Gå til innhold

[Løst] Eksternt batteri til UPS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

800W er mye og be et 24V batteri om. Spesielt over tid. Det betyr at det går rundt 30 ampere fra batteriet inn til UPS for at den skal kunne gi 220V og 3 ampere ut. (Veldig kjapp hoderegning, så ikke helt nøyaktig). 

Alt jeg kan si der er at jeg må stole på at APC vet hva de driver med. Jeg bare siterer tallene de oppgir.

Hvis strømmen går mens jeg bruker maskinen så lar jeg ting gå på batteri i rundt 8 minutter før jeg enten slår maskinen av manuelt eller strømmen kommer tilbake.

Ved vanlig bruk trekker systemet rundt 150 Watt (~250+ Watt når jeg sitter å spiller). Går strømmen om natten så er lasten rundt 50 Watt. Jeg driver ikke med mining, men jeg lar maskinen gå 24/7.

Både strømmen og nettspenningen er veldig stabil der jeg bor, og strømmen blir borte uten forvarsel (f.eks. melding om arbeid på nettet) kun en håndfull ganger i året, og blir sjelden lenge borte (stort sett kun noen få minutter).
PC-en er kostbar, så jeg bruker en UPS bare som en ekstra sikkerhet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så belaster du det orginale batteriet ganske heftig. 250ish watt betyr at du trekker over 10 ampere konstant fra batteriet under spilling. Et batteri med større kapasitet (gjerne 2stk 24V i parallell) fordeler strømtrekket enn del og gjør at du også kan gå ned litt i kabeltykkelse fra hvert batteri. 
 

men med to 24 v batterier begynner jo riggen og bli rimelig stor allerede.... 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Et batteri med større kapasitet (gjerne 2stk 24V i parallell) fordeler strømtrekket enn del og gjør at du også kan gå ned litt i kabeltykkelse fra hvert batteri.

Hvilket er også antageligvis det enkleste (og klart billigeste) å gjennomføre, nemlig å koble sammen de 2 OEM batteriene som jeg nå allerede har for dobbel kapasitet.

Et bilbatteri / større batteri er som sagt bare den ville ideen jeg hadde. Jeg skjønner nå det vil være mulig å gjennomføre, men basert på det jeg har fått vite i denne tråden så føler jeg risiko, og antageligvis også kostnad, ikke vil gjøre det verdt å sjanse på.

EDIT:
Plassmessig spiller dimensjonene ingen rolle. Jeg har plass på skrivebordet, og det vil bære vekten av et 30 kilo batteri uten problemer. Har bygget det selv, og bærerammen er laget i 48x98mm (2"x4") konstruksjonsvirke, med 30mm heltre bjørketopplater. Jeg kan gå på det uten et knirk.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Hvilket er også antageligvis det enkleste (og klart billigeste) å gjennomføre, nemlig å koble sammen de 2 OEM batteriene som jeg nå allerede har for dobbel kapasitet.

Et bilbatteri / større batteri er som sagt bare den ville ideen jeg hadde. Jeg skjønner nå det vil være mulig å gjennomføre, men basert på det jeg har fått vite i denne tråden så føler jeg risiko, og antageligvis også kostnad, ikke vil gjøre det verdt å sjanse på.

Skal dette brukes innendørs og også om natten, så ville jeg ikke gjort noe som helst om jeg var deg. Det er mye strøm som gårgjennom disse kablene, selv i idle når du sover. Varmgang i kabler og elektronikk som kan svikte samt evt. knallgass etc. skal man ikke leke med. Hadde det vært i garasjen hadde det vært litt annerledes, men ikke inne i huset. Det blir rett og slett for mye strøm til å kunne leke med og skulle skaden oppstå, så får du neppe fullt utbytte på forsikringen. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 minutter siden):

Derfor UPS-er ofte har ganske store krav til batterier. Med større batterier blir ikke dette så farlig selvsagt.

