Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (10 timer siden):

Det er derimot ikke JEG som mener dette, men også kjørelæreren min, som forøvrig fikk meg til å bestå denne testen med glans, samt oppkjøringen. Uten velt. 

Håper dere får ansvar for opplæringen av alle som skal kjøre opp i Norge da, så slipper vi at folk velter. 

 

Bjerknez skrev (10 timer siden):

Men nå er det jo ikke nevnt her hva som er fort tror jeg?

Mange tror at det skal kjøres så sakte som mulig, men det skal det altså ikke.

 

Fant ett klipp av en som gjør øvelser her: 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farten han på videoen hadde så jo ganske riktig ut spør du meg. Men videoen er klippet mange ganger og han viste ikke at han faktisk gjennomførte testen uten feil. For meg ser det ut til at han bommer flere ganger og det er det som gjør at videoen klippes. 

Å finne en random video av en som kjører denne testen bør dog ikke ses på som en fasit på hvordan dette skal gjøres. Men farten han hadde generelt sett vil ikke jeg betrakte som "fort". Ganske riktig hastighet. 

Som nevnt, definisjonen av fart i denne sammenhengen er ikke satt i denne tråden. 

man kan kjøre denne testen fortere enn han på videoen å da hadde han trolig klart den også. 

Tror jeg overlater det ansvaret til statens vegvesen. Å hindre folk i å velte i kjlregården på en oppkjøring er nok ikke det viktigste og heller ikke sensorens oppgave. Det ligger i hovedsak på kjørelæreren som godkjenner eleven for en oppkjøring. 

Hovedformålet med opplæringen er jo at eleven skal møte MC livet med størst mulig sjans for å lykkes ut fra de få timene med opplæring man får og som er pålagt. For siden det koster veldig mye penger å ta lappen så er det mange som prøver seg på snarveier her desverre tror jeg.

Lenke til kommentar

Handlet meg sykkel i dag! Fulgte tipset til @TwoFace, og endte opp med Deauville. Latterlig behagelig å sitte på, og perfekt høyde. Er utrolig spent på hvordan den faktisk er å kjøre (en kamerat tok seg av prøvekjøringen for meg for å sjekke tilstand. Tilstand og komfort fikk to tomler opp). ☺️

IMG_1940.thumb.jpeg.eab029e04d062b054a9ae3d512ca60af.jpeg

Dette er da derimot en NT650V med forgasser. Den liker dårlig å stå parkert med den nye 95-oktanen i tanken... En løsning er å fylle med 98-oktan før lagring, men dette begynner å bli mangelvare her i området. Hvordan løser dere dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Javisst skrev (7 minutter siden):

Hvordan løser dere dette?


Om du ikke får tak i 98 så er tilsetningsstoffer nest beste alternativ.

Har du mulighet til å tømme forgasseren fullstendig for bensin? Husker Husabergen min hadde en bolt under forgasser jeg kunne tømme bensinen fra. Men litt lettere å komme til enn på sykkelen din kanskje 😅

Forresten, grattis med ny sykkel!

Lenke til kommentar
Javisst skrev (9 timer siden):

Handlet meg sykkel i dag! Fulgte tipset til @TwoFace, og endte opp med Deauville. Latterlig behagelig å sitte på, og perfekt høyde. Er utrolig spent på hvordan den faktisk er å kjøre (en kamerat tok seg av prøvekjøringen for meg for å sjekke tilstand. Tilstand og komfort fikk to tomler opp). ☺️

IMG_1940.thumb.jpeg.eab029e04d062b054a9ae3d512ca60af.jpeg

Dette er da derimot en NT650V med forgasser. Den liker dårlig å stå parkert med den nye 95-oktanen i tanken... En løsning er å fylle med 98-oktan før lagring, men dette begynner å bli mangelvare her i området. Hvordan løser dere dette?

Grattis med Honda'en! God tursykkel. Anbefaler på det sterkest å både vinterlagre den med 98 oktan på tanken, men også å avslutte sesongen med 98 oktan, sånn at det er 98 i hele systemet (bensinpumpe, forgasser etc.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Grattis med Honda'en! God tursykkel. Anbefaler på det sterkest å både vinterlagre den med 98 oktan på tanken, men også å avslutte sesongen med 98 oktan, sånn at det er 98 i hele systemet (bensinpumpe, forgasser etc.).

Også vil jeg legge til at jeg absolutt råder deg til å ta den med på en SKIKKELIG tur. Det å sette seg på sykkelen å kjøre dit nesa peker uten noen spesielle mål og bare slenge seg inn på ei hytte når du føler for det er gull verdt. 

Jeg kjørte over 300 mil i løpet av 2 uker (5 aktive kjøredager) hvor jeg kjørte fra Fredrikstad til Lofoten via Trondheim og fra Lofoten til Østersund i Sverige via Jokkmokk nedover i Sverige. Fra Østersund brakk jeg over til Norge igjen og i retning Molde, før jeg kjørte fra Molde og tilbake til Fredrikstad.

Det var 50/50 med regn og sol. Man blir til tider sliten, man fryser, man svetter, og ikke minst opplever veldig mye fint på slike turer. Når jeg var yngre var jeg veldig opptatt av å ikke gjøre ting alene og jeg var skeptisk til å gjøre slike ting. 

I dag er det den beste terapien jeg får. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gratulasjoner! Jeg skal få tatt sykkelen ut på luftetur og fylt med 98, så klarer den seg gjennom vinteren. Kommer nok til å starte den opp med jevne mellomrom for å smøre opp litt.

