Gå til innhold

Bøter er ti ganger så høye i Norge. Vi liker verdensrekorder!


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
henrikwl skrev (2 minutter siden):

Bøtene er ikke 10 ganger høyere i Norge. Det er løgn. Slutt å lyve.

Alternativt, vis oss hvilke land hvor bøtene begynner på 85 kroner, og slutter på 1500 kroner.

Er det løgn altså? Ja, la oss se litt nærmere på det da.

Hva koster det i Tyskland å kjøre for fort:

De aktuelle bøtesatsene fra 2022:

Inntil 10 km/h 30 €  
11–15 km/h 50 €  
16–20 km/h 70 €  
21–25 km/h 115 € 1  
26–30 km/h 180 € 1 1 Monat *
31–40 km/h 260 € 2 1 Monat
41–50 km/h 400 € 2 1 Monat
51–60 km/h 560 € 2 2 Monate
61–70 km/h 700 € 2 3 Monate
Über 70 km/h 800 € 2 3 Monate

Det som står først er overskridelsen av fartsgrensen på 50 km/t (fartsovertredelser innenbygds med alminnelig 50 km/t grense). det som følger er bøtesatsene og så kommer prikkene og etter det står det hvor lenge man risiker å bli fratatt sertifikatet.

Altså:

Kjører man 70 km/t innenbygds i stedet for 50 km/t så blir det en bot på omtrent 630 NOK ( 70 EURO ganget med 9 = 630 NOK), ingen prikk, ingen kjøreforbud

Kjører man 120 km/t innenbygds i stedet for 50 km/t så blir det en bot på 6.300 NOK, 2 prikker og 3 måneders fratagelse av sertifikatet.

Kjører man for fort utenbygds så blir det:

Inntil 10 km/h 20 €  
11–15 km/h 40 €  
16–20 km/h 60 €  
21–25 km/h 100 € 1  
26–30 km/h 150 € 1 1 Monat *
31–40 km/h 200 € 1 1 Monat *
41–50 km/h 320 € 2 1 Monat
51–60 km/h 480 € 2 1 Monat
61–70 km/h 600 € 2 2 Monate
Über 70 km/h 700 € 2 3 Monate

Altså for eksempel:

140 km/t i stedet for tillatt 100 km/t på landeveien - det blir omtrent 1.800 NOK og en prikk  og en kjøresperre på en måned (som man kan velge selv når den skal være som eksempel på ferie)

Hva ville dette blitt i Norge?

Du finner kilden blant annet her:

https://www.allianz-autowelt.de/bussgeld/geschwindigkeitsueberschreitung/#strafen

Du kan selv leite etter andre kilder stikkord: "Bußgeldkatalog"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi fått realitetsorientert oss litt, og kan forhåpentligvis la hysteriet ligge.

Jeg registrerer at for småovertredelsene (inntil 20km/t for fort), de som vi kan kalle «hendelige uhell» så er bøtesatsene i Norge ~3-4 ganger høyere enn i Tyskland som jeg da antar er det «billigste» landet å kjøre for fort i? Det er noe helt annet enn 10-gangen som det ble raljert med lenger oppi her.

For de større overtredelsene, som jo unektelig må være bevisste, overlagte og dermed skjerpende, synes jeg bøtene i Tyskland er urimelig lave. Det gir jo ingen mening, hvis man durer av gårde 30km/t over fartsgrensen så er det en bevisst forakt for fartsgrensen på stedet, og noe man utmerket godt kan slå ned på.

Basert på dette så ser det for meg ut som om man kan pløye nedover en 50-vei i 120 og bare slippe unna med ~8K i bot og 3 måneder inndratt førerkort? Som man i tillegg selv kan velge når skal være? Er dette en vits?

Endret av henrikwl
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (3 minutter siden):

Da har vi fått realitetsorientert oss litt, og kan forhåpentligvis la hysteriet ligge.

Jeg registrerer at for småovertredelsene (inntil 20km/t for fort), de som vi kan kalle «hendelige uhell» så er bøtesatsene i Norge ~3-4 ganger høyere enn i Tyskland som jeg da antar er det «billigste» landet å kjøre for fort i? Det er noe helt annet enn 10-gangen som det ble raljert med lenger oppi her.

For de større overtredelsene, som jo unektelig må være bevisste, overlagte og dermed skjerpende, synes jeg bøtene i Tyskland er urimelig lave. Det gir jo ingen mening, hvis man durer av gårde 30km/t over fartsgrensen så er det en bevisst forakt for fartsgrensen på stedet, og noe man utmerket godt kan slå ned på.

