Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Etter 7 år på BMW R1200RT hentet jeg en Honda Goldwing i forrige uke. 6 cyl boxer på 1832ccm. Nydelig tursykkel. 

Motor'n kunne ha sittet i en Scania. 😅 170 Nm. Ikke mye lyd fra den originale eksosen, men den dype rumlinga fra sekseren kiler ryggraden & hjernebarken. Har kjørt 1000ml / 1600km på de første 10 dagene og er blitt veldig glad i wingen min allerede. Kona stortrives bakpå, reine Chesterfield soffan 😁

IMG_3641.jpeg

IMG_3635.jpeg

938FDF18-4774-4A3B-905C-CC95A4DE2285.jpeg

Endret av FXDC
La til ekstra bilde.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (20 timer siden):

Den jevne bilist er jo nesten det (blind) i praksis, fordi de snur for lite på hodet og titter sjelden i speilet. Dermed får de tunnelsyn. En stor andel lar seg også distrahere av mobil/skjerm eller musikk/radio. Det er i hvertfall mitt inntrykk som både fotgjenger og (motor)syklist. Spesielt lærte jeg hvor sløve mange bilister er, da jeg var (motor)syklist i Trondheim noen år. En stor andel trafikanter gir også blanke f*en i vikeplikt. Det er som om de har glemt hva vikeplikt er for noe. De skulle vært fratatt førerkortet for evig og alltid.

Prøv å kjør gjennom Oslo midt i rushtrafikken med motorsykkel. Oslo stiller i en helt egen liga når det kommer til oppførsel i trafikken og egoisme. Blir dem passert av en MC så ser mange av dem det som et direkte tap. Jeg har til og med opplevd to ganger og bli fysisk sperret når jeg lanesplitter. Altså at dem med vilje svinger ut rett forran meg for å hindre at jeg kommer forbi. 

Men siden jeg kjører på en slik måte at alle bilister tenker slik så har det gått bra så langt. Bank i bordet. Heldigvis så kjører jeg ikke mye i Oslo traktene... 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (17 timer siden):

Du har helt rett i at det var en situasjon som var vanskelig å gardere seg mot eller forutse, jeg så i alle fall ikke for meg at noen skulle svinge av ut på en PÅkjøringsrampe, så feil kunne jeg ta. Bjerknez sier han ikke ville kjørt såpass mye fortere enn trafikken og det hadde sikkert vært lurt der og da, men sant å si så var akkurat den muligheten til å kjøre raskere mye av motivasjonen for å kjøre motorsykkel til og fra jobb. Man kan ikke gardere seg mot absolutt alt, akkurat det omtalte tilfellet var, og ER en kalkulert risiko for min del. Noen vinner i Lotto, noen havner i en usannsynlig smell, sånn er livet. 

Jeg er mest glad for at jeg fra dag én ALDRI har kjørt uten skikkelig utstyr. Enten kjører jeg med Rukka tekstil med 5-ledda Axo ryggskinne eller så kjører jeg med RST skinndress med L2 ryggskinneinnlegg. 

Kalkulert risiko er rette begrepet ja. Å kjøre motorsykkel ER farlig, og det kommer det sannsynligvis alltid til å være, men med ydmyk respekt for den risikoen man befinner seg i, så greier vi oss stort sett godt.

Tror nok Bjerknez'en er litt "etterpåklok", og det er jo som kjent mye lettere. 😉

Ja sikkerhetsutstyret er ALLTID på når jeg kjører mc. uansett hvor korte turene er. Jeg er altfor glad i skinnet mitt, og hater beinbrudd. Er også ganske glad i livet. 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Tror nok Bjerknez'en er litt "etterpåklok", og det er jo som kjent mye lettere. 😉

Jeg har opplevd nok av situasjoner i trafikken til å mene at måten jeg kjører på har hjulpet meg. Men selvsagt er ikke jeg heller umenneskelig eller har noen krystallkule så udødelig er jeg ikke. 

Men jeg skal vertfall forsøke så godt jeg kan å luke bort de mest typiske episodene som kan oppstå. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Men jeg skal vertfall forsøke så godt jeg kan å luke bort de mest typiske episodene som kan oppstå. 

Det er alt vi kan gjøre ja.