Ja, ut fra kunnskapen jeg har forstått TS har rundt dette, så ville jeg nok skrinlagt dette prosjektet, av de grunner jeg forklarer i min forrige post. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Skal dette brukes innendørs og også om natten, så ville jeg ikke gjort noe som helst om jeg var deg. Det er mye strøm som gårgjennom disse kablene, selv i idle når du sover.

Det har stått på skrivebordet mitt siden 2011, da jeg kjøpte UPS-en. Dette vil være batteribytte nummer 2. UPS-en har stått åpen og luftig, etter produsentens anbefalinger hele tiden.

Hvis det er slik fare for gass, og større risiko slik jeg allerede kjører ting, vil det da spille noen rolle om jeg kobler sammen 2 orignal batterier og har de eksternt hvis det er bedre for batteriene?

EDIT:
Som jeg sa tidligere, så kommer ikke jeg til å koble sammen noe som helst på egenhånd. Jeg skal snakke med noen på det lokale verkstedet som kan elektronikk, og betale for å få laget kabler og koblinger i riktig dimensjon.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (Akkurat nå):

Det har stått på skrivebordet mitt siden 2011, da jeg kjøpte UPS-en. Dette vil være batteribytte nummer 2. UPS-en har stått åpen og luftig, etter produsentens anbefalinger hele tiden.

Hvis det er slik fare for gass, og større risiko slik jeg allerede kjører ting, vil det da spille noen rolle om jeg kobler sammen 2 orignal batterier og har de eksternt?

Det meste fungerer greit helt til det ikke gjlr det lenger :) 

Men jeg hadde stolt mer på enheten om den ikke ble fiklet med. Den har nok trolig noen sikkerhetsmekanismer som slår ut hvis noe skulle skje. Nye batterier kan fort kødde til en del. Tror jeg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Det meste fungerer greit helt til det ikke gjlr det lenger :) 

Men jeg hadde stolt mer på enheten om den ikke ble fiklet med. Den har nok trolig noen sikkerhetsmekanismer som slår ut hvis noe skulle skje. Nye batterier kan fort kødde til en del. Tror jeg. 

Ja, jeg hadde 2 identiske UPS-er, og den ene har allerede blitt byttet ut (intern feil, for nytt batteri nektet å ta lading).
Og jeg tror min enhet også allerede synger på siste vers rent levetidsmessig. Men en ny enhet ville koste 4 ganger mer enn et batteri, så jeg ville bare undersøke muligheten for lengre levetid på det jeg allerede har.

Jeg har nå bestemt meg for å slå fra meg ideen om bilbatteri. Nå lurer jeg på muligheten for å koble sammen de 2 batteriene fra produsenten som jeg har, og ha de eksternt med en ekstra kabelbit i passende dimensjon.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg hadde 2 identiske UPS-er, og den ene har allerede blitt byttet ut (intern feil, for nytt batteri nektet å ta lading).
Og jeg tror min enhet også allerede synger på siste vers rent levetidsmessig.

Jeg har nå bestemt meg for å slå fra meg ideen om bilbatteri. Nå lurer jeg på muligheten for å koble sammen de 2 batteriene fra produsenten, og ha de ekstern med en liten kabelbit i passende dimensjon.

Inne i disse UPS'ene beregnet for innebruk tror jeg det finnes en del elektronikk som skal redde katastrofer fra å skje. Det sitter chipper som måler spenning og det er nok følere på det meste. Når du kobler til to batterier skal det ikke mye til for å fucke opp den indre kretsen tror jeg. Mye som kan gå galt her. Eller så kan det gå helt utmerket. Problemet er at man vet liksom aldri... 

Lenke til kommentar

Moro å lese 'ekspertene' som TROR og uttaler seg på det grunnlaget alene. Jeg har utdannelse innen elektro / elektronikk og har jobbet med dette i (min) en mannsalder allerede. I tillegg har jeg hele 4 ups'er oppe i nettet her hjemme, alle i normale oppholdsrom. 
Disse ups'ene er av fabrikat BlueWalker (etter siste utskifting) og er 'online'.
Jeg legger merke til en ting med disse, de har alle 4 et eget kapittel i bruksanvisningen som omhandler bruk av eksterne batterier, noe jeg ser som helt normalt og ukomplisert. Jeg har ikke benyttet muligheten da jeg har nok kapasitet på mine ups'er, men som sagt er dette absolutt en normal løsning for å forlenge backup-tiden litt.

