Gå til innhold

Mener ladeboksene er for komplekse: Lager enkel, norsk billig-lader


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (2 timer siden):

700kr er ca. 1 time arbeid til å terminere laderen og sikringsskapet ditt, så stemmer ganske bra.

Høres ut som du har et behov for å snakke med dine lokale elektrikere, så finner du straks ut at de fleste er ganske rimelige folk.

Nei tvert imot. Minst tenkelig arbeid har aldri kommet under 4000 pluss materiell hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (2 timer siden):
sedsberg skrev (2 timer siden):

Tror nok han mener selve arbeidet. Ikke prisen. Elektriker'n skal nok fremdeles ha minst 1000,- bare for å sette seg i bilen. Og 1000,- til for å gå ut av den igjen.

Skjønner du setter ting på spissen, men dette er bare tull.

Så himla feil er det dessverre ikke. De fleste elektrikere tar mellom 1000-2000 bare for å komme ut, inkludert første time eller halvtime bakt inn i denne prisen. Så skal de ha betalt en timespris for alt arbeid utover det inkluderte.  At man skal komme under 2 500 kroner for å montere opp en elbillader, det er heller tvilsomt. Sannsynlig er det ikke, selv med så mye egeninnsats som mulig.

Dessverre er endel håndtverkere notorisk på å ikke ha med alt av deler de kan komme til å ha bruk for for å gjøre jobben etter ordren, så det er fort 500-1000 ekstra for at de må hente deler/utstyr. Dette burde vært ulovlig for annet enn når kunde ber om arbeid utover det som er avtalt og som elektriker må kunne forvente at kan være bruk for.

Besparelsene man kan gjøre ved å gjøre forarbeidet, ligger først og fremst i å grave grøft for rør, samt forberede vegg for montering av selve boks og bakplate, og så må alt annet avtales med elektriker, så som trekking av kabler i rør. Og om elektriker tillater, kan du kjøpe inn materiell selv og gjøre alt utenom avisolering og tilskruing. Selv det å kle veggen før elektriker har inspisert, kan være et stort "No, no".

Man sparer i beste fall litt tid som elektriker ellers ville klistra på fakturaen, men det er ikke sikkert du sparer så mye på å kjøpe materiell selv, og spesielt ikke om de er fra annen produsent og av en annen modell enn den som elektriker godkjenner.

De skal uansett ha betalt for samsvarserklæringen de må skrive, selv om dette gjøres på 5 minutter, og de gjerne har den ferdigutfylt bortsett fra dato og signatur som påsettes før den leveres ut.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Så himla feil er det dessverre ikke. De fleste elektrikere tar mellom 1000-2000 bare for å komme ut, inkludert første time eller halvtime bakt inn i denne prisen.

1000-2000kr er ganske langt fra de 250kr som står på min faktura.

 

Mag ne skrev (43 minutter siden):

Nei tvert imot. Minst tenkelig arbeid har aldri kommet under 4000 pluss materiell hos meg.

Da har du ikke gjort 90% selv. Vanlig timepris er rundt 700kr/timen, og om du gjort alt utenom termineringen (den delen som må være forskriftsmessig montert) så skal ikke det tar mer enn en time.

Materiell er ikke noe som elektrikere gir ut gratis.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 minutter siden):

1000-2000kr er ganske langt fra de 250kr som står på min faktura.

Venne/kollega-priser må du holde utenfor hele diskusjonen.  Det kan du ikke forvente at noen andre vil oppnå.

Forøvrig, med kjøring 250 og 1. time 700, er du på 950, altså tilnærmet 1000,- til sammen. Formoder at det da er lite med bomveier og fergesamband i området, og ganske korte avstander med slike priser. For kjøretid er også arbeidstid, og noe de selvsagt ønsker å få betalt for.

Utkjøring i Oslo-området er fort på 500-750 i seg selv, når det legges utenom første utkjøringen, som altså fort blir 1500 og opp for oppmøte og første time.

Gavekort skrev (14 minutter siden):

Da har du ikke gjort 90% selv. Vanlig timepris er rundt 700kr/timen, og om du gjort alt utenom termineringen (den delen som må være forskriftsmessig montert) så skal ikke det tar mer enn en time.

