Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (19 minutter siden):

Ja, helt enig. Og 1-2 år for sent ute.

Du vet, det beste tidspunktet  å plante et tre er 20 år siden, det nest beste er i dag. 

Nå er det ikke sånn at man ikke har sett på droner i norske forsvaret allerede. Kadetter har til og med kjøpt droner for egne penger for å bruke 'på jobb'. Forskjellen nå er at det blir større og mer profesjonelt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg skulle poste den samme artikkelen :) Jeg stusser over at forsvaret skryter av 100 relativt enkle FPV-droner når vi sammenligner med Ukraina, der 100 stk antagelig bare er noen timers forbruk. Norge er fortsatt ekstremt uforberedt.

Det er dumt å kjøpe tusenvis av droner når utviklingen skjer så raskt som den gjør. Det var vel forklaringen til Palle Ydstebø i en av Ukrainapodden sine episoder. Resten av forklaringen husker jeg ikke.

• Liker 4
Skrevet
Thor. skrev (6 minutter siden):

Det er dumt å kjøpe tusenvis av droner når utviklingen skjer så raskt som den gjør. Det var vel forklaringen til Palle Ydstebø i en av Ukrainapodden sine episoder. Resten av forklaringen husker jeg ikke.

Forsåvidt enig i det, men jeg tenker vi trenger flere enheter å øve dronepiloter på. I Ukraina skal det være 15 000 dronepiloter og de har nok styrt et stort antall droner hver. Styring av FPV-droner bør bli allmennkunnskap hos alle soldater. Så viktig er det for framtida.

Videre bør vi opparbeide egne ingeniørtropper som kan bygge droner, på samlebånd, i felt eller fabrikk. Dette er selvsagt levende kunnskap så det bør være fast ansatte forsvarspersonell, ikke vernepliktige. Det bør være jobben deres å optimere og følge med på teknologiske framskritt både innen dronedesign og produksjon.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Alle til høyre for Greta Thunberg risikerer merkelappen ytre høyre. Det går inflasjon i det. Er det ytre høyre å være kritisk til EUs selvdestruktive politikk? Da kan de fleste være enig i at ytre høyre har et poeng.

Folk bør bruke disse begrepene forsiktig, ellers vil moderate folk samles om ytre høyre, siden det er der alle de fornuftige meningene er.

Kan man være imot bomringen uten å marsjere med hakekors?

Bør vi satse på nullutslipp når økonomien går i dass, og Kina overtar all industrien? 

EU og Vesten har en del progressiv politikk som er veldig splittende, og det får konsekvenser å stemple alle kritikere som høyreekstreme.

Hakekors..? Høyreekstreme..?

Det bør være helt greit å beskrive de pro-russiske partiene som er helt ytterst på høyrefløyen i et land for nettopp partiene på ytre høyre. Ser ikke hva som er galt med det, hvorfor trekker du inn nazisme, høyreekstreme og Greta Thunberg?

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Hakekors..? Høyreekstreme..?

Det bør være helt greit å beskrive de pro-russiske partiene som er helt ytterst på høyrefløyen i et land for nettopp partiene på ytre høyre. Ser ikke hva som er galt med det, hvorfor trekker du inn nazisme, høyreekstreme og Greta Thunberg?

Om du bare følger litt med på amerikansk politikk legger du merke til hvordan Trump og Maga-bevegelsen omtaler det som i utgangspunktet er moderate sentrumspolitikere som kommunister, sosialister og ekstremister. Det er helt bevisst og det kopieres både her hjemme og i europa for øvrig. De som beveger seg på høyre fløy gir ganske drøye merkelapper til ganske moderate motstandere. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...