Gå til innhold

Gyldighet koronapass


Anbefalte innlegg

Når et land sier at koronapasset ikke må være eldre enn 9 måneder siden siste dose. Er det snakk om ved innreisedato eller er det slik at passet må være også gyldig under hele reisens opphold?

Altså mitt pass er gyldig ved innreisen, men utgår mens jeg er på ferien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det første du må gjøre når du kommer inn på en flyplass er å kreve at alle ansatte på flyplassen vise deg koronasertifikat før du i det hele tatt kan ta i bruk flyplassen! Og vær ekstra nøye med utløpsdatoen deres. Flyplasser skal være trygge steder for oss verdensvandrere.

 

 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (22 timer siden):

Når et land sier at koronapasset ikke må være eldre enn 9 måneder siden siste dose. Er det snakk om ved innreisedato eller er det slik at passet må være også gyldig under hele reisens opphold?

Altså mitt pass er gyldig ved innreisen, men utgår mens jeg er på ferien.

Da risikerer du vel å bli stoppet på restauranter og i butikker dersom det er krav om koronapass der.....

Hvorfor ikke bare ta den tredje dosen ?

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis tar EU til fornuften og skroter koronapasset snart. Til og med jallaland utenfor EU, som Grenada, har tidligere hatt naziregler, men fjerner alle innreisekrav i april.

Jeg er litt overrasket over hvor godt gjenåpningen har gått i Norge. Vi har nå vært uten restriksjoner i halvannen måned, og det har stort sett gått helt fint. Hvorfor er problemene fremdeles så store i resten av verden?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (8 minutter siden):

Er vel helsemessig unødvendig for en ung og sprek person.

Og risikabelt som en nå ser med at mange får det hardere enn de hadde trengt. FHI var i sin risikovurdering kritisk til akkurat dette med passene sin utforming at unge kom til å ta doser av andre grunner enn medisinske.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (11 minutter siden):

Da får du leve med å risikere å ikke komme inn steder som krever tre dosser. 

ok, så jeg trenger altså da kun å ha gyldig pass ved inkomst til landet? og at det er ingen krise om det utgår mens jeg er på ferie?
Passet går ut noen dager før hjemreise. Da kan jeg kanskje klare meg med noe gatekjøkken mat eller takeway de siste dagene ;)

 

 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Er vel helsemessig unødvendig for en ung og sprek person.

Joda, men da må du kanskje regne med restriksjoner på hvor du kan bevege deg framover.

Ta den tredje og få problemet ut av verden 🙂

ltdata skrev (1 time siden):

ok, så jeg trenger altså da kun å ha gyldig pass ved inkomst til landet? og at det er ingen krise om det utgår mens jeg er på ferie?
Passet går ut noen dager før hjemreise. Da kan jeg kanskje klare meg med noe gatekjøkken mat eller takeway de siste dagene ;)

 

 

Ikke godt å si......ting skifter fort.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (8 minutter siden):

Joda, men da må du kanskje regne med restriksjoner på hvor du kan bevege deg framover.

Ta den tredje og få problemet ut av verden 🙂

Ikke godt å si......ting skifter fort.

Den er grei. Men som du sa det er jo fult mulig (hellas i dette tilfellet) skroter vaksinepasset snart. Så uansett så kan jeg i såfall vente med å få stikk nr 3.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Den er grei. Men som du sa det er jo fult mulig (hellas i dette tilfellet) skroter vaksinepasset snart. Så uansett så kan jeg i såfall vente med å få stikk nr 3.

Ja her nede er det ventet at koronapasset skrotes før den greske påsken som i år er 24 april.

Greece to abolish the Covid-Pass by Easter, says epidemiologist Majorkinis (keeptalkinggreece.com)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ltdata skrev (1 time siden):

Hører rykter om at koronapasset skal skrotes i dag 1 mai i Hellas. Noen som kan konfirmere at dette stemmer?

Det stemmer ja 🙂

Eneste gjenværende tiltak her nede nå er munnbind innendørs på butikker, banker, postkontor og slikt og på offentlig transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (5 timer siden):

Det stemmer ja 🙂

Eneste gjenværende tiltak her nede nå er munnbind innendørs på butikker, banker, postkontor og slikt og på offentlig transport.

Jeg spør fordi jeg har bestilt reise i slutten av Mai til Hellas. Ser forresten at en hel haug med reiser til øyene har mellomlanding i Athen. Noe som dobler reisetiden. Vet du årsaken forresten?

Jeg er "kun" dobbeltvaksinert og passet utgår mens jeg er der nede, men det trenger jeg nå ikke lenger å bekymre meg over 🙂

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Jeg spør fordi jeg har bestilt reise i slutten av Mai til Hellas. Ser forresten at en hel haug med reiser til øyene har mellomlanding i Athen. Noe som dobler reisetiden. Vet du årsaken forresten?

Jeg er "kun" dobbeltvaksinert og passet utgår mens jeg er der nede, men det trenger jeg nå ikke lenger å bekymre meg over 🙂

Sannsynligvis fordi det er korte rullebaner på småøyene som ikke kan ta ned de større jetflya.

Nei du trenger ikke bekymre deg om koronapasset lenger 🙂

 

Lenke til kommentar

Når vaksiner ikke reduserer sannsynligheten for at man får eller sprer de mest utbredte variantene av et virus så er det ikke lengere noen medisinsk grunn for å kreve korona-sertifikat. Land som fortsatt krever slike sertifikater avslører at de ikke er fungerende demokratier... og man burde egentlig vurdere om man ønsker støtte slike land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Frank Olsen skrev (9 timer siden):

Det stemmer ja 🙂

Eneste gjenværende tiltak her nede nå er munnbind innendørs på butikker, banker, postkontor og slikt og på offentlig transport.

Supert! Neste uke på denne tiden sitter jeg på Rodos og tar et glass rødvin etter middag!

Tre år siden sist jeg var i utlandet, samme med fly. Vanligvis er jeg tre ganger i året, så dette ser jeg virkelig frem til! 😎

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (4 timer siden):

Sannsynligvis fordi det er korte rullebaner på småøyene som ikke kan ta ned de større jetflya.

Jeg kan ikke huske at det var slik tidligere, men men fikk bestilt en av de få turene med direktefly til kreta. Takk for hjelpen og så får vi håpe alt går riktig retning. Ser smittetallene i Hellas raser ned, så ser lovende ut på kort og mellomlang sikt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...