Basert på dette så ser det for meg ut som om man kan pløye nedover en 50-vei i 120 og bare slippe unna med ~8K i bot og 3 måneder inndratt førerkort? Som man i tillegg selv kan velge når skal være? Er dette en vits?

image.png.bebd7a5b31f81578ccb3b0f95b042718.pngimage.png.f2d5695bc4bafeae67aa72171841e366.png

Tok meg friheten til å legge ved bøtesatsene, det er vel kanskje disse som er sammenlignbare (innebygds / utenbygds) . Dyreste bot i Tyskland var 8k? i Norge er den 13.500, nå er ikke jeg noe mattegeni, men det virker for meg som å være rimelig langt unna 10-gangeren.
Hvis jeg forstår ting rett, så er overtredelser større enn disse noe som resulterer i samfunsstraff eller fengsel pluss inndragelse av førerkort, noe jeg ser på som helt innafor. Dundrer du igjennom en 50 sone i 100km/t så må du vekk fra veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (14 minutter siden):

Da har vi fått realitetsorientert oss litt, og kan forhåpentligvis la hysteriet ligge.

Jeg registrerer at for småovertredelsene (inntil 20km/t for fort), de som vi kan kalle «hendelige uhell» så er bøtesatsene i Norge ~3-4 ganger høyere enn i Tyskland som jeg da antar er det «billigste» landet å kjøre for fort i? Det er noe helt annet enn 10-gangen som det ble raljert med lenger oppi her.

For de større overtredelsene, som jo unektelig må være bevisste, overlagte og dermed skjerpende, synes jeg bøtene i Tyskland er urimelig lave. Det gir jo ingen mening, hvis man durer av gårde 30km/t over fartsgrensen så er det en bevisst forakt for fartsgrensen på stedet, og noe man utmerket godt kan slå ned på.

Kjører man i Norge 70 km/t i stedet for 50 km/t blir det en bot på 6.000 NK eller omtrent 650 Euro.

Dette er 9,52 ganger så dyrt som i Tyskland (70 Euro).

Jeg tror vi kan si at 9,52 ganger er  omtrent det samme som 10 ganger så høyt med en klype salt?

P.S.:

Kilde: https://www.smartepenger.no/forbruker/2904-fartsboter

Dette forresten bare om det skjer foran en barnehage. Skjer det samme ute på villmarken betaler man i Tyskland bare omtrent 540 NOK. Det er altså mer en ti ganger så dyrt i Norge....

Endret av Norolf
Lenke til kommentar

70 km/t i 50-sone er ikke småovertredelser og de tyske satsene er urimelig lave i forhold til de norske satsene som ser ut til å være gode. De begynner rimelig og blir progressivt dyrere jo mer alvorlig forseelsen blir.

Jeg er godt fornøyd med de norske satsene og synes de er bra!

Overskriften på denne tråden burde være: Bøter er ufattelige lave i Tyskland, er de idioter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (1 time siden):

Hvordan skal man sikre at man gir bøter kun til de som fortjener det, og ikke de som er uheldig? 

Det er ikke hver enkelt sitt problem. Lovbrudd skjer hver eneste dag, men bare den som begår lovbruddet skal tas, og det skal bevises.

Byråkratene sier: vi må gjøre noe, hva skal vi ellers gjøre? Om de ikke får tak i rett person, så kan vi ikke begynne å rette baker for smed og ta det som jeg kaller "Sitting Duck" - vanlige harmløse og litt vimsete mennesker fordi vi ikke får tak i den virkelig skyldige - statuere eksempler med mange feil mennesker i håp om, og under påskudd av å ville "hindre fare".

Den virkelig skyldige i fartsovertredelser er en som gjør det flere ganger over en periode og med stor fart i områder der det beviselig er farlig for andre akkurat der og da. Men det krever bemanning, mye penger, tid og omfattende overvåking. Det er ikke lønnsomt. Det er mye lettere og billigere å gjøre som vi gjør i dag: ta "Sitting Duck" som ikke kan stikke av og ikke er noen fare eller bryderi å ta, som så sitter igjen med en sterk følelse av avmakt, overgrep og urett. Pågår dette lenge vil lojaliteten, moralen, etikken og stoltheten bli borte hos veldig mange. Det er få som blir tatt, derfor syns byråkratene at vi må skremmes skikkelig - for å statuere eksempler.

Litt den samme debatten for noen år siden med NSB og Oslo Sporveier som kutter kostnader til konduktører og stasjonsbetjening og går over til tillitsbaserte billetter. I stedet prøver de å skremme folk fra å snike ved å sende ut bryske og invaderende kontrollører som verken oppførte seg korrekt eller hadde respekt. Ved flere tilfeller er de spydige, truet passasjerer og skremte unge glemsomme og startet slagsmål med psykisk utviklingshemma og lettere demente. For at de glemte å betale 30 kr, så skulle de utsettes for noe som noen ganger minnet om terror. For 30 kr? For å spare penger til konduktører og sperrebetjenter.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (8 minutter siden):

70 km/t i 50-sone er ikke småovertredelser og de tyske satsene er urimelig lave i forhold til de norske satsene som ser ut til å være gode. De begynner rimelig og blir progressivt dyrere jo mer alvorlig forseelsen blir.

Jeg er godt fornøyd med de norske satsene og synes de er bra!

Overskriften på denne tråden burde være: Bøter er ufattelige lave i Tyskland, er de idioter?