I tillegg så har man jo utviklet en slags "7. sans" som til en viss grad forutser hvilke farlige situasjoner som kan oppstå litt lenger framme. Det kalles vel "erfaring", og er eneste fordel med å bli gammel. 😉

Men den situasjonen som Leo havnet, kunne jeg lett ha havnet i selv. Man er tross alt ikke helt synsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Det er alt vi kan gjøre ja.

I tillegg så har man jo utviklet en slags "7. sans" som til en viss grad forutser hvilke farlige situasjoner som kan oppstå litt lenger framme. Det kalles vel "erfaring", og er eneste fordel med å bli gammel. 😉

Men den situasjonen som Leo havnet, kunne jeg lett ha havnet i selv. Man er tross alt ikke helt synsk.

Når man ligger i 80 km/t ved siden av stillestående kø i et aksellerasjonsfelt hvor det åpenbart befinner seg utolmodige bilister så vil jeg vel si man er i overkant modig. Som regel så går det jo bra og det er slik mange av oss tenker. Udertegnede er intet unntak, men jeg har blitt mer forsiktig med årene merker jeg. 

Men for all del, jeg er så absolutt ingen helgen i trafikken jeg heller, bare så det er sagt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

 Jeg har til og med opplevd to ganger og bli fysisk sperret når jeg lanesplitter. Altså at dem med vilje svinger ut rett forran meg for å hindre at jeg kommer forbi.

Jobbet sammen med en i Oslo som av prinsipp ved bevisst blokkering slapp seg bak og slo av lys og venta til det åpna seg plass. Så dro han på forbi og tok med speilet til blokkern... 😁

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (Akkurat nå):

Jobbet sammen med en i Oslo som av prinsipp ved bevisst blokkering slapp seg bak og slo av lys og venta tid det åpna seg plass. Så dro han på forbi og tok med speilet til blokkern... 😁

Ja, jeg skjønner at det til tider er fristende, men jeg er litt motstander av slik hooligan takter. Hadde personen faktisk truffet meg så hadde jeg nok set rødt, men så lenge jeg er forberedt på slike situasjoner (som oftest) så gidder jeg ikke å bruke mange kalorier på slikt. 

Det kan fort ende med at fyren tar skiltnummeret mitt. Det blir på en måte ord mot ord, men det var jeg som ødela speilet og kanskje må erstatte dette etc. Blir bare bråk av slikt og man kan ende med å sitte igjen med svarteper selv. 

Så sant man ikke filmet hendelsen. Da stiller det seg annerledes. men man har vel uansett ikke noen rett til å ødelegge andres eiendeler grunnet dette, selv om det selvsagt er svært fristende. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Jeg har til og med opplevd to ganger og bli fysisk sperret når jeg lanesplitter. Altså at dem med vilje svinger ut rett forran meg for å hindre at jeg kommer forbi.

Har ikke det å gjøre med at noen folk tror dette er ulovlig, derfor så blokkerer de? Mener jeg leste noe sånt en gang.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (9 timer siden):

Har ikke det å gjøre med at noen folk tror dette er ulovlig, derfor så blokkerer de? Mener jeg leste noe sånt en gang.

Det har nok å gjøre med at folk bare er irriterte over at andre i dems øyne sniker i køen. Det handler også om uvitenhet. Jeg karakteriserer også disse menneskene som litt enkle og dumme. Mennesker som lar seg raskt hisse opp og som mangler sund fornuft. 

som oftest er dette folk som kjører dyrere biler. Gjerne BMW, Mercedes. Det er nesten alltid middelaldrende menn som gjør slikt som jeg har lagt merke til. 

Brått en dag så blokkerer dem et medlem fra Bandidos. Da tenker jeg dem får en lærepenge dem sent glemmer. 

Jeg tror motorsyklister generelt er mer oppegående folk. Dem kjører fordi dem synes det er gøy, og har betalt mye penger for å kjøre et i utgangspunktet ganske ubrukelig fremkomstmiddel. Motorsyklister må i tillegg til å holde balansen være mer våkne i trafikken og det krever mer teknikk og ferdigheter for å kjøre motorsykkel. En motorsykkel er som regel også dyrere i drift enn en en vanlig bil. 

Å kjøre bil i dag krever på en måte at man ikke er "våken". Man setter spaken i gir og trykker på gassen. Thats it. Å kjøre bil er lite involverende og er såpass kjedelig at sjåføren gjerne bruker tiden på andre ting. Som feks. Snakke i telefonen, fikle med skjermen, spise mat eller rett og slett bare lese avisen. Ja, jeg har sett dette også. 

