til utvasking nå enn da jeg tok over, fordi huset nå skal selges.

Anonymous poster hash: bf045...2c9

Lenke til kommentar

Flyttevask – hva skal vaskes?

Bruk den artikkelen som en veiledning.

Vasket du svært dårlig i første omgang?

Overlevering av boligen i samme stand som da du startet leieforholdet burde vel være tilstrekkelig? (Kun sunt bondevett og personlig mening.) Kan utleier dokumentere dårlig utvask? Om utleier prøver seg her vil vel vedkommende neppe eskalere saken om du skulle nekte.

Utleier kan ikke overfakturere fordi vedkommende er sur.

 

Lenke til kommentar
Gjest bf045...2c9
^fmj skrev (14 minutter siden):

Flyttevask – hva skal vaskes?

Bruk den artikkelen som en veiledning.

Vasket du svært dårlig i første omgang?

Overlevering av boligen i samme stand som da du startet leieforholdet burde vel være tilstrekkelig? (Kun sunt bondevett og personlig mening.) Kan utleier dokumentere dårlig utvask? Om utleier prøver seg her vil vel vedkommende neppe eskalere saken om du skulle nekte.

Utleier kan ikke overfakturere fordi vedkommende er sur.

 

Har tatt alt som er på den linken faktisk, borsett fra feiing av veranda. Hadde tenkt å gjøre dette, men den nye kosten min knakk i skaftet. Men fikk ikke klage på at verandaen ikke var kostet, det er jo også en 10 min jobb maks.

Vil ikke si at jeg hadde vasket svært dårlig i første omgang nei. Var noen ting jeg hadde oversett eller tatt litt lett på, men 30 av timene var før dette.

Anonymous poster hash: bf045...2c9

Lenke til kommentar
Gjest bf045...2c9
remasteredNew skrev (10 minutter siden):

Sjekk kontrakt.

Det står bare at huset skal være i "rengjort stand".

Anonymous poster hash: bf045...2c9

Lenke til kommentar
Gjest bf045...2c9

Jeg skrev feil i første post, gulvet ble godkjent av utleier, men ikke veggene. Altså vegger, tak, bad og kjøkken ble ikke godkjent.

Anonymous poster hash: bf045...2c9

Lenke til kommentar
Gjest bf045...2c9 skrev (3 timer siden):

Jeg skrev feil i første post, gulvet ble godkjent av utleier, men ikke veggene. Altså vegger, tak, bad og kjøkken ble ikke godkjent.

Anonymous poster hash: bf045...2c9

Hva I alle dager, vaske vegger og tak? Er jo helt urimelig! Hadde proff utvask av en leilighet jeg solgte nettopp, vasket såklart ikke vegger å tak.

Slike ting males når det har gått så lang tid at de er dekket av skit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Hva I alle dager, vaske vegger og tak? Er jo helt urimelig! Hadde proff utvask av en leilighet jeg solgte nettopp, vasket såklart ikke vegger å tak.

Slike ting males når det har gått så lang tid at de er dekket av skit.

Usikker på om du er seriøs. Vegger og tak skal selvfølgelig vaskes. At du har har hatt brukt et "proft" rengjøringsbyrå er på ingen måte noen garanti for at vaskingen er profesjonelt utført. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (3 minutter siden):

Usikker på om du er seriøs. Vegger og tak skal selvfølgelig vaskes. At du har har hatt brukt et "proft" rengjøringsbyrå er på ingen måte noen garanti for at vaskingen er profesjonelt utført. 

 

Har aldri hørt om noen som vasker tak ved salg eller utflytting av leiebolig. Ingen av mine leietakere har gjort det heller. Å vaske tak er ett risiko prosjekt, det blir fort skjolder og stygt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Har aldri hørt om noen som vasker tak ved salg eller utflytting av leiebolig. Ingen av mine leietakere har gjort det heller. Å vaske tak er ett risiko prosjekt, det blir fort skjolder og stygt. 

Jeg tviler ikke på at det er et mindretall som faktisk gjør det, det er ikke dermed sagt at man ikke skal kunne forvente det.

På veldig generelt grunnlag vil jeg si at mange mennesker rett og slett ikke vet hva skikkelig rent betyr. Dermed heller jeg dessverre mot å tro at TS antakelig ikke har vasket godt nok. Hvor mange timer man har brukt er ikke så veldig relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (4 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at det er et mindretall som faktisk gjør det, det er ikke dermed sagt at man ikke skal kunne forvente det.

På veldig generelt grunnlag vil jeg si at mange mennesker rett og slett ikke vet hva skikkelig rent betyr. Dermed heller jeg dessverre mot å tro at TS antakelig ikke har vasket godt nok. Hvor mange timer man har brukt er ikke så veldig relevant.

Evt så forventer du bare over snittet, som lenket artikkel over også tilsier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Sjokolade1 said:

Vegger og tak skal selvfølgelig vaskes.

Hvordan vil du vaske gipsplater uten å ødelegge de?  Må i så fall være helt sikker på at der har blitt brukt baderomsmaling.  Ville definitivt ikke prøvd meg på det; har gjort det feilen på mindre pletter tidligere og måtte male over etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja såklart, er det en flekk på veggen så vasker en flekken vekk. Men én vasker ikke vegger og tak uten at det er skit som må vekk. Som det også står.

Dette var altså dit første svar i tråden:

"Hva I alle dager, vaske vegger og tak? Er jo helt urimelig! Hadde proff utvask av en leilighet jeg solgte nettopp, vasket såklart ikke vegger å tak.

 

Slike ting males når det har gått så lang tid at de er dekket av skit."

 

Er det ikke rimelig å anta at vegger og tak i TS sitt tilfellet er møkkete, ettersom det er påpekt at de ikke er rene?

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (Akkurat nå):

Dette var altså dit første svar i tråden:

"Hva I alle dager, vaske vegger og tak? Er jo helt urimelig! Hadde proff utvask av en leilighet jeg solgte nettopp, vasket såklart ikke vegger å tak.

 

Slike ting males når det har gått så lang tid at de er dekket av skit."

 

Er det ikke rimelig å anta at vegger og tak i TS sitt tilfellet er møkkete, ettersom det er påpekt at de ikke er rene?

Da sier en ofte veggen på X lokasjon har skit på seg. Å si generelt sett at vegger må vaskes mener jeg er alt for mye å be om. Men å peke til områder, ingen problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...