Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
rozon skrev (17 minutter siden):

Jeg skrev om Mexico, der USA sin legalisering av cannabis har ført til at kartellene ikke lengre smugler cannabis men heller fokuserer på fentanyl. Ergo virker legalisering.

Nederland er et eksempel på hvordan det feiler med "delvis" legalisering. Det positive er at de som er villig til å dyrke selv kan gjøre dette relativt problemfritt. Utfordringene til coffeshops er derimot en helt uholdbar situasjon der front store er OK, men de kan kun suppleres gjennom kriminell aktivitet. Igjen vinner kartellene med sine lobbyister og en neve nyttige idioter av noen politikere.

Ingen land har "automatisk" noe straff for noe. De aller fleste land har en eller annen form for due process. Men, det er nok av land som praktiserer veldig strenge straffer:
https://hri.global/flagship-research/death-penalty/the-death-penalty-for-drug-offences-global-overview-2024/

"Dersom du stopper omsetning så må forbruket gå ned" stemmer. Men strenge straffer fører ikke til at omsetningen går ned - i stedet øker prisen. Risk rewarden økes for enkeltpersoner i kartellene, men toppen tjener stort sett bare enda mer penger.

Men @obygda - hvorfor mener du at folk ikke skal ha selvråderett i livet sitt? Det er flere mennesker som dør av selvmord i Norge enn av knark - er ikke dette et bedre fokusområde dersom du faktisk vil folk vel? Fedme er en av faktorene som tar flest livdager i Norge. Det er nok av verdige saker å sette støvelen ned på, men hvorfor valgte du akkurat knark?

Jeg mener jo at folk skal ha selvråderett over egen kropp. Men jeg vil jo ikke legge frem en buffe av dop. Jeg vil ta selgere..ikke brukere. Om brukere da må reise utenlands for å skaffe seg stoff..så for all del. Ta det gjerne med hjem også. Men tilbyr du det til noen...så skal du rett i fengsel..på livstid

Endret av obygda
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutes ago, obygda said:

Jeg mener jo at folk skal ha selvråderett over egen kropp. Men jeg vil jo ikke legge frem en buffe av dop. Jeg vil ta selgere..ikke brukere. Om brukere da må reise utenlands for å skaffe seg stoff..så for all del. Ta det gjerne med hjem også. Men tilbyr du det til noen...så skal du rett i fengsel..på livstid

Men hvorfor må jeg utenlands? Kan jeg ikke få lov å kjøpe det på apoteket?

Skrevet
rozon skrev (22 minutter siden):

Men hvorfor må jeg utenlands? Kan jeg ikke få lov å kjøpe det på apoteket?

Hvorfor det? Bør det ikke være vanskelig å få tak i narkotika..det er jo liksom hele poenget. Går jeg i butikken og de ikke har melk..så får jeg ikke kjøpt melk og  må forholde meg til det. Er ingen som får sin menneskerett krenket av den grunn. Eller hva med håndgranater..skal de tilby dette på jernia over disk..bare så man får det inn i lovlige former?

Skrevet
obygda skrev (9 minutter siden):

Eller hva med håndgranater..skal de tilby dette på jernia over disk..bare så man får det inn i lovlige former?

Håndgranater har liten praktisk eller rekreasjonell nytte hos den gemene hop, men om vi vrir litt på det å sier prosjektil våpen av typen man bruker til jakt f.eks, dette er jo gjerne den samme man bruker til å drepe mennesker med, er det bedre om vi lar kriminelle ta seg av dette markedet?

Tror du det kommer til å føre til betraktelig mindre skudd skader å død hvis våpen som rifler, pistoler og halvautomatiske gevær blir kriminalisert og jegere må oppsøke kriminelle på det svarte markedet for å få tak i dem? Ser du for deg skademinimering med denne fremgangsmåten? 

Skrevet
10 minutes ago, obygda said:

Hvorfor det? Bør det ikke være vanskelig å få tak i narkotika..det er jo liksom hele poenget. Går jeg i butikken og de ikke har melk..så får jeg ikke kjøpt melk og  må forholde meg til det. Er ingen som får sin menneskerett krenket av den grunn. Eller hva med håndgranater..skal de tilby dette på jernia over disk..bare så man får det inn i lovlige former?

Jeg mener ja. At jeg har en håndgranat er helt uproblematisk. I stedet bør konsekvensene for "feil bruk" være enorme, men erverv og bruk som ikke påvirker andre burde ikke være et problem for verken stat eller omgivelser.