Før i tiden var bilkjøring mer involverende. For 30 år siden var det nesten bare handikapp biler som hadde automat eller drosjer. Man måtte gire selv manuelt, og det fantes ikke Antisladd og alskens hjelpemidler. Så man MÅTTE være mer våken og følge med. 

Jeg mener at alle hjelpesystemene som antisladd, ABS, airbags, elektroniske sensorer etc. er med på og gjøre bilkjøring mindre involverende og mer "kjedelig". All den tid sjåføren sparer på og tenke selv brukes ikke på og følge med på trafikken, men til å snakke i telefon og gjlre andre ting. 

Dette går direkte ut over oss motorsyklister som MÅ følge med hele tiden. Motorsyklister kan ikke ta seg en matbit mens dem kjlrer, eller lese avisen. Dem sitter ikke å fikler med andre ting. Selv om motorsykler også har abs etc. så betyr ikke det at man som i en bil bare kan klampe inn bremsen på glatta eller på grusveien. En motorsyklist må også kunne holde balansen og det krever langt mer teknikk. 

Hvis en 18 åring i dag hadde satt seg i en gammel bil uten abs, antisladd og med manuell gir og tatt seg en tur over sognefjellet på vinteren så tror jeg hen hadde driti i buksa. 18 åringer flest i dag har ikke peiling på hvordan slike biler hånteres. I dag er det nesten ikke mulig å slå disse hjelpesystemene av en gang. Så man er helt prisgitt elektronikken som forøvrig er blitt langt flinkere enn sjåføren i de fleste tillfeller. 

konklusjonen her er at grunnen til at noen velger å blokkere en motorsyklist handler om uvitenhet, dårlig dømmekraft, stress som gjerne kommer av at dem har bedre tid til å tenke jobb enn det å faktisk kjøre bilen. 

Hva er det som haster så veldig når du sitter i en BMW midt på sommeren med air condition i en nærmest lydløs kupe, massasje i setene, entertainment systemer og fandens oldemor? 

Tenk deg en motorsyklist i 30 varmegrader med skinndress, hjelm, hansker etc. i sagtegående kø er det nesten uutholdelig varmt. I tillegg har man strålevarme fra motoren. En motorsykkel tar som oftest mye mindre plass og kan dermed ligge side om side med en bil og dermed også være med på og gjøre køen kortere. 

Det å kunne "snike" i køen er en av fordelene vi motorsyklister har og det har vi jaggu meg betalt i dyre dommer for. Men vi kjlrer ikke forbi for å snike. Vi gjør det fordi vi KAN og fordi det er lovlig. Samt fordi det er jævlig varmt å stå stille samt slitsomt og holde balansen og clutche etc. ved mye køkjøring. 

Bilisten burde egentlig vært glad for at jeg kjørte motorsykkel og ikke bil. Hadde jeg kjørt bil hadde klen blitt enda lenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (22 timer siden):

Ja, jeg skjønner at det til tider er fristende, men jeg er litt motstander av slik hooligan takter. Hadde personen faktisk truffet meg så hadde jeg nok set rødt, men så lenge jeg er forberedt på slike situasjoner (som oftest) så gidder jeg ikke å bruke mange kalorier på slikt. 

Det kan fort ende med at fyren tar skiltnummeret mitt. Det blir på en måte ord mot ord, men det var jeg som ødela speilet og kanskje må erstatte dette etc. Blir bare bråk av slikt og man kan ende med å sitte igjen med svarteper selv. 

Så sant man ikke filmet hendelsen. Da stiller det seg annerledes. men man har vel uansett ikke noen rett til å ødelegge andres eiendeler grunnet dette, selv om det selvsagt er svært fristende. 

 

For å avklare, jeg støtter ikke opp om sådan oppførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lane splitting er som nevnt lovlig, jeg fant også dette på stortinget.no:

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det arbeidet som Regjeringen har bidratt med for å bedre situasjonen for motorsyklistene, ikke minst økningen på veivedlikehold og forbudet mot nye wirerekkverk. Dette flertallet viser til at motorsyklistene fortsatt vil ha:

plass i kollektivfeltet

fri bompassering (selv om teknologien muliggjør registrering)

egne parkeringsplasser, og gjensidig tillatelse på elbilplasser

mulighet til "lane-splitting" (kjøre mellom kjørefelt hvor trafikken går i lav fart eller står).
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 time siden):

egne parkeringsplasser,

Lokale myndigheter motarbeider dette punktet ganske så effektivt. De fjerner stort sett det som har vært av offentlige MC-parkeringer.