Og ja, jeg håper at dette blir starten på ny hobby, der jeg spontant kan hive meg på sykkelen og kjøre meg en tur, selv om jeg kjører alene. Skal bli kjekt å utforske fjell- og landeveiene som befinner seg i nærheten her. 😀

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 15.9.2023 at 11:43 PM, Javisst said:

Takk for gratulasjoner! Jeg skal få tatt sykkelen ut på luftetur og fylt med 98, så klarer den seg gjennom vinteren. Kommer nok til å starte den opp med jevne mellomrom for å smøre opp litt.

Og ja, jeg håper at dette blir starten på ny hobby, der jeg spontant kan hive meg på sykkelen og kjøre meg en tur, selv om jeg kjører alene. Skal bli kjekt å utforske fjell- og landeveiene som befinner seg i nærheten her. 😀

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Javisst skrev (På 15.9.2023 den 11:43 PM):

...Skal bli kjekt å utforske fjell- og landeveiene som befinner seg i nærheten her. 😀

Jeg råder deg til å ta en SKIKKELIG tur med sykkelen. Langt avgårde. Altså ikke bare i nærområdet. Du kommer til å treffe MANGE motorsyklister på tur som slår av en prat. campingplasser etc. er fulle av dem sommerstid. 

Sett av feks. 2-3 uker å bare kjør. Du vil oppleve dårlig vær og sikkert mange kjipe steder, men også flott vær og kanonflotte steder. Kontrastene du får med deg på slike turer setter seg godt på minnet når du er hjemme igjen :) 

I starten er alle turene man tar morsomme selvsagt. personlig ble jeg ganske lei disse lokale turene etter ett par år. I dag orker jeg nesten ikke å kjøre tur i nærområdet. Utover noe jobbpendling etc. 

Det å jekke en duggfrisk pils på hyttebalkongen mens man ser ut over en fjord i strålende vær mens man planlegger morgendagens etappe er rett og slett helt magisk :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen! Valgte å følge den youtubekanalen, da de hadde mye gode tips å komme med. Vasket sykkelen for en uke siden, og lot den stå og gå i et kvarters tid til tross...

Jeg fikk fartet litt rundt på parkeringsplass etter jeg kjøpte den. Det ga absolutt mersmak, men har dessverre ikke fått kjørt siden dette... Ser veldig frem til å kjøre den på vei.

Har kjøretime hver uke, og har komt meg veldig siden jeg begynte. Utrolig kjekt å kjenne på mestringsfølelse. Rekker dessverre ikke oppkjøring i år, men skal få dette gjort relativt kjapt neste år, så jeg er ihvertfall på veien når våren kommer. 🙂

Og jeg har fremdeles til gode å falle eller "layerdown". 😉

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Holder på å planlegge service på sykkelen før den parkeres for vinteren. Vanligvis så lar jeg verksted ta seg av servicer, men nå har jeg bestemt meg for å benytte anledningen til å lære meg å skru selv.

Skal da skifte:

Motorolje
Oljefilter
Drivstoffilter
Olje på kardang
Bremsevæske
Kjølevæske
Tennplugger

Så er spørsmålet: Å kjøpe alt av oljer og væsker på Biltema; Yay or nay?

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Biltema er helt greit.

Da jeg var aktiv, for gammel nå, så kjøpte jeg årlig en VCI-bag fra mc-avisa som lager en rustbeskyttende atmosfære, sykkelen var som ny også da jeg lot sykkelen stå ute.

Står du utendørs i en slik bag må du skjerme den for sollys, jeg gjorde det ved å tre over et «cover» som du får kjøpt mange steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg kan legge til et par ting jeg har hatt bruk for.

Gaffateip til å tape sammen kåpedeler etter en velt (kamerat ble hjulpet)

Lappesaker for dekk og luftkompressor (liten type). Begge fra Biltema. Jeg hadde montert kobling for sigarettenner som lå under sadelen. Samt tang for å dra ut skruer og annet som har penetrert dekket.

Dette hjelper deg hjem etter et uhell.

 

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (45 minutter siden):

Jeg kan legge til et par ting jeg har hatt bruk for.

Gaffateip til å tape sammen kåpedeler etter en velt (kamerat ble hjulpet)

Lappesaker for dekk og luftkompressor (liten type). Begge fra Biltema. Jeg hadde montert kobling for sigarettenner som lå under sadelen. Samt tang for å dra ut skruer og annet som har penetrert dekket.

Dette hjelper deg hjem etter et uhell.

 

Jepp dekkrep settet fra Biltema er allerede på plass. Men disse CO2 patronene har jeg byttet ut med kompressoren jeg la inn bilde av over. :)

 

Lenke til kommentar
Javisst skrev (På 5.10.2023 den 8:05 PM):

Har kjøretime hver uke, og har komt meg veldig siden jeg begynte. Utrolig kjekt å kjenne på mestringsfølelse. Rekker dessverre ikke oppkjøring i år, men skal få dette gjort relativt kjapt neste år, så jeg er ihvertfall på veien når våren kommer. 🙂

Har du fått oppkjøring? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jepp dekkrep settet fra Biltema er allerede på plass. Men disse CO2 patronene har jeg byttet ut med kompressoren jeg la inn bilde av over. :)

 

Ja den kompressoren ser kjekk ut, er vel batteridrevet? Den fantes ikke den gang jeg slapp meg løs på vegen.

Drømmer stadig om å kjøpe meg sykkel på nytt, men innser at tiden for alder og kjørekompiser er forbi.

Nyt våren, den er herlig på mc 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...