Gå til innhold

AMD Zen 4 7000 serie.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres mer ut som du er gjennomsnittlig hvis du venter 6 år. Jeg trenker mer i retning de som står klar hver lanseringsdag.

Det er flere nivå også. Noen kaster seg på hver betabios og andre oppdaterer sjelden. Ei tredje gruppe oppdaterer aldri bios eller først når de må.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Om systemet er stabilt så er oppdatering av bios noe jeg sjelden gjør, X570 hovedkortet jeg hadde var jeg kanskje innom en gang i året å sjekket om det var noe nytt å installerte om det var. Med X670E Hero hovedkortet jeg har nå har jeg vært innom flere ganger i uka å sjekke etter nye bioser siden det er så mye rar oppførsel fra systemet. Post og memory learning er tydligvis svært vanskelig å få til på denne genrasjonen.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Om systemet er stabilt så er oppdatering av bios noe jeg sjelden gjør, X570 hovedkortet jeg hadde var jeg kanskje innom en gang i året å sjekket om det var noe nytt å installerte om det var. Med X670E Hero hovedkortet jeg har nå har jeg vært innom flere ganger i uka å sjekke etter nye bioser siden det er så mye rar oppførsel fra systemet. Post og memory learning er tydligvis svært vanskelig å få til på denne genrasjonen.

Merkelig, jeg har ikke noe problemer med post eller memory learning på mitt Asus TUF Gaming x670E-PLUS Wifi.
Jeg kjører Corsair Vengeance 6000Mhz brikker med EXPO på og selv når jeg tar strømmen på pcen, så booter den fort opp igjen når jeg skrur den på igjen.

Den kjørte selvsagt memory learning første gangen jeg bootet systemet etter å ha bygd det.

Lenke til kommentar
Cappo skrev (12 minutter siden):

Merkelig, jeg har ikke noe problemer med post eller memory learning på mitt Asus TUF Gaming x670E-PLUS Wifi.
Jeg kjører Corsair Vengeance 6000Mhz brikker med EXPO på og selv når jeg tar strømmen på pcen, så booter den fort opp igjen når jeg skrur den på igjen.

Den kjørte selvsagt memory learning første gangen jeg bootet systemet etter å ha bygd det.

Ja jeg vet ikke lenger, her kjører systemet memory learning på hver eneste bootup, Asus Crosshair X670E Hero, Trident Z5 Neo 6000mhz 2x32gb og 7950X3D. Om jeg skrur av memory learning i bios så går jeg til bluescreen ved bootup og har fått Windows korruptet 2 ganger. Et annet rart problem jeg har er at ved "programstyrt restart" eksempelvis om jeg gjør endringer i Ryzen Master som krever restart så blir jeg stuck på post code 48 frem til jeg gjør en manuell restart hvor da PCen vil prøve å boote up i safe mode. Det har vært den mest frustrerende PC builden jeg har hatt, til tross for at jeg er relativt vandt med å være på the cutting edge når det kommer til nye og lite utprøvde plattformer.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Du får ikke til å hive inn en 5600X/5800X3D og strekke det litt til? 1080Ti er heller ikke så ille, i alle fall ikke på 1080/1440P.  Med mindre du har tenkt på 4080/90 så er ikke mellomklasse 40-serie allverden å sikte etter for 9-12k. Jeg tipper de må gjøre noe med mellomklasse i neste generasjon skjermkort om ikke lufta skal gå helt ut av ballongen. 4070 Ti er energieffektive kort i forhold til 3090 /Ti, men hvis man har kort fra før så smaker ikke ytelsen all verden. Ikke at jeg påstår at 1080 Ti henger med i alle spill, men det er heller ikke sjanseløst i annet en CyberPunk 2077 og diverse. 4090 er nice det og jeg ville ikke ha vært foruten, men var det verdt all knotingen og strevet med å få tak i PSU med ATX3.0 og kabler til Seasonic Prime, jeg er ikke helt sikker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at jeg har lyst å oppgradere er at jeg har en bug som jeg ikke blir kvitt. (som jeg har hatt siden maskinen var ny i 2017 med oprinnelig ryzen 1700x).

Noen spill krasjer/slutter å kjøre uten blåskjerm eller andre feilmeldinger. Men det skjer så sjelden og tilfeldig at det er vanskelig å feilsøke. Det kan skje kanskje en gang i uken, eller måneden, så plutselig 3 ganger på en dag.