Når staten bruker sin makt til å innskrenke min mulighet til å leve mitt liv som passer meg, så mener jeg dette er et inngrep i min menneskerett. Så med mindre staten har brukt sin makt for å begrense eller stoppe salget av melk, så er det noe jeg må leve med. Kanskje neste butikk har melk?

Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Hva skal man dokumentere. Kjenner du til noen land som har automatisk minst livstid for omsetning av narkotika? Det er jo helt innlysende at dersom man stopper omsetning..så går forbruket ned.

Kan ta det igjen siden du bare glatt overså det forrige gang:

Ja, bla Iran har dødsstraff, alternativt livstid, for besittelse av over 30g av heroin, kokain, amfetamin og en del andre "tyngre" rusmidler. Det henrettes årlig et hundretalls mennesker i landet som følge av dette. Allikevel er det ikke noe sted i verden hvor det brukes mer heroin pr innbygger enn i Iran.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (44 minutter siden):

Kan ta det igjen siden du bare glatt overså det forrige gang:

Ja, bla Iran har dødsstraff, alternativt livstid, for besittelse av over 30g av heroin, kokain, amfetamin og en del andre "tyngre" rusmidler. Det henrettes årlig et hundretalls mennesker i landet som følge av dette. Allikevel er det ikke noe sted i verden hvor det brukes mer heroin pr innbygger enn i Iran.

Jeg snakker om forbud å selge slikt i Norge. Ikke bruke det eller innføre det. Om det kommer lastebiler med stoff over grensen er helt ok så lenge det er sjåføren som fører bilen som skal ha det til eget bruk. Men selger man slikt bør straffen minimum være livsstid på linje med ABB utøya terroristen. Mao..gjør hva søren du vil..men ikke selg eller del ut narkotika til andre.

Skrevet (endret)
obygda skrev (23 minutter siden):

Jeg snakker om forbud å selge slikt i Norge. Ikke bruke det eller innføre det. Om det kommer lastebiler med stoff over grensen er helt ok så lenge det er sjåføren som fører bilen som skal ha det til eget bruk. Men selger man slikt bør straffen minimum være livsstid på linje med ABB utøya terroristen. Mao..gjør hva søren du vil..men ikke selg eller del ut narkotika til andre.

Dette er jo helt på jordet. Du vil altså få bukt med all omsetning av illegale rusmidler og mener at det er realistisk selv om ingen land så langt har fått det til. Samtidig mener du at besittelse skal være tillatt uansett kvanta så lenge man påberoper seg at det er til eget bruk, og man ikke har direkte bevis for at rusmidlene overleveres til noen andre. Hvordan ser du for deg å få til dette i praksis? Daglig rustesting kombinert med fullstendig overvåkning av alle samfunnets borgere?

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Hugo_Hardnuts skrev (15 minutter siden):

Dette er jo helt på jordet. Du vil altså få bukt med all omsetning av illegale rusmidler og mener at det er realistisk selv om ingen land så langt har fått det til. Samtidig mener du at besittelse skal være tillatt uansett kvanta så lenge man påberoper seg at det er til eget bruk, og man ikke har direkte bevis for at rusmidlene overleveres til noen andre. Hvordan ser du for deg å få til dette i praksis? Daglig rustesting kombinert med fullstendig overvåkning av alle samfunnets borgere?

Straffen skal være syk høy for å selge.det skal skremme folk bort fra å selge. Ingen land har forsøkt en slik tilnærming så vidt jeg vet.

Endret av obygda
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Straffen skal være syk høy for å selge.det skal skremme folk bort fra å selge. Ingen land har forsøkt en slik tilnærming så vidt jeg vet.

Skjønner du ikke at besittelse over menger man regner som til eget bruk straffes fordi man regner det som overveiende sannsynlig at hensikten da er salg?

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden):

Skjønner du ikke at besittelse over menger man regner som til eget bruk straffes fordi man regner det som overveiende sannsynlig at hensikten da er salg?

Jo..store mengder vil jeg anta kan tyde på at formål er omsetning. Men da får politiet overvåke og undersøke. Skjer det salg er saken grei..rett i fengsel. 

Skrevet
obygda skrev (5 minutter siden):

Jo..store mengder vil jeg anta kan tyde på at formål er omsetning. Men da får politiet overvåke og undersøke. Skjer det salg er saken grei..rett i fengsel. 

Mhm, og da er altså konklusjonen på

Sitat

Ingen land har forsøkt en slik tilnærming så vidt jeg vet.

at joda, det er det flere land som har prøvd. Allikevel brukes det i høy grad rusmidler i disse landene.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...