Leo_ skrev (1 time siden):

gjensidig tillatelse på elbilplasser

Har jeg aldri sett noe sted. Noen som kjenner til noen eksempel?

Lenke til kommentar

Merk at "lanesplitting" ikke må forveksles med forbikjøring, selv om sistnevmte også kan være lov.

Lanesplitting bør foregå i lav hastighet og i køer etc. og man skal da DELE filen kjører i med annet kjøretøy hvis det er plass til det. Så fort man passerer midtstripen i veien, så blir det betraktet som forbikjøring. 

På en måte ett fett, man kommer forbi uansett, men ofte er det heltrukne midtstriper inn mot lyskryss og rundkjøringer etc. og kjører man over disse så gjør man noe ulovlig og det blir da også en forbikjøring. 

Lanesplitting kan også være litt skummelt. Følger ikke bilisten med så kan han/hun/hen skvette til når man kommer forbi og i værste fall svinge bilen i mot deg. 

De aller fleste bilister (bortsett fra stressa middelaldrende menn i BMW og Mercedes i storbyer) ser at du kommer og gjør du deg godt synlig så bilisten ser deg i venstre speil og ikke opptrer på en provoserende måte så svinger dem til siden. 

Et godt tips jeg har for å skape god dynamikk og en hyggelig greie rundt dette er og takke for at dem slipper deg forbi med å hilse på dem etter at du har passert dem. Hvis andre bilister ser dette så vil også dem svinge til siden etc. 

Ligger man bak bilen helt opp i fangeren på den og ruser motoren så provoserer man bilisten og sjansen for at han og eller andre slipper deg forbi er langt dårligere. 

Alt handler om plassering, god planlegging og et positivt sinn. 

Så er det selvsagt noen bilister som slett ikke har evnen til å se deg av flere grunner. Dette er ikke noe å hisse seg opp over. Da venter du eller foretar en kjapp FORBIKJØRING i steden når det passer seg. 

Dette er ikke så veldig vanskelig :) 

Dem som ødelegger ryktet til oss motorsyklister er som regel de yngste som gjerne kjører samens med kompiser. Her er det aller viktigste og tøffe seg samt vise hva man kan. Det er i denne gruppen man finner bakjulskjørere og hooligans som sparker speiler etc. 

Som regel kjører den yngre garde bråkete 125 kubikkere eller A2 sykler med samme decibel som jagerfly. Syklene dem kjører er ofte ganske modifiserte på godt og vondt. 

Er du en bilist og ser en motorsykkel som ikke har synlig skilplate bak (skiltet kan selvsagt også være stjålet) så ikke provoser vedkommede. Sparker han/hun/hen til speielen din så vil han uansett stikke av og han vil aldri bli tatt, selv om du husker skiltnummeret eller ikkk ser det i det hele tatt. Slike folk bryr seg svært lite om politiet.

Konklusjonen er at bilister må ikke tro at alle motorsyklister er som disse menneskene. Vi kjører ikke rundt og burner og stikker fra politiet slik dem gjør på film. Unntak finner man i alle steder, men det er ikke den gjengse regel. 

Oppfør deg respektabelt i trafikken så vil du bli respektert tilbake som regel. :) 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei har akk kjøpt en kawasaki Zx6r f2 1996. Tidligere eier sa d ikke hva no problem når den blei satt bort en liten periode men når den blei tatt i bruk igjen så skjedde d noe. Når jeg kjører å kommer til 3-4gir så er d akk som at den mister all effekt den bare går å fjusker gir jeg på så er det akk som at får et hoste anfall🤣 å jeg kommer meg ikke opp i mere fart enn Max 100-110kmt. Bensin pumpa hva gåen men pussa litt på den så nå går den. Men har en mistanke om at d kan være den at den ikke gir nok med bensin. Noen som har vært borti dette eller har peiling på hva d kan være? 

IMG_0920.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...