Gå til innhold

Hjelp til å finne powerbank som kan kjøre min laptop


Anbefalte innlegg

57 minutes ago, sedsberg said:

Powerstation stopper.

Nei, tror du misforstår... PC-en drar strøm fra det interne batteriet, ikke fra laderen. Det interne batteriet lades via powerstation med samme hastighet uavhengig av hvilken belastning det er på PC-en.

Det du skriver gir kun mening hvis du først fjerner det interne batteriet i PC-en, slik at PC-en kjører direkte fra strøm via ladeporten.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC-en drar strøm fra nettet så lenge det er tilkoblet.

Drar PC over 200W vil aggregatet/powerbanken stoppe på overlast. (Forhåpentligvis).

PC går nå på eget batteri og får ikke strøm fra powerbank.

Powerbank blir stadig overbelastet, batteriet går varmt, elektronikken feiler, batteriet tar fyr, hytta brenner ned, bikkja brenner inne, forsikringselskapet setter seg på bakbeina etc. etc.

Edit: Men for all del, hvis du går god for at han kan potensiellt kjøre den på 115% belastning så må du for all del ta det ansvaret. Min tommelfingerregel er ca. 75-80% belastning.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

PC-en drar strøm fra nettet så lenge det er tilkoblet.

Drar PC over 200W vil aggregatet/powerbanken stoppe på overlast. (Forhåpentligvis).

PC går nå på eget batteri og får ikke strøm fra powerbank.

Powerbank blir stadig overbelastet, batteriet går varmt, elektronikken feiler, batteriet tar fyr, hytta brenner ned, bikkja brenner inne, forsikringselskapet setter seg på bakbeina etc. etc.

Edit: Men for all del, hvis du går god for at han kan potensiellt kjøre den på 115% belastning så må du for all del ta det ansvaret. Min tommelfingerregel er ca. 75-80% belastning.

Høres ganske utenkelig ut at en ladekrets i en powerbank ikke har både strøm og spenningsbegrenser. Jeg nød-lader stadig laptopen min på reise med 20watts laderen til telefonen selv om laptop laderen er en 60watts lader. Spiller jeg på den så tappes batteriet sakte ut siden laderen fyller på med 20watt og pcen bruker over dette. TDP er muligens 60watt+, men som andre nevner er det urealistisk å forbruke nære 200watt på en laptop over tid. Min ligger rundt 50watt-ish når jeg spiller. Peaks trolig mer.

 

bilde.thumb.png.b4479df5b4b5ad2d68e7e623bb2b7bb9.png

Lenke til kommentar

Det er litt annerledes når du lader via 230V-omformer enn med en USB-C-lader/vanlig power bank. 230V-omformerne prøver å gi det de kan uten at spenningen synker. Blir det for mye så skal overbelastningsvern kutte strømmen. Som regel er ikke disse spesielt glade i å kjøre nær full belastning. Tar man hensyn til dette kan det selvsagt gå bra men jeg vil aldri anbefale  strømforsyninger og lignende hvor man kan risikere overbelastning.

1000kr. mer så hadde han fått en som var mer enn kraftig nok til all bruk.

Lenke til kommentar

Om du tuner ned grafikkortet til å kunne trekke f.eks 50W mindre enn standard så vil vel laptop komme under 200W strømforbruk på kontakten. Og så lenge en ikke bruker grafikkort til spill eller andre krevende oppgaver så bruker det vel lite strøm. Men det vil være litt skummelt om en glemmer seg og trekker 230W, ville ikke likt å bruke strømkilde under 230W.

Spørsmålet er også om PC selv med redusert grafikk kan komme over 200W. F.eks om Cpu trekker 95W, lading trekker 80W og resten av pc og grafikkort trekker 25W så er man opp i 200W. (tallene er fiktive)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Det er litt annerledes når du lader via 230V-omformer enn med en USB-C-lader/vanlig power bank. 230V-omformerne prøver å gi det de kan uten at spenningen synker. Blir det for mye så skal overbelastningsvern kutte strømmen. Som regel er ikke disse spesielt glade i å kjøre nær full belastning. Tar man hensyn til dette kan det selvsagt gå bra men jeg vil aldri anbefale  strømforsyninger og lignende hvor man kan risikere overbelastning.

1000kr. mer så hadde han fått en som var mer enn kraftig nok til all bruk.

Hva mener du med omformer? Om det er 230v lader så er det ikke min erfaring. Jeg bruker Apple sine ladere omhverandre på macbook air og pro som har 60watt og 100watt lader. Det tar bare lengre tid å lade den opp med mindre lader. Samme med Dell jobb PCen som gir et advarsel ved boot om at laderen er mindre og at batteri kan tappes om en belaster den hardt. Ser ikke for meg at en så elementær ting ikke er tenkt på og har heller aldri erfart det selv, men sikker kan en vel aldri være.

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Hva mener du med omformer? Om det er 230v lader så er det ikke min erfaring. Jeg bruker Apple sine ladere omhverandre på macbook air og pro som har 60watt og 100watt lader. Det tar bare lengre tid å lade den opp med mindre lader. Samme med Dell jobb PCen som gir et advarsel ved boot om at laderen er mindre og at batteri kan tappes om en belaster den hardt. Ser ikke for meg at en så elementær ting ikke er tenkt på og har heller aldri erfart det selv, men sikker kan en vel aldri være.

Det vil ikke være problem mellom laptop og lader fordi disse kan snakke sammen. Laderen sier fra hvor mye den kan levere. Det som diskuteres her er derimot ute ved 230V vekselspenning, og der er bare strømledninger og ingen kommunikasjon. Da blir det problem siden laderen tror den kan trekke det den vil, mens powerbanken har en ganske lav begrensing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Det vil ikke være problem mellom laptop og lader fordi disse kan snakke sammen. Laderen sier fra hvor mye den kan levere. Det som diskuteres her er derimot ute ved 230V vekselspenning, og der er bare strømledninger og ingen kommunikasjon. Da blir det problem siden laderen tror den kan trekke det den vil, mens powerbanken har en ganske lav begrensing.

Ahh det er en glemme sak ja :) jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig for å nå 200watt med en laptop gjerne begrenset litt på tillatt tpd, men tipper den vil knele bare en plugger i forsyningen om den har startstrøm som en del forsyninger har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...