Gå til innhold

koblingsklemme der flere ledninger må igjennom


Anbefalte innlegg

har 0,75 ledninger som må kobles i hop, og stoppe et sted. Jeg ser det er loddet i brikken. 

Hvilke koblingsklemmer finnes for minst 5 ledninger som må finne hverandre. 

Ene ledningen har 4 stykker 0,75 størrelse ledning. hvit, gul, grønn og svart. 

Den andre kun to, svart og rød. 

300V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (7 timer siden):

ledningen jeg har ser jeg de fire-fem ledningene skal knyttes til sammen med et "molpunkt"/ "stoppested". Der er dem blitt loddet sammen til ett. noen skal og på andre loddepunktet skal to av ledninger videre til å bli kontakt. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (18 timer siden):

hva betyr solid core?

så lenge jeg finner de riktige produktene så vil det være bra. 

Det handler om strøm, ledning og skjøte. Det er to punkter som må møtes og endes. Hvilke produkt kan jeg finne der jeg kan samle 4 ledninger til et punkt, eller kan jeg ha dem være for seg? da vil jo produktet fra elektro importen fungere. 

Lenke til kommentar
Chris93 skrev (21 minutter siden):

Det er ingen som skjønner forklaringene dine. Legg ved bilder

Produktene som sedsberg linket brukes til å koble sammen ledere.

Men for å være ærlig når du spør som du gjør og forklarer som du gjør og i førsteposten nevner 300 V blir jeg skremt

vet du hva ledning er? 0,75 størrelse?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 timer siden):

hva betyr solid core?

så lenge jeg finner de riktige produktene så vil det være bra. 

Det handler om strøm, ledning og skjøte. Det er to punkter som må møtes og endes. Hvilke produkt kan jeg finne der jeg kan samle 4 ledninger til et punkt, eller kan jeg ha dem være for seg? da vil jo produktet fra elektro importen fungere. 

Solid core er det samme som helkjerne. Altså at lederen er bare en metall tråd. I motsetning til flertrådet der mange tynne tråder er flettet sammen til en leder.

En slik Wago det ble linket til kobler sammen opp til 5 ledere (Wago 221-415 5-Leder Transparent 5stk | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no))

Det er elektrisk det samme som å koble (lodde) de 5 ledningene sammen. Er du 100% sikker på at de er loddet i samme punkt.

 

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (50 minutter siden):

Det er elektrisk det samme som å koble (lodde) de 5 ledningene sammen. Er du 100% sikker på at de er loddet i samme punkt.

ja, jeg er 100% sikker de er loddet til samme punkt. Jeg har kontakten fremfor meg. I helhet er det to ledninger som går ut ene siden av boks, og andre siden en.

Fra en siden med en ledning er det (rød og svart) inne i ledningen. På andre siden går det ut en ledning med fargene (hvit, gul, grønn og svart), andre ledningen (rød og svart). 

Inne i boksen møter hvit og svart - rød og svart. 

Samt inne i boksen blir de to ledningene på en siden sammenføyd inne i boksen ved at gul og svart loddes med ledning nummer 2 (begge fra samme side) med  (gul, rød, svar og grønn)

hvis en slik wago vill fungere til dette formålet så er det jo supert, da er jo saken løst. 

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (6 timer siden):

ja, jeg er 100% sikker de er loddet til samme punkt. Jeg har kontakten fremfor meg. I helhet er det to ledninger som går ut ene siden av boks, og andre siden en.

Fra en siden med en ledning er det (rød og svart) inne i ledningen. På andre siden går det ut en ledning med fargene (hvit, gul, grønn og svart), andre ledningen (rød og svart). 

Inne i boksen møter hvit og svart - rød og svart. 

Samt inne i boksen blir de to ledningene på en siden sammenføyd inne i boksen ved at gul og svart loddes med ledning nummer 2 (begge fra samme side) med  (gul, rød, svar og grønn)

hvis en slik wago vill fungere til dette formålet så er det jo supert, da er jo saken løst. 

 

Helt umulig og forstå hva du mener uten at vi får en skisse eller et bilde, samt en forklaring på hva denne enheten gjør. Er det en voltregulator?

Du sier at rød møter svart. Hvis du her mener at disse er koblet sammen, så finner jeg dette lite trolig da det er stor sannsynlighet for at dette er pluss og minus. Å koble disse sammen vil i de fleste tillfeller gi kortslutning. 

Bare gjetning ut fra hva du skriver, men slik jeg har forstått så langt så er det 300V AC inn og DC med en gitt spenning ut?

I så tillfelle vil jeg anta enden med rød og sort er DC ut, og de fire andre ledningene er 3 -fas inn? 

Lenke til kommentar

Legg sammen to og to, Bjerknez.

Det er ikke 3-fas, antageligvis er det lavspent og bak en normal strømforsyning. Det er noe mer inni her som stamkunde ikke vil / evner å se. Det skal være enkelt, og hva er vel enklere enn å bare koble alt sammen og satse på at det går greit?

Jeg tipper det går galt om stamkunde knoter på videre helt på egen hånd. Feil sammenkobling her vil gi problemer, i beste fall vil det ikke fungere. Kjangsen for følgeskader dersom dette gjøres feil er tilstede,

stamkunde skrev (På 8.5.2022 den 14.10):

20220508_140739.jpg

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (1 time siden):

Legg sammen to og to, Bjerknez.

Det er ikke 3-fas, antageligvis er det lavspent og bak en normal strømforsyning. Det er noe mer inni her som stamkunde ikke vil / evner å se. Det skal være enkelt, og hva er vel enklere enn å bare koble alt sammen og satse på at det går greit?

