Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha min første sykkel nå i sommer, og lurer på om Diversion 900 er grei å begynne med? 

Skal ikke kjøre opp før i sommer, og har tidligere bare prøvekjørt kompisers (alldeles for spreke R-)sykler, så er helt fersk. 

Eller er det andre tilsvarende sykler jeg heller bør se på? Prisklasse 20-30k, kan ikke ha noe voldsomt flotte greier til å begynne med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valmeth skrev (37 minutter siden):

Jeg skal ha min første sykkel nå i sommer, og lurer på om Diversion 900 er grei å begynne med? 

Skal ikke kjøre opp før i sommer, og har tidligere bare prøvekjørt kompisers (alldeles for spreke R-)sykler, så er helt fersk. 

Eller er det andre tilsvarende sykler jeg heller bør se på? Prisklasse 20-30k, kan ikke ha noe voldsomt flotte greier til å begynne med.

Det er en nokså umoderne og traust tursykkel. Solid og forutsigbar. Jeg tror du vil få mer glede av en mindre og mer moderne sykkel,men du må opp i pris da. Honda 500X og KTM 390 Adventure for eksempel.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (3 timer siden):

Kanskje de liker å "trykke på folks knapper" og synes det er du som driter deg ut med å gå på den, de håper det er politi i nærheten, eller vedder på om gamlingen vil tøffe seg, hva vet jeg. Jeg har aldri opplevd det.

Ja, det har vært en av tingene jeg har tenkt på. Så ut fra en slik beslrivelse så gjør vel ofte ungtalper dette ut fra misunnelse kanskje? 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (2 timer siden):

Jeg skal ha min første sykkel nå i sommer, og lurer på om Diversion 900 er grei å begynne med? 

Skal ikke kjøre opp før i sommer, og har tidligere bare prøvekjørt kompisers (alldeles for spreke R-)sykler, så er helt fersk. 

Eller er det andre tilsvarende sykler jeg heller bør se på? Prisklasse 20-30k, kan ikke ha noe voldsomt flotte greier til å begynne med.

Hvis du har prøvekjørt spreke R-sykler, mener du da at du har dratt dem ut skikkelig på girene, eller har du bare dratt på litt på landeveien? 

fellesnevneren for alle R-sykler og spesielt de i 600cc klassen er at dem faktisk er ganske kjedelige og trauste under 8.000ish omdreininger. Det betyr selvsagt ikke at en uerfaren person vil mene dem er trauste, men i forhold til andre typer sykler så vil feks. En KTM 390 FØLES raskere på lavere turtall. Altså den napper til mer brutalt fra bunn av. En slik sykkel er derfor ofte morsommere og kjøre på landeveien. Men det betur selvsagt ikke at du hadde vunnet på bane, eller på motorvei etc. for det er når en R-sykkel passerer 8.000rpm at det virkelig skjer noe. 
 

Helt ærlig synes jeg ikke dem er spesielt skremmende da heller, men har du kjlrt en sykkel ala BMW M1000RR etc. så er dette en helt annen liga. 

Jeg pleier å si at man birde kjøpe sykkelen man liker best og bygge erfaringer derfra. Har man kjørt motorsykkel en stund og liker å kjlre lengre turer etc. og ikke bare vise seg på lokale treffpunkter så er det de færreste som kjører RR sykler. Jeg kjenner faktisk ingen i min omgangskrets som kjører en typisk RR sykkel som også pleier å bli med på lengre turer. 

Kjøp deg en sykkel som er god å sitte på som du faktisk får lyst til å kjøre langt med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (43 minutter siden):

fellesnevneren for alle R-sykler og spesielt de i 600cc klassen er at dem faktisk er ganske kjedelige og trauste under 8.000ish omdreininger.

8000rpm? Er det noe en 600 kan så er det å klatre i turtall og det litt skamfort, så det tar ikke lange tiden å nå 8000rpm. Litt urettferdig og kalle turtallsmaskiner "trauste", vil neste påstå omvendt

Førstehåndserfaring fra egeneide sykler i sjangeren (ZX6R og Panigale)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

8000rpm? Er det noe en 600 kan så er det å klatre i turtall og det litt skamfort, så det tar ikke lange tiden å nå 8000rpm. Litt urettferdig og kalle turtallsmaskiner "trauste", vil neste påstå omvendt

Førstehåndserfaring fra egeneide sykler i sjangeren (ZX6R og Panigale)

Jeg har eid følgende sykler (og prøvekjørt langt flere):

- 2012 mod. Yamaha XVS1300 cruiser med 80HK'er og 114NM.
- 2015 modell Street Triple R 675cc
- 2x BMW S1000R, 2015 og 2017 modeller
- Triumph Rocket 3 GT

Alle disse er raskere og mye morsommere i mellomregisteret enn en OEM 600RR sykkel. Jeg har selv kjlrt side om side med en Yamaha R6 (en jeg kjenner) med min Street Triple R som jeg hadde på motorvei. Vi startet i rundt 30km/t og opp til 100km/t ca. Hadde han ikke sjans. Men etter det tok han meg for da fikk han turtall nok. 

