Gå til innhold

Kina gjenåpner kullgruver og fjerner skatt på kullimport: Svekker klimamål


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (4 minutter siden):

Ja for det er ikke andre situasjoner i verden i dag som påvirker energi og matkrise, det må liksom bare være det grønne skiftet?

Skrev jeg at det ikke også var andre årsaker? Men økende matpriser begynte lenge før krigen i Ukraina. Det grønne skiftet er hovedårsaken. Derfor vil det grønne skiftet stoppe av seg selv - folk vil ikke finne seg i alle konsekvensene av sterkt økende energipriser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Yessmann said:

Skrev jeg at det ikke også var andre årsaker? Men økende matpriser begynte lenge før krigen i Ukraina. Det grønne skiftet er hovedårsaken. Derfor vil det grønne skiftet stoppe av seg selv - folk vil ikke finne seg i alle konsekvensene av sterkt økende energipriser.

Tror folk ikke finner seg i at de utfordringene vi føler i dag blir en million gnager verre når matmangel og vannmangel pga vår rovdrift av våre ressurser. Ble blandt annet publisert rapport bare for noen få dager siden som pekte på at store deler av verden vil oppleve ekstrem tørke allerede i 2050 pga vår manglende evne til å forta det grønne skiftet.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 9.5.2022 den 8.43):

@elysium74 Det høres ut som du har bodd under en stein og ikke sett livsløpsanalyser på hverken solceller eller batterier. Du er på bærtur.

Solceller:

1867551949_Solcelleenergiinvestmentvsreturn.gif.79417f80fc6b958ddeed54fc0850a326.gif

Hele biler:

1972814613_Batteryinvestmentvsreturn.jpg.a6ee57334c8fd36b32c11fa2aee8ea9e.jpg

Elysium74 er nok inne på noe her, dessverre! Man skal være i overkant entusiastisk for ikke å se realitetene med den aksellererende energibruken for å redusere CO2-utslippene. Vi er svært langt unna utslippsfrie batterier enda. Figurene som vises har noen forutsetninger, og forutsetningene er så langt ukjente. En klimanøytral bil er forventet tidligst i 2030 sier Polestar. Og det forutsetter utslippsfri energi i hele kjeden, og NorthVolt gjenbruksbatterier.. Batteribilgevinsten er avhengig av svært mye, men viktigst er det å sammenligne de reelle utslippene i sanntid. Det er nå utslippene skal reduseres, men levetidsanalysene er håp og tro som i tillegg er umulig å generalisere.https://www.theguardian.com/business/2022/may/10/electric-car-battery-shortage-looms-in-2025-warns-stellantis-boss

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (45 minutter siden):

Elysium74 er nok inne på noe her, dessverre! Man skal være i overkant entusiastisk for ikke å se realitetene med den aksellererende energibruken for å redusere CO2-utslippene. Vi er svært langt unna utslippsfrie batterier enda. Figurene som vises har noen forutsetninger, og forutsetningene er så langt ukjente.

Det stemmer ikke. Solceller og elbiler gir lavere utslipp enn sine konkurrenter. Det gir netto lavere utslipp. Altså riktig vei.

NERVI skrev (46 minutter siden):

En klimanøytral bil er forventet tidligst i 2030 sier Polestar.

Den klimanøytraliteten blir nok kraftig grønnvasket ved å motregne faktiske utslipp på kreative måter. For å komme til null utslipp (LCO) så må man be folk droppe en hver form for transport og heller jobbe hjemmefra og slutte å konsumere mat og varer. Null utslipp er en utopi enn så lenge målet er å leve. Men nå trenger heller ikke null utslipp LCO. Vi trenger reduserte utslipp og der kan du lese ut fra grafene at både solceller og elbiler gjør den jobben og framgangen svært godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Det stemmer ikke. Solceller og elbiler gir lavere utslipp enn sine konkurrenter. Det gir netto lavere utslipp. Altså riktig vei.

Den klimanøytraliteten blir nok kraftig grønnvasket ved å motregne faktiske utslipp på kreative måter. For å komme til null utslipp (LCO) så må man be folk droppe en hver form for transport og heller jobbe hjemmefra og slutte å konsumere mat og varer. Null utslipp er en utopi enn så lenge målet er å leve. Men nå trenger heller ikke null utslipp LCO. Vi trenger reduserte utslipp og der kan du lese ut fra grafene at både solceller og elbiler gjør den jobben og framgangen svært godt.

Jo, man må jo også sammenligne batteribiler med biler med de høyeste utslippene og tilstrekkelig årlig kjørelengde for at utslippsgevinsten er innen rekkevidde de første 5 år. Er det ca. 12.000 km/år som er snitt? Asiaproduksjonens utslipp må jo hentes inn!

Som sagt så er det i nåtid man må redusere utslipp, og ikke øke utslippene med tanke på større reduksjon om et 10-år. Det er jo ikke slik det fungerer med den lange karbonsykelen, og heller ikke den korte.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Jo, man må jo også sammenligne batteribiler med biler med de høyeste utslippene og tilstrekkelig årlig kjørelengde for at utslippsgevinsten er innen rekkevidde de første 5 år. Er det ca. 12.000 km/år som er snitt? Asiaproduksjonens utslipp må jo hentes inn!

Som sagt så er det i nåtid man må redusere utslipp, og ikke øke utslippene med tanke på større reduksjon om et 10-år. Det er jo ikke slik det fungerer med den lange karbonsykelen, og heller ikke den korte.

Man regner med at elbilens totale utslipp fra vugge til grav er likt som en ice-bils utslipp frem til begge biler når rundt 40 K km. Deretter vil icebilen fortsette å slippe ut avgasser fra forbrenningen, mens elbilen deretter er som ren å betrakte, forutsatt samme totale kjørelengde som man forutsatte i sammenligningen. Lengre kjørelengde, så er det stort sett utslippet i forbindelse med elektrisitetsproduksjonen som man har for en elbil.

https://www.klikk.no/motor/bil/elbil/elbil-klima-sa-mange-kilometer-ma-du-kjore-for-elbilen-er-like-miljovennlig-som-en-fossilbil-6813209

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...