Gå til innhold

Folk over 60 er klimaverstingene


Anbefalte innlegg

Det er lett å se hva som skjer, nå skal 1 bruk drive det som før var spredt på 10 gårder. Men overskuddet er det samme som før, uansett om man driver 10 ganger så stort. Gjeldsbelastning på 15-20 millioner etter kjøp av stort maskineri, kvoter, dyr og store bygninger er helt vanlig. Det er rett og slett ekstremsport å drive med, i tillegg er man personlig ansvarlig for gjelda.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, OlavEH said:

Nja, i distrikts-Norge har vi jo masse menn som absolutt skal kjøpe inn alt mellom himmel og jord av motoriserte kjøretøy. Det holder ikke med et par biler, men det er også en eller flere av bobil/campingvogn, båt, traktor, gravemaskin, ATV, snøscooter, osv. Helt absurd hvor mye jeg ser parkert på gårder og småbruk når jeg beveger med rundt omkring utenfor byene. 

Ja, jeg har sett det samme. Det er simultankapasitet.  Folk i distriktene kjører 3-4 kjøretøy samtidig. Fy for noen forurensere!

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Aktiv livsstil", eller illusjonen av det, er vel litt av forklaringen. I tillegg er nok mange av disse kjøretøyene kjøpt på firma så man får de betydelig rimeligere uten mva. Enkelte klarer knapt å gå en eneste dag uten noe kjøretøy som bråker og støyer. De vil gjerne bli sett kjørende rundt på disse doningene. Og jakt er vel en stor grunn til å ha atv eller 6-hjuling. F.eks på en gård med litt areal er det ikke uvanlig at man trenger 3-4 traktorer i drift på det meste for å få det unna på rimelig tid. Man har ofte smale tidsvindu med tanke på vær og årstid, og da teller fart inn. Så det kan nok se noe overdrevet ut enkelte ganger, men mange har behov for mye maskineri også i sin næring.

Noen av dem trenger det sikkert. Mange andre; helt sikkert ikke. Jeg har selv vokst opp på gård med melkeproduksjon, og vi hadde tre traktorer, men ingenting annet av det jeg nevnte her. Og jeg ser også mange andre plasser i hjembygda hvor det står jævlig mye rart med motor i; både nytt, gammelt og direkte utrangert. Kan garantere at mye av dette ikke er nødvendig, men direkte sløsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

Stemmer det, vi har gjerne prvat vei på  opp til flere hundre meter(++) og parkeringsplass som skal holdes i stand og ryddes for sne, noe du sikkert hadde gjort med en elbil(?) Bor vi ved sjøen vil vi gjerne kunne bruke sjøen...

Alt er ikke nytt, men gjenbruk av utstyr som bonden eller fiskeren ikke kan, eller har lov og bruke lenger på grunn av stadig nye forskrifter etc.

Så ja vi har diverse, det hender også vi hjelper byfolk som har tullet det til for seg. De er til og med glade for at noen har utstyr, og tid til og hjelpe dem med en gang!

Jeg har vokst på gård med melkeproduksjon, så jeg har en god formening om hva som faktisk er nødvendig i bygde-Norge. Og jeg skal love deg at mange rundtomkring ikke har bruk for alt det de har stående. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Det er som å si at det ikke er drapsmannen som dreper, det er metallet i kulen.

De som fortsatt tror på "den katastrofale menneskeskapte globale oppvarminga" bør snarest finne noe annet å tro på.

Etter den kaldeste vinteren i sørøst-Europa på minst 20 år er det i alle fall ingen her nede som tror på det.
Og ikke er det noe tegn på at de kommende åra skal bli noe varmere heller så den teorien er busted.

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 12.3.2022 den 23.56):

Arroganse er en dårlig måte å overbevise folk på.

At global oppvarming har utslag i form av vær på vinter og sommer er en vanlig ting å misforstå.

Når vi snakker om et to-gradersmål så betyr ikke det at sommeren blir 22 grader i stedet for 20, og det hindrer ikke fronter fra Sibir å trekke over Norge. Mesteparten av de to gradene vil bli absorbert av havene og forårsake en mer voldsom og kaotisk atmosfære som vil trekke kalde fronter fra Sibir over Norge oftere, og trekke hetebølger oppover oftere. Mer energi i atmosfæren betyr mer kaos.

Javel 🙂

Nå er det nå slik at det er sola som styrer klimaet her på jorda.