First things first:

Kan vi bli enige om at Dart 's fremstilling om at bøtesatsene i Norge er omtrent ti ganger høyere enn i Tyskland ikke er løgn, men helt og holdent sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
henrikwl skrev (1 time siden):

Alternativt, vis oss hvilke land hvor bøtene begynner på 85 kroner, og slutter på 1500 kroner.

20 kmt over fartsgrense: Tyskland : 800 kr, Polen 30-35 €, Litauen 20-25 € var det i fjor der.

Lenke til kommentar
Norolf skrev (7 minutter siden):

First things first:

Kan vi bli enige om at Dart 's fremstilling om at bøtesatsene i Norge er omtrent ti ganger høyere enn i Tyskland ikke er løgn, men helt og holdent sant?

Ikke helt og holdent sant, på noen bøter ja, på andre ikke. 

Så savner jeg fremdeles svar på mine spørsmål: 
 

  • Hvilke bøter er for høye, og hvilket nivå mener du det burde ligget på? Hva er forholdsmessig? 
  • Hvordan skal man sikre at man gir bøter kun til de som fortjener det, og ikke de som er uheldig? 
  • Synes du det bør være greit å kjøre i 200km/t dersom det ikke finnes noen opplagte farer for noen? Ser du noen ulemper med en slik holdning? 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I snitt er fartsbøtene i Norge 6,4 ganger høyere enn Europas gjennomsnitt. Mange bøter er 10-15 ganger høyere enn land som er neste under på topplista.

Tendens: En rekke off avgifter er mange ganger så høye, varer opptil 5 ganger dyrere, et brød tre ganger så dyrt osv. Det er en ganske klar tendens til at vi er utstyrt med en dyr og grådig offentlig sektor og en privat sektor som tar etter. En offentlig sektor som i tillegg er blitt så stor at den er blitt selvgående, "point of no return" er nådd. Det offentlige leter etter penger overalt. Et pass og nasjonalt ID er dobbelt så dyrt, et våpenkort koster en tusenlapp, mens i Tyskland og Litauen koster det 10-15€. 

Varer og tjenester i Norge er >50 prosent dyrere enn snittet i 27 EU-land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Synes du det bør være greit å kjøre i 200km/t dersom det ikke finnes noen opplagte farer for noen? Ser du noen ulemper med en slik holdning? 

Nei vi syns ikke det, og ingen har skrevet det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Hvilke bøter er for høye, og hvilket nivå mener du det burde ligget på? Hva er forholdsmessig? 

Det er allerede besvart i denne tråden.

Lenke til kommentar
Dart skrev (10 minutter siden):

20 kmt over fartsgrense: Tyskland : 800 kr, Polen 30-35 €, Litauen 20-25 € var det i fjor der.

20 km/t over grensen innenbygds: i år 70 Euro. Dette tilsvarer med dagens kurs nøyaktig NOK 669,46

20 km/t over grensen utenbygds: i år 60 Euro. Dette tilsvarer med dagens kurs nøyaktig NOK 573.82

Hva det var ifjor vet jeg ikke, men det var definitivt ikke dyrere. Men kursen kan ha vært litt dårligere....

Det lot seg finne ut - men din påstand blir jo bare enda riktigere med dagens aktuelle tall...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Rent konkret er det vanskelig å sette straffen med kmt, enklere med prosent av tillatt uansett hva utgangspunktet er. 

10% over første gang 500kr, andre gang 1000 kr, tredje gang 1500 kr og en en prikk, fjerde gang 2000 kr og to prikker osv.

20% eller mere over kan være mere eskalerende. 4. og 5. gang begynner det å bli klart at dette ikke er en vanlig god trafikant, men en liten bølle. Inndragning av førerkortet i 3 mnd, 6 mnd og så 2 år for de utpreget bøllete.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En kollega forteller nå at hun fikk 5500 kr i bot for å sette av sin mor på bussterminalen. Hun kjørte mot blått påbudsskilt med hvit pil i et felt hvor det står "gjelder ikke buss". Det var ingen busser der og ingen folk. Klokka var 2 om natten. Hun følte seg ganske avmektig, hadde ikke råd å betale, så mora måtte bidra. Selv mener hun at de lette etter en lignende bil og var skuffa over at det ikke var rett bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (17 minutter siden):

Nå er nok den norske kjøpekraften litt høyere enn Europas gjennomsnitt, det må nesten tas med beregningen. 

Så alle har altså masse penger i Norge? Mange synes å tro det. Men det er nok bare bøndene som har penger. I flg Hegnars lederartikkel i dag.

Lenke til kommentar
Dart skrev (Akkurat nå):

En kollega forteller nå at hun fikk 5500 kr i bot for å sette av sin mor på bussterminalen. Hun kjørte mot blått påbudsskilt med hvit pil i et felt hvor det står "gjelder ikke buss". Det var ingen busser der og ingen folk. Klokka var 2 om natten. Hun følte seg ganske avmektig, hadde ikke råd å betale, så mora måtte bidra. Selv mener hun at de lette etter en lignende bil og var skuffa over at det ikke var rett bil.

Helt sykt! Triste greier i et av verdens rikeste land ....Skal man strigråte eller bare le av oppgitthet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...