Har mistenkt minneproblemer, men kan kjøre minnetester uendelig uten problemer, og har prøvd to forskjellige minnesett. Har også reinstallertt OS. Har testet med annet grafikkort, annen PSU og prosessor (siden jeg oppgraderte til 3600x og problemet forsatte). Og allverdens forskjellige drivere.

Så må være et kompatibilitetsproblem en plass, eller feil på hovedkort eller SSD. Heller vel mest mot problemer med HK/kompatibiltet mot minne. kjører per i dag et 2 x 16Gb G-skill samsung B-die 3200MHz kit, andre settet jeg har prøvd er ett 2 x 16 Gb Hyperx 2400MHzkit (hynix c die?).

Ble ganske OT, men ytelsen er egentlig god nok til mitt bruk enda. Tyngste spillet jeg spiller nå er Hogwarts legacy. Så ikke travelt sånt sett.

 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Litt av grunnen til at jeg har lyst å oppgradere er at jeg har en bug som jeg ikke blir kvitt. (som jeg har hatt siden maskinen var ny i 2017 med oprinnelig ryzen 1700x).

Noen spill krasjer/slutter å kjøre uten blåskjerm eller andre feilmeldinger. Men det skjer så sjelden og tilfeldig at det er vanskelig å feilsøke. Det kan skje kanskje en gang i uken, eller måneden, så plutselig 3 ganger på en dag.

Har mistenkt minneproblemer, men kan kjøre minnetester uendelig uten problemer, og har prøvd to forskjellige minnesett. Har også reinstallertt OS. Har testet med annet grafikkort, annen PSU og prosessor (siden jeg oppgraderte til 3600x og problemet forsatte). Og allverdens forskjellige drivere.

Så må være et kompatibilitetsproblem en plass, eller feil på hovedkort eller SSD. Heller vel mest mot problemer med HK/kompatibiltet mot minne. kjører per i dag et 2 x 16Gb G-skill samsung B-die 3200MHz kit, andre settet jeg har prøvd er ett 2 x 16 Gb Hyperx 2400MHzkit (hynix c die?).

Ble ganske OT, men ytelsen er egentlig god nok til mitt bruk enda. Tyngste spillet jeg spiller nå er Hogwarts legacy. Så ikke travelt sånt sett.

 

Prøv OCCT sin stresstest, large med AVX2 uten extreme huket av

Lenke til kommentar

Prisen har økt 20-45.36% på attraktive AM4-kort, feks Dark Hero, omtrent samtidig som det er kjent at AM5 tar fyr. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller om det er en sammenheng.

image.png.e498cdab8e994c75d673310ddca05097.png

Antallet gikk ned fra ca 86 kort til 69 og prisen tok et kraftig byks. Proshop har igjen 1 kort til 4597 kr. Ingen status på fjernlager grunnet kort i lager.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

ASUS X670E/B650 Series NEW Beta BIOS Update

1) Improve System Performance - limit Ryzen master SOC upper limit to 1.3v for X3D.


ROG CROSSHAIR X670E HERO Beta Bios 1303


ROG CROSSHAIR X670E GENE Beta Bios 1303


ROG CROSSHAIR X670E EXTREME Beta Bios 1303



ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI Beta Bios 1303


ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI Beta Bios 1303


ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI Beta Bios 1303


ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI Beta Bios 1413



TUF GAMING X670E-PLUS Beta Bios 1413

TUF-GAMING-X670E-PLUS-ASUS-1413.7z

 
drive.google.com drive.google.com


TUF GAMING X670E-PLUS WIFI Beta Bios 1413



PROART X670E CREATOR WIFI Beta Bios 1303



ROG STRIX B650-A GAMING WIFI Beta Bios 1413


ROG STRIX B650E-E GAMING WIFI Beta Bios 1413


ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI Beta Bios 1413


ROG STRIX B650E-I GAMING WIFI Beta Bios 1413



TUF GAMING B650M-PLUS Beta Bios 1413

TUF-GAMING-B650M-PLUS-ASUS-1413.7z

 
drive.google.com drive.google.com


TUF GAMING B650M-PLUS WIFI Beta Bios 1424



PROART B650-CREATOR Beta Bios 1303

ProArt-B650-CREATOR-ASUS-1303.7z

 
drive.google.com drive.google.com
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...