Panigale er nok noe helt annet. Er ikke dette twin? Dem har som oftest mer bunndrag så den er nok en RR sykkel jeg hadde valgt hvis jeg måtte velge en. Hvordan ZX6R er vet jeg ikke. Men specs sier 130HK'er ved 13.500rpm og 70NM. Ved 11.000rpm. Da skal man ha rimelig høyt turtall før det skjer noe. 

Det er en turtallsmaskin. En maskin som passer best på bane. Der er den i sitt ess da hastigheten er stor nok til at den kan bruke turtallet hele veien. På landeveien er den ikke like godt egnet. 

R6 synes vertfall jeg var en skuffelse. Jeg hadde forventet mer råskap av en RR sykkel. Jeg dro den til rødgrensen og selvsagt var det gøy etter 10.000rpm. Da gikk det unna, men i vanlig landeveishastigeheter hvis man skulle foreta kjappe forbikjlringer måtte man ofte ned i førstegir for å få turtall nok. Ganske slitsomt. 

Men vi har jo alle våre preferanser. Noen liker det ene og andre liker det...ja, andre.... :) 

jeg er nok mer glad i bunndrag enn toppeffekt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (43 minutter siden):

Nå er det helst en traust tursykkel jeg ønsker meg også. 500X eller Tracer kunne jeg også tenkt meg, men det er ikke noe jeg har råd til å legge på sida i år 😛 

Så lenge du er ute en tursykkel og ikke bryr deg om den er litt "traust" så kjøp en sykkel som du synes er god å sitte på samt god å kjøre. Sørg for at den har fått nødvendig vedlikehold og at dette kan dokumenteres. Sjekk om dekkene er gode. Gamle og morkne dekk vil du IKKE ha. Dekkbytte koster deg fort rundt 5.000 kroner så her er det prutningsmonn hvis ikke dette er på stell. 

Sørg også for at sykkelen får en skikkelig service før du drar den ut på langtur. Så langt ikke forrige eier kan dokumentere at dette er blitt gjort. Brått så har han fylt feil olje og det er nok til at du kan få motorhavari på Sognefjellet. Det er IKKE kult! :) 

oljeskift bør gjøres en gang i året, uansett om du kjører med den eller ikke. En vanlig service koster rundt 3-4.000 kroner. Det inkluderer oljeskift, filter og en del sjekkpunkter. 

ved hovedservice sjekker dem også ventiler og evt. justerer disse. Dette er dyrere og kan koste fort opp mot 10.000 kroner. Dette inkluderer da alt det andre som oljeskift etc også. Sjekk om forrige eier har utført en slik service, med dokumentasjon. 

du vil ikke dra på langtur med en sykkel du ikke kjenner statusen til. Brått så har forrige eier brukt en uorginal hjulbolt eller glemt å feste skruer skikkelig etc. du vil ikke at sykkelen får i oppløsning når du kjører. Husk at du har ikke fire hjul og et karosseri rundt deg med airbags etc. går det galt, så går det galt. Skikkelig galt. 

Som oftest går det greit, men ved kjøp av gammel sykkel som er noen år ville jeg vært pirkete på at den var i teknisk god stand. Om den har riper og er stygg ellers kommer i annen rekke. Men sjekk om den har skader etter velt. En kraftig velt eller tidligere kollisjon kan bety at sykkelen kan være litt rammeskjev feks.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Ikke akkurat noen vitenskapelig test, men ta en titt på denne videoen:

Her anakker vi en vanlig Street Triple RS mot en ZX6R hvor begge førerne har mer eller mindre like gode kunnskaper. Dette er også på bane. 

Merk at banens oppbygning er slik at man ikke får utnyttet topphastighet, hvor RR sykler gjerne drar en stor fordel. 

Dette viser hvor mye potensiale som finnes i en sykkel som ikke nødvendigvis er en RR sykkel, men en oppreist gatesykkel. 

Man ser ved noen tillfeller at ZX6R trekker ganske heftig i fra, men strupes av at den ikke får utnyttet turtallet da han må bremse før svinger etc. og da drar Street Triple nytte av momentet som sitter lenger ned. 

På landeveien hadde denne street Triplen hatt alle fordelene. Slik jeg ser det. 
 

Lenke til kommentar

I det hele tatt så handler det skjeldent om hvilken sykkel man kjører men om hvilke ferdigheter man har. De færreste klarer og utnytte kreftene og egenskapene til sykkelen man kjører optimalt. Jeg er selvsagt intet untak. Men jeg har kjlrt nok sykler til å mene at en RR sykkel slett ikke betyr førstemann i mål. Så langt ifra. 