I 2016 hadde vi en meget kraftig el Niño i Stillehavet, noe som forårsaket en usedvanlig høy global temperatur.
Du vet hva som skaper El Niño'er ?
Akkurat, solinnstrålinger 🙂

Det samme skjedde i 1997 (som ga en usedvanlig høy global temperatur i 1998), i 2005 og i 2010.
Alle disse El Niño'ene var forårsaket av redusert skydekke.

Nå i den senere tid, i 2020 og nå i vinter har vi hatt til dels kraftige La Niña'er, noe som har ført til et kraftig fall i den globale temperaturen.
Faktisk er den siste månedens kraftige fall i temperaturen i Stillehavet noe som har forbauset verdens "klimaforskere".
En ny La Niña, den tredje i rekken, er ventet å inntreffe neste vinter og vil føre til enda lavere global temperatur.
Tre La Niña's på rad er noe som ikke har forekommet siden 1945, da det var tre kraftige La Niña's på rad fram til 1960.
Da sank som kjent den globale temperaturen med hele 0,6 grader fram mot 1960-70, noe som i dag er fjernet fra de offisielle grafene fra NASA/NOAA.
Det blir nok vanskeligere å fjerne det inneværende og kommende temperaturfallet like effektivt for de troende; til det er heldigvis internettet for innholdsrikt 🙂
 

 

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Wisd0m said:

Med tanke på antall kvadratmeter per traktor i Norge bør det sannelig brøytes endel.

image.png.563c5f163d15a552872fc341b34536d8.png

https://www.landkredittbank.no/blogg/2020/flere-traktorkjop-i-norge-enn-hos-naboene/

 

Det at det er høy traktortetthet i Norge kan ha flere forklaringer. Gårdene er mindre og det igjen kan ha flere forklaringer, både politikk og topografi.

Og avgiftspolitikken på personbiler gjør at det for noen kan falle lett å bruke traktor istedet for personbil. For noen betyr dette kanskje at de slipper å kjøpe personbil nummer to, eller de bruker den ene bilen mindre. Dette har jeg sett selv, men hvor utbredt det er blir bare spekulasjon.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (14 minutter siden):

Nå er det nå slik at det er sola som styrer klimaet her på jorda.

Solaktivitet kan ha en effekt på klimaet her på jordkloden, men nå har det seg slik at solaktivitet er på en trend nedover

Spoiler

Solar-cycle-data.png

2167

 

Frank Olsen skrev (14 minutter siden):

Du vet hva som skaper El Niño'er ?
Akkurat, solinnstrålinger 🙂

El Niño/La Nina skjer på et 2 til 7 års intervall. Globale klimaendringer har en projisering laget av iskjerne-prøver som strekker tusener av år og atmosfæriske målinger som strekker over hundre år.

Endret av Gavekort
La til ekstra bilde fra NASA, pluss la i spoiler
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Solaktivitet kan ha en effekt på klimaet her på jordkloden, men nå har det seg slik at solaktivitet er på en trend nedover

Solar-cycle-data.png

 

Grafen din viser jo akkurat det jeg sier:
På 1990-tallet var det høy aktivitet = Varmetoppen i 1998.
På 2000-tallet var det igjen høy aktivitet = varmetoppen i 2016.

Nå er det på vei nedover og det blir kategorisert som "Grand Solar Minimum".

Full article: Modern Grand Solar Minimum will lead to terrestrial cooling (tandfonline.com)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Det skulle blitt kaldere, men det blir det ikke. Fordi høyfrekvent stråling passerer gjennom et stadig tykkere lag av klimagasser som blokkerer for strålingen når den treffer jordkloden og blir til lavfrekvent infrarød stråling. Bedre kjent som drivhuseffekten.

"Klimagasser" er fremdeles noe som bare de troende snakker om; det er ikke med sikkerhet slått fast at disse har noen nevneverdig effekt på klodens temperatur.
Det hele bunner ut i det å tro:
Why Blaming Recent Warming on Humans is Largely a Matter of Faith « Roy Spencer, PhD (drroyspencer.com)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (3 minutter siden):

"Klimagasser" er fremdeles noe som bare de troende snakker om; det er ikke med sikkerhet slått fast at disse har noen nevneverdig effekt på klodens temperatur.

Klimagasser har ikke noen effekt? Hvis du vil sjekke hvordan en planet uten atmosfære ser ut så kan du se på Mars. Drivhuseffekten MÅ fungere for at jordkloden ikke skal være hundrevis av grader på en side og hundrevis av minusgrader på den andre.

Frank Olsen skrev (2 minutter siden):

Nasa 😂

Tror ikke du er verdt tiden min Frank.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...