En felle noen her går i: om du har ekstra batterikapasitet så betyr det selvsagt IKKE at strømmen du kan trekke blir større! Det betyr altså at det ikke KAN gå ufattelige strømmer ved bruk av (store) ekstrabatterier. Dog er det selvsagt logisk å beregne kabel-tversnitt som kompenserer for eventuell lengre kabel da spenningsfallet har betydning. Skal eksterne batterier benyttes så må disse ha LIK spenning som ups'en benytter. Og for å sikre deg selv er det absolutt fornuftig å sette inn en sikring ved ekstrabatteriet før kabelen. Hvis du kortslutter kablene ved det uhell (uten sikring), kan det absolutt oppstå situasjoner du ikke ønsker! (Har opplevd dette ja!) 
En ting du bør være obs på: Du bør NEPPE koble til et STORT batteri til ups'en din hvis du ikke kan gå inn i programeringen og fortelle ups'en at du har et stort batteri tilkoblet. Dette grunnet muligheten ups'en har til å lade det eksterne batteriet riktig.

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Jeg har ikke benyttet muligheten da jeg har nok kapasitet på mine ups'er, men som sagt er dette absolutt en normal løsning for å forlenge backup-tiden litt 

Så hva foreslår du som en ekstern batteriløsning for meg?

Jeg har ikke lest i manualen til min UPS (er også av 'online' typen) om det står noe vedrørende dette ennå, for hele prosjektet er kun i planleggings- / informasjonsinnhentingsfasen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg vil enkelt og greit be deg sjekke om produsenten av ups'en anbefaler / beskriver å benytte eksterne batterier. Hovedsaklig på grunn av ladestrømmen som skal leveres av ups. Selvsagt kan du ta sjansen på å koble til batterier uten å vite, med risiko for problemer, iallefall hvis du benytter et relativt mye større batteri enn det er originalt. De fleste ups'ene jeg har holdt på med aksepterer eksterne batterier, men din har jeg ikke erfaring med, og da er det bruksanvisning som gjelder.
Sjekk også om manualen omtaler programmering av  større batterier.
Du refererer til en som kan dette? Sjekk hva han sier om tankene dine?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (15 minutter siden):

Jeg vil enkelt og greit be deg sjekke om produsenten av ups'en anbefaler / beskriver å benytte eksterne batterier.

https://www.apc.com/shop/gr/en/products/APC-Back-UPS-Pro-External-Battery-Pack-for-1500VA-Back-UPS-Pro-models-formerly-Back-UPS-RS-1500-/P-BR24BPG

https://www.proshop.no/Uncategorized/APC-Back-UPS-Pro-Battery-Pack-24V-batterihus/2239247

...Hadde jeg visst det var så enkelt, så hadde jeg ikke spurt. ^^

Denne er riktignok til etterfølgeren til min modell. Min heter "BR1500LCD" (APC Back-UPS RS 1500), men jeg kan sende en epost til APC.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fornuftig det. Det du derimot IKKE skal bry deg mye om er eventuelle råd om å benytte original-batterier hvis du da ikke har god råd! 🙂 Det er samme type batteri i bruk til det meste av ups'er, alarmer (brann / innbrudd) og du vil finne like bra batterier til rimeligere penger hvis du leter litt. Jeg skifter ut rundt 25 stk 12V 9Ah batterier her med jevne mellomrom og hadde gått konk om jeg skulle bruke de produsentene anbefaler! Benytter samme type i ups'er, lokalt datanettverk, kameraovervåking, innbruddsalarm, brannalarm og dørkontrollere. (Her skal alle sikkerhetsanlegg fungere ved strømutfall!  🙂 Kan trygt si jeg er en smule interessert i tidligere fag. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...