Dette varierer veldig etter hvor man holder til, og om man får pris etter enterprise, med såkalt mester-tillegg, eller pris for en ren standard-jobb. Det kommer fort på om anlegget må beregnes mer enn bare en standard tilkobling av ekstra kurs innenfor hva skapet støtter i hht reglene.

Gavekort skrev (16 minutter siden):

Materiell er ikke noe som elektrikere gir ut gratis.

Dette er jeg smertelig klar over. Jeg har sittet å jobbet med innlesing av prismatrisene som elektrofirmaer må ha inn i regnskapet/salgssystemet sitt, og prisen "du" ser på regninga, er ikke ut fra hva de faktisk betaler, men en standard listepris som har lite og intet med realiteter å gjøre. Alle firmaene betaler langt mindre i realiteten. Men avansene er, forsiktig talt, gode...

Du skal heller ikke bli overrasket over å oppdage at materiellet de baker inn i regningen din, ofte er samme pris som i butikken, men nå med påslag + MVA (igjen).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Venne/kollega-priser må du holde utenfor hele diskusjonen.  Det kan du ikke forvente at noen andre vil oppnå.

Skrev jeg vennepris? Jeg er en vanlig dødelig slik som deg som bor i sentrumsområdet av en større by i Norge. Håper jeg kan slippe å grave frem faktura for at du skal tro på en så banal påstand.

Sitat

Dette er jeg smertelig klar over. Jeg har sittet å jobbet med innlesing av prismatrisene som elektrofirmaer må ha inn i regnskapet/salgssystemet sitt, og prisen "du" ser på regninga, er ikke ut fra hva de faktisk betaler, men en standard listepris som har lite og intet med realiteter å gjøre. Alle firmaene betaler langt mindre i realiteten. Men avansene er, forsiktig talt, gode...

Du skal heller ikke bli overrasket over å oppdage at materiellet de baker inn i regningen din, ofte er samme pris som i butikken, men nå med påslag + MVA (igjen).

Men nå inngår innkjøp av materiell i de 90% jeg snakker om, så det kjøper jeg selv fra elektroimportøren, på elektriker sine spesifikasjoner.

Nå er vi long overdue på off-topic, så tror jeg setter en strek her.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Skrev jeg vennepris? Jeg er en vanlig dødelig slik som deg som bor i sentrumsområdet av en større by i Norge. Håper jeg kan slippe å grave frem faktura for at du skal tro på en så banal påstand.

Nå må jeg svare på denne, og jeg nevnte kostnad for utkjøring med pris inkludert første arbeidstime, og når du da viser til 250,- kroner, så er da arbeidstimen enten ikke inkludert, eller så har du fått vennepris. Derav den teksten jeg skrev.

Men enig, vi kan sette strek for denne diskusjonen, så jeg kommenterer ikke resten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (11 timer siden):

Et triks når hverken ladeboks eller bil er "avansert nok" er å bruke en tynn en-fase ladeledning. Disse gir beskjed om maks 16A til ladeboksen og en kommer ned i 3,6kW.

Er det ikke motstander i kontakten som forteller om strømstyrke ledningen tåler? Kult hvis det finnes kontakter der en med en vribryter kan stille inn strømstyrke.

16A kabler finnes ikke. Standarden spesifiserer motstandsverdier for 3 strømstyrker: 13A, 20A og 32A. Kabler som selges som "16A" er egentlig 20A kabler og vil gi 4,6kW. 

13A kabler har 1,5mm2 kabel. Jeg har aldri sett en. Tviler på at de finnes i virkeligheten. 
20A kabler har 2,5mm2 kabel. Disse er relativt vanlige. 
32A kabler har 6mm2 kabel. Dette er den vanligste typen. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

13A kabler har 1,5mm2 kabel. Jeg har aldri sett en. Tviler på at de finnes i virkeligheten. 
20A kabler har 2,5mm2 kabel. Disse er relativt vanlige. 
32A kabler har 6mm2 kabel. Dette er den vanligste typen. 

Med 1,5mm2 uvanlig? Disse er langt fra uvanlige så vidt jeg forstår. Jeg har "huset fullt av dem" (kombinert med 10A sikringer) - og også forrige huset var det mye 1,5mm2.

Dette er kabler som da tillater 10A i skjultanlegg, mens det vel var noen regler tidligere så vidt jeg har forstått, som ga mulighet for 13A hvis det ikke var i skjultanlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...