Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan er det å være innlagt på psykiatrisk?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest bd57f...f18

Tror kanskje du har fått infoen din fra TV/film.

Det er helt vanlige toaletter med lås på, på slike steder. Medisinering blir gjort ut fra hva du blir enig med legen på stedet.

Anonymous poster hash: bd57f...f18

Lenke til kommentar

Hvordan det er å bli lagt inn avhenger av om du blir lagt inn frivillig eller på tvang. 

Frivillig er nok mest aktuelt for deg å vite noe om:

Vet heller ikke hvilken type psykiatrisk avdeling du sikter til, men tar her i utgangspunkt i innleggelse på affektiv avdeling: 

Medisiner: Du får medisiner utlevert på spesifikke tidspunkter, de vil se deg svelge de slik at du ikke samler opp og for eksempel tar en overdose. Medisiner gjøres i samråd med lege, og du tvinges ikke til å ta medisiner, men de vil gjerne oppmuntre deg til å ta medisiner som kan være bra for deg. Får du for eksempel tilbud om å prøve ut nye medisiner vil jeg anbefale deg å takke ja, fordi du da er i veldig trygge hender om bivirkninger skulle oppstå, når du er innlagt og du har helsepersonell rundt deg 24/7. 

Toalett: Ikke vanlig å kunne låse (om noe skulle skje en pasient må de ha tilgang) men de respektere selvfølgelig at du ønsker privatliv. 

Ellers; det forventes at du er med på fysiske aktiviteter og diverse miljøterapeutiske tiltak, det er måltider til faste tider og du må legge deg og stå opp til faste tider. Dette er en viktig del av behandlingen, for å kunne stabiliseres psykisk er det viktig med rutiner, mat og fysisk aktivitet. 

Etterhvert kan det bli aktuelt med permisjoner; de er opptatt av at du øver deg litt på å komme tilbake til vanlig liv også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (15 timer siden):

Ut fra hvordan du formulerer deg, er det riktig å spørre om du egentlig leter etter en grunn til å ikke legge deg inn, stemmer det?

Jeg føler at jeg trenger hjelp. Og i visse øyeblikk som igår kan jeg plutselig bli fullestendig mentalt ille. Så jeg vil egentlig ikke legge meg inn synes det høres litt skummelt ut, men vil jo gjøre det hvis man blir bedre.

Skal prøve å få tak i privat psykolog snarest, men er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (1 time siden):

På hvilken måte da?

Vet ikke hvor mye detaljer du vil ha, men mitt problem er at hvis jeg leser om noe brutalt og ekkelt som voldtekt eller tortur osv så kan jeg plutselig bli utrolig dårlig. Ikke bare normal ukomfortabel, men velding dårlig gjennom hele kroppen.

Tror jeg har ett problem med for mye empati og tanker, at jeg klarer ikke normale vanskeligheter mennesker går gjennom. Kan bli mentalt uslitt og redd av bare en ide eller tanke.

Det går jo ikke ann å fungere som menneske når det å være mennesker er å gå gjennom dårlige og gode tider.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Godt utviklet empati og forståelse for andre er positive egenskaper.

Tankekverna er noe du kan få kontroll over, men du er et tenkende menneske - gratulerer!

Masse lykke til, du er bra!

Å leve er lidelse, livet er en reise fra krise til krise - det imellom er det vi kaller lykke. 

Endret av process
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (11 timer siden):

plutselig bli utrolig dårlig. Ikke bare normal ukomfortabel, men velding dårlig gjennom hele kroppen.

Dette høres ut som symptomer innenfor angst-spekteret. Er du diagnostisert med en angstlidelse?
Har du samtidig noen form for hallusinasjoner og/eller paranoiditet?

Lenke til kommentar

Hvorfor blir du dårlig av å lese om voldtekt og tortur? Har du vært utsatt for dette tidligere? I så fall er det ikke rart. Jeg ble fysisk dårlig og kan begynne å skjelve og bli spent i muskulaturen av å se for eksempel Exit, Stieg Larsson-trilogien og andre serier/filmer som illustrerer vold og voldtekt, og jeg har jo opplevd det tidligere. Får inntrykk av de jeg har sett slike ting sammen med, som jeg vet ikke har har opplevd det, ikke reagerer slik som meg. 

Enig med process - dette høres ut som noe du kan få god hjelp for. 

Lenke til kommentar

Trådstarter kan ta kontakt med lege, legevakt eller andre tjenester for rask psykisk helsehjelp i sin kommune. 

Viktig å glemme alt om amerikanske filmer omkring psykisk lidelse. Film og fiksjon har lite med virkeligheten å gjøre. Mye slik spiller på hvordan noe var for 40 år siden og mer.

Norge er heller ikke så glad i legemidler som f.eks. USA. 

Noen legemidler gir stor hjelp med samtidig samtale og oppfølgingsbehandling. 

Har jobbet over 20 år med psykisk helse også med brukere som har vært innlagt med og uten tvang. De fleste med tunge lidelser har opplevd tvang som stor trygghet. Det har de fortalt flere år etter behandling. 

Vær forsiktig med å spørre om råd fra sosiale medier, mye rar informasjon man får da.

Noen begynner med rusmidler for å få det bedre, hasj og alkohol. Det er første faresignal på negativ nedadgående spiral. Hasj og alkohol virker lindrende i starten, etter en tid blir det helt omvendt. Da øker selvmordstanker osv mer enn før hasj og alkohol. Kort fortalt. 