Lenke til kommentar
Musefella skrev (5 minutter siden):

Om man har maks effekt ved 5000 eller 10000 rpm spiller ikke noe rolle, resultatet blir det samme.

moment x turtall=hk

På de nyeste 1000cc r sykkla så har man 200hk på hjulet, det er rett å slett grotesk hvor fort det går.

Jo, det spiller en rolle. Spesielt med tanke på bunndrag når ikke hastigheten er stor nok. Du snakker om 1000 RR sykler her med 200 gamp på bakhjulet. Det er noe helt annet enn en 600cc med 130HK'er og beskjedne 70NM ved 11.000rpm. Det går fort ja, men som du ser i videoen så er ikke toppeffekt det som alltid redder en "seier". 

Jeg har hatt 2 stk S1000R med 170ish hester på bakhjulet og rundt 114NM. Ved 8.000rpm. Dette er da gateversjonen av storebroren S1000RR. Det er HELT noe annet enn en 600RR sykkel. En 600RR hadde aldri klart og holde følge med meg, gitt at kjlreferdighetene var dem samme. 

Men det krever disiplin og temme en liter sykkel i den klassen. De færreste klarer det 100%. Derfor vil jeg si at den som vinner er den som er flinkest til å kjøre, innenfor rimelighetns grenser. 

En 600cc oppleves tryggere fordei man kan utnytte sykkelen mer eller mindre fulle potensiale motormessig på en bane. Det erlettere og tyne en sykkel enn å temme den, hvis det var forståelig. 

Det er vertfall min mening. 
 

Men uansett, nå er vi ganske mange lysår utafor det som jeg egentlig tok opp her 😅

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (12 timer siden):

Jeg skal ha min første sykkel nå i sommer, og lurer på om Diversion 900 er grei å begynne med? 

Skal ikke kjøre opp før i sommer, og har tidligere bare prøvekjørt kompisers (alldeles for spreke R-)sykler, så er helt fersk. 

Eller er det andre tilsvarende sykler jeg heller bør se på? Prisklasse 20-30k, kan ikke ha noe voldsomt flotte greier til å begynne med.

Diversion 900 er en relativt tung sykkel, med et ganske høyt tyngdepunkt. Det går sikkert greit, men er langt fra den optimale begynnersykkelen. Men det er en solid konstruksjon og lettskrudd sykkel. Yamaha er grei kvalitet.

Lenke til kommentar

Startet ut motorsykkelkarrieren med en Husaberg 650. Så over til nokså sprek MT09 som jeg solgte i 2019. Nå er atter en ny sommer i anmars og igjen sitter jeg våryr og scroller gjennom Finn.no og titter på alle syklene jeg ikke har plass til 😭

I år er Superduke og supermotard byttet ut med noen litt mer laidback café-racere og cruisere. Drømmen er Indian FTR1200 eller Triumph Bonneville.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (7 timer siden):

Startet ut motorsykkelkarrieren med en Husaberg 650. Så over til nokså sprek MT09 som jeg solgte i 2019. Nå er atter en ny sommer i anmars og igjen sitter jeg våryr og scroller gjennom Finn.no og titter på alle syklene jeg ikke har plass til 😭

I år er Superduke og supermotard byttet ut med noen litt mer laidback café-racere og cruisere. Drømmen er Indian FTR1200 eller Triumph Bonneville.

FTR1200 har jeg ikke kjørt, men Triumph Speed Twin 1200 har jeg nylig testet. Dette er sykkelen jeg kommer til å kjøpe hvis jeg skal prøve noe annet enn Rocket. Det eneste jeg ikke liker med Speed Twin 1200 er en noe soft fremdemper og at man ikke har mulighet for orginalmontert quickshifter og cruice control. 

Men for en herlig og smooth motor med skikkelig godlyd og godt bunndrag! 

Ikke la deg lure av aksellerasjonstester gjort med denne på Youtube som ikke er spesielt imponerende. (Rundt 4 sekunder). Dette skyldes kun giringen da førstegiret er ganske langt, samtidig som man må gire før 100 merket passeres. 

Momentet i denne er ganske heftig. Dessuten elsker jeg det litt retro moderne utseendet. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Valmeth skrev (1 time siden):

Hvor kjøper man deler i dag?

Kommer litt an på hva du legger i "deler".

Motordeler har jeg bare kjøpt via forhandler.

*Bling* til sykkelen som lakkerte bremsehendler, andre blinklys osv får man kjøpt på ebay som du sier. Men er ofte masseproduserte kinagreier.

Men har også blitt veldig vanlig for merkene å produsere sitt eget. Noen merker er bedre enn andre her. For eksempel KTM har jo en vanvittig svær katalog med PowerParts, som de kaller det.

Jeg kjøpte en vindskjerm og litt annet snacks som var laget spesifikt til min sykkel rett fra produsentens nettside. Vil tro det samme gjelder mye annet. De Pretto Moto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...