Jeg tipper det går galt om stamkunde knoter på videre helt på egen hånd. Feil sammenkobling her vil gi problemer, i beste fall vil det ikke fungere. Kjangsen for følgeskader dersom dette gjøres feil er tilstede,

Tror jeg blandet litt en annen post jeg leste her inne... 😏

Så se bort fra det jeg skrev om 3-fas. 

Ellers er jeg enig med deg. Har kan det skje mye galt. Regner med det er lavspent ja, så man dør jo ikke akkurat. vertfall ikke av støt. Større sjans for å dø i en brann. men som oftest slipper man bare ut "the magic smoke".

Lenke til kommentar

Om du setter opp en oversikt over koblingene så kan det være lettere å se om oppkoblingen er rett:

(dette er bare et eksempel)

ledning1
|-- rød
|-- svart

ledning2
|-- hvit
|-- gul
|-- grønn
|-- svart

ledning3
|-- rød
|-- svart

sammenkobling1
|-- ledning1.svart
|-- ledning2.svart
|-- ledning3.svart

sammenkobling2
|-- ledning1.rød
|-- ledning3.rød

sammenkobling3
|-- ledning2.hvit
|-- ledning2.gul
|-- ledning2.grønn
|-- ledning2.svart

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 timer siden):

Om du setter opp en oversikt over koblingene så kan det være lettere å se om oppkoblingen er rett:

(dette er bare et eksempel)

ledning1
|-- rød
|-- svart

ledning2
|-- hvit
|-- gul
|-- grønn
|-- svart

ledning3
|-- rød
|-- svart

sammenkobling1
|-- ledning1.svart
|-- ledning2.svart
|-- ledning3.svart

sammenkobling2
|-- ledning1.rød
|-- ledning3.rød

sammenkobling3
|-- ledning2.hvit
|-- ledning2.gul
|-- ledning2.grønn
|-- ledning2.svart

ledning 1:

|-- rød

|-- svart

ledning2:

|-- svart

|-- gul

|-- hvit

|-- grønn

sammenkobling1:

|-- ledning2. hvit

|-- ledning2.svart

Sammenkobling2:

|-- ledning2.gul

|-- ledning2.grønn

|-- ledning1.rød

|-- ledning1.svart

Ledning3 fortsetter videre og starter fra sammenkobling1:

ledning3 utgjør da:

|-- ledning1.svart

|-- ledning1.rød

 

 

 

 

Endret av stamkunde
skrev ledning gul to ganger som ble feil fremstilt
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Om du setter opp en oversikt over koblingene så kan det være lettere å se om oppkoblingen er rett:

(dette er bare et eksempel)

ledning1
|-- rød
|-- svart

ledning2
|-- hvit
|-- gul
|-- grønn
|-- svart

ledning3
|-- rød
|-- svart

sammenkobling1
|-- ledning1.svart
|-- ledning2.svart
|-- ledning3.svart

sammenkobling2
|-- ledning1.rød
|-- ledning3.rød

sammenkobling3
|-- ledning2.hvit
|-- ledning2.gul
|-- ledning2.grønn
|-- ledning2.svart

ikke spør meg hvorfor plutselig rød starter fra sammenkobling1 plutselig. Men det er sånn det er gjort her. 

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 timer siden):

ledning 1:

|-- rød

|-- svart

ledning2:

|-- svart

|-- gul

|-- hvit

|-- grønn

sammenkobling1:

|-- ledning2. hvit

|-- ledning2.svart

Sammenkobling2:

|-- ledning2.gul

|-- ledning2.grønn

|-- ledning2-gul

|-- ledning1.rød

|-- ledning1.svart

Ledning3 fortsetter videre og starter fra sammenkobling1:

ledning3 utgjør da:

|-- ledning1.svart

|-- ledning1.rød

Merk at i hver ledning kan det være flere isolerte ledere hver merket med en farge.

Hver sammenkobling kobler alle lederene som blir listet opp under den sammenkoblingen sammen (elektrisk forbindelse).

En slik beskrivelse kan beskrive både hvordan det fysisk er koblet opp, men kan også listes opp forenklet til hvordan det logisk set er koblet (opplisting av hvilke ledinginger som er elektrisk koblet sammen). 

Jeg vil prøve å rette oppsettet av oversikten. Spørsmålet jeg har er hvor ledning3.svart og ledning3.rød er koblet. Alle sammenkoblinger må være nevnt i en sammenkoblingsliste. leding3 er ikke nevnt i Sammenkobling1, så jeg har lagt til to nye egne sammenkoblinger, en for ledning3.svart, og en for ledning3.rød.

ledning1:

|-- rød

|-- svart

ledning2:

|-- svart

|-- gul

|-- hvit

|-- grønn

ledning 3:

|-- rød

|-- svart

sammenkobling1:

|-- ledning2. hvit

|-- ledning2.svart

Sammenkobling2:

|-- ledning2.gul

|-- ledning2.grønn

|-- ledning2-gul   (Om dette er ledning2.gul så de den nevnt to linjer opp, og det gir ikke mening å koble den samme to ganger)

|-- ledning1.rød

|-- ledning1.svart (advarsel svart koblet til rød)

Sammenkobling3: (jeg antar her at ledning3.svart har elektrisk forbindelse med leding1.svart)

|-- ledning1.svart

|-- ledning3.svart

Sammenkobling4: (jeg antar her at ledning3.rød har elektrisk forbindelse med leding1.rød)

|-- ledning1.rød

|-- ledning3.rød

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...