Trådstarter ber om historier om det å være innlagt. Det bidro jeg ikke med nå.. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

Trådstarter kan ta kontakt med lege, legevakt eller andre tjenester for rask psykisk helsehjelp i sin kommune. 

Viktig å glemme alt om amerikanske filmer omkring psykisk lidelse. Film og fiksjon har lite med virkeligheten å gjøre. Mye slik spiller på hvordan noe var for 40 år siden og mer.

Norge er heller ikke så glad i legemidler som f.eks. USA. 

Noen legemidler gir stor hjelp med samtidig samtale og oppfølgingsbehandling. 

Har jobbet over 20 år med psykisk helse også med brukere som har vært innlagt med og uten tvang. De fleste med tunge lidelser har opplevd tvang som stor trygghet. Det har de fortalt flere år etter behandling. 

Vær forsiktig med å spørre om råd fra sosiale medier, mye rar informasjon man får da.

Noen begynner med rusmidler for å få det bedre, hasj og alkohol. Det er første faresignal på negativ nedadgående spiral. Hasj og alkohol virker lindrende i starten, etter en tid blir det helt omvendt. Da øker selvmordstanker osv mer enn før hasj og alkohol. Kort fortalt. 

Trådstarter ber om historier om det å være innlagt. Det bidro jeg ikke med nå.. 

Har prøvd Rask Pyskisk helsehjelp som ga med adgang til en nettside om kognitiv terapi, men vet ikke om det funkerer så bra. Jeg tror at jeg kanskje fundamentalt ikke klarer å håndtere den måten livet fungerer på, at jeg klarer ikke forandre mitt syn på ting. Jeg tror det er eksterne ting som bestemmer, ikke mitt syn på ting, som gjør det veldig vanskelig.

Er redd for medisin, hørest ut som bivirkinger og de kan gradvis slutte å fungere.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (5 timer siden):

Dette høres ut som symptomer innenfor angst-spekteret. Er du diagnostisert med en angstlidelse?
Har du samtidig noen form for hallusinasjoner og/eller paranoiditet?

Nei, ikke hallusinasjoner eller paranoiditet. Angst kan stemme, men for meg føles det nesten sykelig.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (2 timer siden):

for meg føles det nesten sykelig

Hvor man konkret trekker grensen for hva som er "normal" angst og sykelig angst, er konstant en diskusjon. I svært grove trekk:

Normal angst, det vil si en kanskje overdreven men begrunnet redsel for åpenbare faresituasjoner. Det er ikke noe man trenger behandling for da det ikke er et hinder i å leve et normalt liv. Her må det være rom for at mennesker har fobier og noen ganger tilsynelatende overdreven redsel med ledsagende kroppslige reaksjoner (kvalme, skjelving, rødme, rask puls, etc).

Sykelig angst, det vil si en sterke manifestasjoner som hemmer hverdagslivet og forhindrer deg til å delta i samfunnet på en vanlig måte. F. eks en lammende irrasjonell redsel, eller en sterk panisk reaksjon som kan synes å komme ut av det blå, men likevel er rotet i noe, f.eks traumatiske opplevelser (krig, vold, tap, etc). Dette krever behandling for å bli bedre.

I ditt tilfelle er det ikke sikkert at innleggelse er den riktige formen for helsehjelp. Angst kan oftest behandles med eksponeringsterapi. Det vil si at man utsetter seg selv for de situasjoner der angsten normalt oppstår. Målet er å lære hjernens både bevisste og ubevisste områder at dette ikke er en faresituasjon. Dette bør gjøres under kontrollerte former sammen med en kyndig person.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (4 timer siden):

Hvor man konkret trekker grensen for hva som er "normal" angst og sykelig angst, er konstant en diskusjon. I svært grove trekk:

Normal angst, det vil si en kanskje overdreven men begrunnet redsel for åpenbare faresituasjoner. Det er ikke noe man trenger behandling for da det ikke er et hinder i å leve et normalt liv. Her må det være rom for at mennesker har fobier og noen ganger tilsynelatende overdreven redsel med ledsagende kroppslige reaksjoner (kvalme, skjelving, rødme, rask puls, etc).

Sykelig angst, det vil si en sterke manifestasjoner som hemmer hverdagslivet og forhindrer deg til å delta i samfunnet på en vanlig måte. F. eks en lammende irrasjonell redsel, eller en sterk panisk reaksjon som kan synes å komme ut av det blå, men likevel er rotet i noe, f.eks traumatiske opplevelser (krig, vold, tap, etc). Dette krever behandling for å bli bedre.

I ditt tilfelle er det ikke sikkert at innleggelse er den riktige formen for helsehjelp. Angst kan oftest behandles med eksponeringsterapi. Det vil si at man utsetter seg selv for de situasjoner der angsten normalt oppstår. Målet er å lære hjernens både bevisste og ubevisste områder at dette ikke er en faresituasjon. Dette bør gjøres under kontrollerte former sammen med en kyndig person.

Men for meg er det også filosofisk eller eksistensiellt. At mennesker må klare å overkomme odds og kjempe osv, og velge å finne sin egen vei etc. For meg er verden i seg selv for mye, og det gir meg en angst som jeg ikke tror kan kureres.

Dette kombinert med normal angst er ganske ille

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...